Feltámadás! Teslám újra él, én meg fizetek, mint a katonatiszt - harmadik rész (frissítve)
Vegyünk Teslát! - felkiáltással július végén megvettem az amerikai gyártású Model 3 Long Range-t, hiszen elméleti síkon akkor még úgy tűnt, hogy taxis másodállásom üzemanyagkiadásai szebben csillognak majd általa. Csakhogy néhány rövid együttlétet követően beszart, majd hetekig ültek rajta a márkaszervizben, most meg fizethetek, mint a katonatiszt, hiába a garancia. Na, de mi történt pontosan?
Hát megállt, mint a hal szeme, töltés után nem lehetett D-be kapcsolni az irányválasztót, nem reagált semmire, leszámítva a pergő hibakódokat, melyek láthatóan a hajtással voltak összekapcsolhatók. Logikusnak tűnt hát rögtön a Tesla Váci úti szervizébe trélereztetni, hiszen az autó nem csak mozgásképtelen, de garanciális is egyben, legalábbis a hajtás tekintetében.
Csakhogy, ami ezután következett, arra senki sem számított. A Teslák állapota - és élete - ugyanis az autóval összekapcsolt applikációban követhető, ami egészen addig tetszett is, míg ki nem írta, hogy szeptember közepére készül el az autó senki sem tudja milyen hibájának javítása. Ekkor augusztus elejét írtunk - vagyis talán más is ideges lett volna a hírek hallatán, nem csak én.
De! Végül augusztus 23-án újabb üzenet landolt a Tesla fiókomban, miszerint a kocsi kész is, szabad érte menni.
Itt álljunk meg egy pillanatra, hiszen említésre méltó, hogy a Tesla-alkalmazáson keresztül érkeztek a tájékoztatások, vagyis nem kellett senkivel se beszélgetni, a kocsi ott várt a telep előtt bezárva, és akár köszönés nélkül is leléphettem volna vele, ha a tréleresnek adott kulcskártyát nem kellett volna elkérnem bent, a szalonban. Sebaj, legalább megtudtam azt is, hogy miket javítottak az autón:
- A kisfeszültségű akkumulátort cserélték.
- A hűtőrendszerhez kapcsolódó nagyfeszültségű kábelköteget szintén.
- Valamint a felniken lévő dísztárcsákat is.
Egyrészt örültem, hogy jóval hamarabb elkészült, mint mondták, másrészt azért így is majdnem három hétre volt szükség, mire megjavították. A konkrét szerelés egyébként két napig tartott, legtöbbet a diagnózisra kellett várni. Kevés a hazai Tesla szerviz? Igen, ebből is tisztán látszik.
Az ideális világba szánt applikációnak azonban akad egy komoly árnyoldala is, amire csak akkor derült fény, amikor a rendszer hirtelen kiírt egy 179 976,2 forintos költséget. Ezt senki sem egyeztette velem a Tesla oldaláról, ráadásul, ha az appon múlik, még azt sem tudnám, hogy mit fizetek ki. Nem volt megrendelő, vagy bármilyen tájékoztatás, a fizetendő összeget pedig elfogadni sem kellett, semmit sem, ez ennyi és punktum, rövidesen pedig a számla is befutott szeptember 18-i határidővel. Ha nem fizetsz? Hát, akkor nem töltesz a superchargeren (a teslás töltőhálózaton), a végén meg gondolom behajtják.
A kis, 12 voltos akkumulátor cseréje egyébként oké, hiszen több mint 4 éves az autó, a Villanypásztor szerint pedig ekkor már érdemes is új akksit venni, ha elektromos az autó. A dísztárcsákat pedig ingyen cserélték újra, mert a rögzítő fülekkel volt valami, ami pozitív, és a gondom nem is ez, hanem sokkal inkább a legnagyobb tétel, a hűtéshez szükséges kábelköteg, ami 85 ezer forint és miatta vált szoborrá az autó. (Az eredeti cikkben hűtőcsövet írtunk, tévesen, korrigáltuk a hibát.)
