Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

2025.02.15. 16:01

Fájdalommentes kísérletben részt venni mindig izgalmas, pláne, ha az öt, tíz vagy akár húsz évvel ezelőtt megszerzett, napi szinten munkára használt tudásunkat tehetjük próbára. Most az eduKRESZ felkérésére újra vizsgáztunk, testvériesen egyenlőtlen feltételekkel.

Határozottan érezhető gombóccal a torkomban nyitom meg az oktatási felületet, bátortalanul kattintok a kezdés gombra, és kapkodva futom át a tananyag útmutatóját. Pontosan húsz évvel ezelőtt szereztem meg a jogsimat. Ahogy a törvény megengedte, ott toporogtam a KRESZ vizsgán, és büszkén, de nagy drukkal ültem az ezüst Xsarában a forgalmi vizsgán, mintha a jövő függött volna ettől. Ma már tudom, hogy így volt, hiszen valóra vált az álmom, autósújságíró lettem. Kezemben a sikeres vizsgát szimbolizáló papírral boldog voltam és vezetni akartam. Sokat.

Megpróbáltam összeszámolni, hogy azóta hány kilométert mentem mindenféle autóval, ami szinte lehetetlen, egy biztos, a szabályokat napi szinten és rutinszerűen használom, azzal a meggyőződéssel, hogy minden helyzetet jól értelmezek, és amikor csak lehet, be is tartom a KRESZ-t. Ez biztosan nincs így, pedig úgy emlékszem a tanórákra, a tanpályás és a forgalmi gyakorlásra, mintha tegnap csináltam volna végig az egészet. Emlékezetemet most az új, a mai kor elvárásaihoz passzoló digitális tananyagból frissíthettem fel, amit a tesztben részt vevő kollégák fele kapott meg, a többiek a KRESZ teszt kitöltésében csak magukra számíthattak.

Anno az említett tanórákon és a modern borítójú, de még mindig a bevált alapanyagból dolgozó tankönyvben én is a retró fotókat nézegettem, ami a veterános szívemet nem zavarta, de belátom, a sok animációval és 3D grafikával, az Octaviával és E39-es BMW-vel egész más formát kap a tudásanyag, különösen a több szemszögből megmutatott forgalmi helyzetekkel és rövid videókkal kiegészítve. Aki mostanában tanulja a KRESZ-t, a digitális tananyagban elsőre talán bonyolultnak tűnő, valójában teljesen egyértelmű kezelőfelületet kap, a különböző fejezetek logikusan felépítve haladnak előre, a látványos összképet több extra információ és önellenőrző teszt is kiegészíti. 

Még élvezetes is előhívogatni a lenyíló ablakokat, és lépésről lépésre képbe kerülni az egyes közlekedési helyzetekben releváns szabályokkal, ami átláthatóbbá teszi az egészet, és segít a megértésben. Én próbaként csak egy meghatározott egységet, a főútvonalra, illetve a rendőri karjelzésekre vonatkozó fejezetet ismételtem át, utóbbi a mindennapi közlekedésben az egyik legritkábban használt része a szabályrendszernek. Érdekes volt viszontlátni a részleteket, én ilyen helyzetben a józan eszem meglévő darabkáit használom, és nem tipródok rajta sokat, viszont azok a kollégák, akik nem ismételték át a tananyagot, többen is a pokolba kívánják ezeket a helyzeteket.

Ezért is volt érdekes látni az arcukat, amikor szembesültek vele, hogy kis szerkesztőségen belüli házi versenyünk döntően erről szól. Ismétlés és gyakorlás nélkül valószínűleg én is hibáztam volna a tesztben, amit végül a beavatottakkal együtt 100 százalékra sikerült teljesítenem. A mindezt arculcsapásként megélők ezt sajnos nem tudták összehozni, persze a jogsijukat azért nekik sem kellene visszaadniuk. Számomra a teszt legmeglepőbb, de praktikusan belegondolva leglogikusabb része, hogy egy kérdés megválaszolására csak egy perc áll rendelkezésre.

szentkuti_akos
Szentkuti Ákos követés

Bukott diákok

Pásztor Csabi, Horváth Máté és Balogh Bence képviselték a kontrollcsoport azon tagjait, akik gyakorolhattak a vizsga előtt, Hamvas Tomi és én pedig mindenféle készülés nélkül kellett vizsga elé ülnünk. Mivel irreális lett volna a teljes anyagból újra felkészülnie a másik csapatnak, így csak egy kis részére terjedt ki a tananyag és a vizsga is, a 80 százalékos vizsgaeredményünket pedig leginkább az egyperces időkeret és a tárgyalóteremben uralkodó, nem túl komoly hangulat számlájára írjuk.

Amiért az utcán dudaszó és ökölrázás jár, azért itt hibapontot osztogatnak, ami bukást is jelenthet. A forgalmi vizsgán is a leggyengébb láncszemeket szokták kiejteni, szóval érdemes minél meggyőzőbben megtanulni mindent, úgy, hogy mi is azt érezzük, nemcsak bemagoltuk, hanem értjük is az egészet. Akit a szíve mélyén egy kicsit is érdekel a közlekedés, ezzel a digitális tananyaggal jó esélyekkel indul a vágyott, rózsaszín kártyáért.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Neked ajánlott