Fájdalommentes kísérletben részt venni mindig izgalmas, pláne, ha az öt, tíz vagy akár húsz évvel ezelőtt megszerzett, napi szinten munkára használt tudásunkat tehetjük próbára. Most az eduKRESZ felkérésére újra vizsgáztunk, testvériesen egyenlőtlen feltételekkel.

Határozottan érezhető gombóccal a torkomban nyitom meg az oktatási felületet, bátortalanul kattintok a kezdés gombra, és kapkodva futom át a tananyag útmutatóját. Pontosan húsz évvel ezelőtt szereztem meg a jogsimat. Ahogy a törvény megengedte, ott toporogtam a KRESZ vizsgán, és büszkén, de nagy drukkal ültem az ezüst Xsarában a forgalmi vizsgán, mintha a jövő függött volna ettől. Ma már tudom, hogy így volt, hiszen valóra vált az álmom, autósújságíró lettem. Kezemben a sikeres vizsgát szimbolizáló papírral boldog voltam és vezetni akartam. Sokat.
Megpróbáltam összeszámolni, hogy azóta hány kilométert mentem mindenféle autóval, ami szinte lehetetlen, egy biztos, a szabályokat napi szinten és rutinszerűen használom, azzal a meggyőződéssel, hogy minden helyzetet jól értelmezek, és amikor csak lehet, be is tartom a KRESZ-t. Ez biztosan nincs így, pedig úgy emlékszem a tanórákra, a tanpályás és a forgalmi gyakorlásra, mintha tegnap csináltam volna végig az egészet. Emlékezetemet most az új, a mai kor elvárásaihoz passzoló digitális tananyagból frissíthettem fel, amit a tesztben részt vevő kollégák fele kapott meg, a többiek a KRESZ teszt kitöltésében csak magukra számíthattak.
Anno az említett tanórákon és a modern borítójú, de még mindig a bevált alapanyagból dolgozó tankönyvben én is a retró fotókat nézegettem, ami a veterános szívemet nem zavarta, de belátom, a sok animációval és 3D grafikával, az Octaviával és E39-es BMW-vel egész más formát kap a tudásanyag, különösen a több szemszögből megmutatott forgalmi helyzetekkel és rövid videókkal kiegészítve. Aki mostanában tanulja a KRESZ-t, a digitális tananyagban elsőre talán bonyolultnak tűnő, valójában teljesen egyértelmű kezelőfelületet kap, a különböző fejezetek logikusan felépítve haladnak előre, a látványos összképet több extra információ és önellenőrző teszt is kiegészíti.
Még élvezetes is előhívogatni a lenyíló ablakokat, és lépésről lépésre képbe kerülni az egyes közlekedési helyzetekben releváns szabályokkal, ami átláthatóbbá teszi az egészet, és segít a megértésben. Én próbaként csak egy meghatározott egységet, a főútvonalra, illetve a rendőri karjelzésekre vonatkozó fejezetet ismételtem át, utóbbi a mindennapi közlekedésben az egyik legritkábban használt része a szabályrendszernek. Érdekes volt viszontlátni a részleteket, én ilyen helyzetben a józan eszem meglévő darabkáit használom, és nem tipródok rajta sokat, viszont azok a kollégák, akik nem ismételték át a tananyagot, többen is a pokolba kívánják ezeket a helyzeteket.
Ezért is volt érdekes látni az arcukat, amikor szembesültek vele, hogy kis szerkesztőségen belüli házi versenyünk döntően erről szól. Ismétlés és gyakorlás nélkül valószínűleg én is hibáztam volna a tesztben, amit végül a beavatottakkal együtt 100 százalékra sikerült teljesítenem. A mindezt arculcsapásként megélők ezt sajnos nem tudták összehozni, persze a jogsijukat azért nekik sem kellene visszaadniuk. Számomra a teszt legmeglepőbb, de praktikusan belegondolva leglogikusabb része, hogy egy kérdés megválaszolására csak egy perc áll rendelkezésre.

Bukott diákok
Pásztor Csabi, Horváth Máté és Balogh Bence képviselték a kontrollcsoport azon tagjait, akik gyakorolhattak a vizsga előtt, Hamvas Tomi és én pedig mindenféle készülés nélkül kellett vizsga elé ülnünk. Mivel irreális lett volna a teljes anyagból újra felkészülnie a másik csapatnak, így csak egy kis részére terjedt ki a tananyag és a vizsga is, a 80 százalékos vizsgaeredményünket pedig leginkább az egyperces időkeret és a tárgyalóteremben uralkodó, nem túl komoly hangulat számlájára írjuk.
Amiért az utcán dudaszó és ökölrázás jár, azért itt hibapontot osztogatnak, ami bukást is jelenthet. A forgalmi vizsgán is a leggyengébb láncszemeket szokták kiejteni, szóval érdemes minél meggyőzőbben megtanulni mindent, úgy, hogy mi is azt érezzük, nemcsak bemagoltuk, hanem értjük is az egészet. Akit a szíve mélyén egy kicsit is érdekel a közlekedés, ezzel a digitális tananyaggal jó esélyekkel indul a vágyott, rózsaszín kártyáért.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