Ő volt a hibás - Fotó: Nagy András / T-Service
Nagy András, a Teslákkal, hibrid Toyotákkal és Lexusokkal foglalkozó független szakszerviz tulajdonosa, egyben "Service technikusa" a cikk megjelenése után jelezte, hogy bár az Tesla-applikációban megjelent üzenetet idéztük, nem volt pontos a megfogalmazás. Az autóban izolációs hiba történt, ez okozta a leállást. "Ehhez kapcsolódóan az első motor hibariasztást adott és a két riasztás miatt az autó lekapcsolta a nagyfeszültségű rendszert és a kontaktorokat oldotta. Mivel nincs nagyfeszültségű támogatás így a 12 voltos (kis) akkumulátor lemerült, mert az MCU (autó fedélzeti számítógépe) mèg működött (fogyasztott). Ezért kellett cserélni a kicsi akkumulátort. A Tesla-szerviz egy nagyfeszültségű kábelt cserélt, amely ellátja a kabinfűtést és a klimakompreszort egyenárammal és a nagyfeszültségű akkumulátor alján fut végig az autó hátuljától az elejéig. A szóban forgó kábelen lévő szigetelés sérülhetett meg vagy öregedett meg. Ez vezetett az említett izolációs hibához. Leegyszerűsítve emiatt állt meg az autó" - mondta a szakember.
A problémám utóbbival az, hogy a Tesla hivatalos garanciája az akkumulátorra, és a meghajtó egységre is egyaránt vonatkozik egészen az autó 8 éves koráig, vagy 160 ezer kilométerig. Ha pedig az autó megáll egy kábel hibája miatt, én azt úgy értelmezem, hogy a meghajtás egy olyan eleme pusztult el, ami miatt az autó nem mozdul, vagyis ez a meghajtás biztosító egység egy része.
További említésre méltó körülmény az is, hogy az incidens előtt néhány héttel, vagyis vásárláskor az autó szintén mozgásképtelen volt, ezért akkumulátort és kábelköteget cseréltek rajta garanciában, ugyanebben a szervizben, amire a hazai jogszabályok szerint vonatkozik fél év jótállás.
Észrevételeimet továbbítottam a Tesla ügyfélszolgálatának, amiben kifejeztem, hogy a 12 voltos akkumulátort árát és a cseréjét természetesen kifizetem, de a hűtőkábelt én a meghajtási rendszer részének tekintem, ezért azt nem akarom.
A válasz hamarosan befutott:
Tisztelt Parnerünk!
Az előző szervizvizit (amikor az akkupakkot cserélték) a töltőporthoz tartozó háromfázisú kábelköteg cseréjét végeztük el. Jelenlegi szervizvizitet a hűtőrendszerhez kapcsolódó nagyfeszültségű kábelköteg cseréjét tartalmazza, így az Ön által említett garanciális javítás nem érvényesíthető. Az Aero dísztárcsákat a szerviz terhére cseréltük ki a belső rögzítőfülek hibája miatt."
Magyarán, a szóban forgó nagyfeszültségű kábel cseréje fizetős, nem tartozik a korlátozott garancia alá.
Ez engem nem hagyott nyugodni, ezért további köröket tervezet futni, addig pedig megkérdeztem jogász kollégánkat, Dr. Takács Krisztiánt, hogy mik a meglátásai a korlátozott garancia kapcsán.
Mire vonatkozik a kiterjesztett garancia és mire nem?
Az elektromos autózás terjedésével új problémák is jelentkeznek. Ennél az esetnél azt lenne szükséges eldönteni, hogy mi tartozik az autó meghajtóegységéhez és mi nem.
Belső égésű motoroknál ez egyszerűbb, a hajtáslánc része a motor és az erőátvitel alkatrészei (kuplung, váltó, kardántengely - ha van - , differenciálmű, féltengelyek). Vagyis amikor a gyártó 10 év garanciát vállal a teljes hajtásláncra, akkor ezek mindegyikét beleérti. Elektromos autóknál viszont más a helyzet, hiszen a megszokott „kopó-forgó” alkatrészek java eleve hiányzik, így a „hajtáslánc” megfogalmazás alatt is más értendő.
