Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Rengeteg autósnak akad kisebb-nagyobb elszámolási, vagy pénzügyi vitája a használt autók vásárlásával-üzemeltetésével összefüggésben, a többség azonban vesz egy nagy levegőt és lenyeli a békát. No nem azért, mert bátortalan lenne kiállni az igazáért, sokkal inkább a pereskedéssel járó anyagi és mentális terhek elkerülése végett. Ők sem maradnak azonban mentőöv nélkül.
Ahogyan azt korábbi cikkünkben olvashattátok, a jogalkotó gondolt azokra is, akik pragmatikus okokból megelőznék a biztosítókkal, mint pénzügyi szolgáltatókkal folyó elszámolási természetű jogvitáik bíróság elé tárását. De mi van azokkal a pórul járt használt autó vásárlókkal, akik a kereskedővel szembeni garanciális vagy szavatossági igényeikből fakadó jogvitáikat zárnák rövidre bíróság nélkül?
Szívat a biztosító, átvert a kereskedés? Van megoldás!
Móresre tanítanád a tisztességtelen üzleti partnert, de bírósághoz nem fordulnál? Van alternatíva, egyszerre több is.
A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Korábban már volt szó arról, hogy a kereskedésből, fogyasztóként (magánszemélyként) vásárolt járművek szerencsés esetben garanciával együtt cserélnek gazdát, a kevésbé szerencsések pedig a (kellék)szavatosság jogintézményében bízhatnak, ha beüt a ménkű. Optimális esetben az eladó együttműködő, az úgynevezett hibás teljesítéssel kapcsolatos fogyasztói panaszokat pedig házon belül rendezi a szerencsétlenül járt vevővel.
Ez a legjobb opció, a közvetlen megegyezés mindig olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb minden érintettnek
Vannak azonban esetek, amikor a kereskedés elutasítja a vevői panaszokat. Sőt, nem ritkán válaszra sem méltatja a "panasznapos" autósokat. Ilyenkor a legtöbb autós szentségel párat, aztán hagyja a fenébe az ügyet, senkinek sem hiányzik egy bírósági per.

Kevésbé ismert tény, hogy ilyen esetben sem kell lemondani az igényérvényesítésről. Szerencsére a jogrendszerünk is rendelkezik kellő önkritikával és a bírósági igényérvényesítés mellett kínál olyan - gyorsabb, olcsóbb és egyszerűbb - alternatívát is, amely komolyabb jogi rákészülés nélkül, bármely fogyasztó által igénybe vehető.
A kereskedelmi és iparkamarák évtizedek óta működtetik a Regionális Békéltető Testületek hálózatát
Ez az intézményrendszer kifejezetten a fogyasztói jogok védelme céljából került létrehozásra, amelyet az igényérvényesítés egyszerűsítése-gyorsítása révén ér el. Nagy segítség tud ez lenni a használt autók vásárlóinak, már ha kereskedésből vásárolták a portékát. Magánszemély eladó esetén ez a megoldás sajnos nem játszik, olyankor ugyanis nem jön létre fogyasztói szerződés, ezt mindenképpen jó tudni.
A regionális békéltető testületek országos lefedettségű hálózatként működnek. 2024 január elseje óta országosan nyolc regionális békéltető testület nyújt segítséget a fogyasztók és a vállalkozások közötti fogyasztói jogviták megoldásában. A nyolc régióközpont mellett a nem régióközpont vármegye székhelyeken (12 db), valamint a vármegyeszékhelynek nem minősülő megyei jogú városokban (7 db) is van lehetőség békéltető testületi ügyintézésre.

Nagyszerűsége az egyszerűségében rejlik!
A regionális békéltető testületekhez bármely autós fordulhat panaszával, amennyiben fogyasztóként (magánszemélyként) vásárolta az autót. Feltéve, hogy az eladó nem magánszemély volt. A magánszemélyek közötti jogviták fogyasztói szerződés hiányában más fórumra tartoznak, ezt nem győzöm hangsúlyozni.
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?
A békéltető testület eljárásának célja a fogyasztó és a vállalkozás (kereskedés) közötti fogyasztói jogvitában egyezség létrehozásának megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig döntés hozatala a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A testülethez bármely magánszemély fordulhat, akár a lakóhelye szerinti illetékes, akár valamely másik (például tartózkodási helye szerinti) plénum előtt is kezdeményezheti az eljárást.
A procedúra megindításához nem kapcsolódik előzetes eljárási díjfizetési kötelezettség, a testülethez fordulásnak nincs se díja, se illetéke. Költségek azonban utólag felmerülhetnek, de csak a vesztes fél oldalán, ezt érdemes előre belekalkulálni a jogi csatározás esetleges járulékos veszteségei közé.

Nem lehet ajtóstul a murvás telepre rontani!
Az eljárás on-line is megindítható, nélkülözhetetlen előfeltétele azonban, hogy a pórul járt vevő előzetesen megkíséreljen egyezségre jutni a kereskedővel és ezt írott formában tegye annak érdekében, hogy később igazolni is tudja. Ha ez az előzetes vitarendezési kísérlet elmarad, a békéltető testülethez sem fordulhat az autós.
Az igazságszolgáltatás Villám McQueen-je
Az eljárás a bírósági hercehurcák felezési idejéhez szokott szemnek elképesztően gyorsnak tűnhet, mindösszesen kilencven nap, amely csak egyszer hosszabbítható. Optimális esetben tehát három hónap alatt véget ér az egész egyezkedés és pénzénél lehet az autós. Sőt, a személyes eljárás sem feltétel, az igazát kereső autós bárkit meghatalmazhat ügyének képviseletével, legyen szó akár egy jogban jártasabb családtagról, akár egy ügyvédi irodáról.

A békéltető testület általában úgynevezett hármas tanácsban jár el, annak érdekében, hogy a részrehajlás és a pártoskodás elméleti lehetőségének gyanúja se merülhessen fel a felekben. Az eljárás szóbeli meghallgatással indul. Indokolt esetben ez mellőzhető, olyankor a benyújtott iratok-bizonyítékok alapján kerül sor a döntéshozatalra. Meghallgatás nélkül azonban csak akkor folytatható az eljárás, ha ehhez az érintettek is hozzájárultak.
A cél a felek közötti egyezség létrehozása
Amennyiben ez nem sikerül, az együttműködő (alávetési nyilatkozatot tett) kereskedő esetén kötelezést tartalmazó határozatot hozhat a békéltető testület, amelynek teljesítésére 15 napja lesz a vállalkozásnak. Együttműködés hiányában viszont csak ajánlást tud hozni a fogyasztóvédelmi procedúra záróakkordjaként.
Elkeseredésre azonban semmi ok, az együtt nem működő vállalkozásokról külön listát vezetnek a regionális békéltető testületek, az autós pedig később dönthet úgy is, hogy mégis bíróság elé viszi az ügyet.

Fontos tudni, hogy a regionális békéltető testületek elé csak fogyasztói panaszok vihetők, használt autóknál ez tipikusan az úgynevezett rejtett hibákból eredő hibás teljesítés esetkörét jelenti. Amennyiben a kereskedő érdemi kivizsgálás nélkül lerázza az autóst, vagy egyáltalán nem mutat hajlandóságot a kapcsolatfelvételre, úgy megnyílik a hivatalos vitarendezési fórum. Éljetek a lehetőséggel.
A friss műszaki sem garancia, hogy nem kell a gatyádat is ráfizetni az autóra
Mi van akkor, ha a szükség visz rá a legolcsóbb autóra, de a friss műszaki ellenére is hamar kiderül, hogy az autó működésképtelen.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Diósi Máté, forrás: zalaegerszegitorvenyszek.birosag.hu/A Kúrián látható Justitia szobor/

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