Az autós szemszögéből nyilván minden beletartozik ebbe a fogalomba, hiszen az autó elektromos meghajtású. Szerinte amelyik alkatrész részt vesz az autó mozgatásában, az a hajtáslánc része lehet. Akár egy kábelköteg is. Logikusnak hangzik: ha az elektromotor kábelkötegeken keresztül kapja a nagyfeszültséget az akkupakktól, akkor a kábelek is részei a meghajtásnak.
Gyártói oldalról viszont értelemszerűen nem ilyen megengedő a jogértelmezés. Az elektromos autók kábelei több kilométer hosszúságúak, életszerűtlen lenne, ha minden egyes centiméterre 8 év garanciát vállalnának. Így érthető, hogy a Tesla szerint a meghajtóegység fogalmát szűken kell értelmezni, abba csak az elektromotorok és esetleg az inverterek tartoznak bele.
A hűtőrendszer közvetlenül nem vesz részt az autó mozgatásában, bár kétségtelenül integráns része a mozgási energiát biztosító hajtásmódnak. A hűtőrendszer kábelkötegénél azonban nagyon meg kellene erőszakolni a magyar nyelvet ahhoz, hogy beleférjen a meghajtóegység/hajtáslánc fogalmi keretei közé. Mivel minden eset más és egyedi, egy igazságügyi szakértő tudná megmondani, ilyenkor melyik megközelítés a helyes. (Csakhogy hazánkban az igazságügyi szakértők java 80 éves, Ladákon edzett bácsi. Remélhetőleg nem fajul odáig a dolog, bár a joggyakorlat örülne, ha ezek a kérdések is a helyükre kerülnének.
Hát így állunk most. Az autó működik, de a történet folytatódik, a jövőbeli tapasztalataimról pedig hamarosan beszámolok.
Az oldalról ajánljuk
- Közélet
David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói
A híres rendező, producer 78 évet élt.
- Hírek
Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán
Bár elavult az elektromos Toyota és tükörképe, van két adujuk.
- Közélet
Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek
A tőkeáramlás 180 fokkal megfordulhat az autóiparban. Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján.
- Hírek
Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom
A baleset Polgárdi közelében, az 81-es és 82-es kilométerszelvény között történt.
- Hírek
Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot
A Model Y új változata fellendülést hozhat, de akadnak kockázatok.
- Égéstér
Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai
Átbeszéltük a Segítség, átvertek! című sorozat legfontosabb tanulságait és következtettünk a magyar használtautó-piaci állapotokra.
- Hírek
Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t
*Az utolsó önállóan készült modelljüket.
- Hírek
Célba értek a magyar dakarosok!
Véget ért a 2025-ös Dakar, amin ismét több magyar csapatnak is szurkolhattunk. Hamza Petiék és Mikucza Tamásék végignyomták a két hetes sivatagi ralit.
- Közélet
Olvasónkat simán elzavarták a műszaki vizsgáról, a minisztérium segített végül a jogszabályt értelmezni
Jó lenne, ha nem az adott hivatal falufőnöke döntené el, hogy az országos hatályú jogszabályokat mikor-hogy kell értelmezni.
- Hírek
Leégett egy fűtőgép tegnap este a Keletiben, a vasutasok több tucat kocsit mentettek meg a tűztől
Egyikük füstmérgezést szenvedett, kórházba vitték.
- Hírek
Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség
Négy szabály betartásával te is sokat tehetsz a balesetek megelőzéséért.
- Hírek
Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat
A lehető legrosszabb helyet választották a megállásra
- Hírek
A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla
Valószínű, hogy így van, de lehet, hogy nem.
- Közélet
A tulajdonos meghalt, ki köt rá kötelezőt, ki műszakiztathatja, mi van, ha elhúzódik az örökösödési eljárás?
Haláleset után az ember azt sem tudja mihez kezdjen, a KGFB-t viszont intézni kell, ha nem akar fedezetlenségi díjat is fizetni az autós!
- Hírek
Elhasaltak a német prémiumok
Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.
- Hírek
Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!
A 2025-ös jubileumi Budapest-Bamako hivatalos rajtceremoniáját élőben közvetítjük, tartsatok velünk!
- Hírek
243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap
A fiatal a baleset éjszakáján többször is közel 300 km/h-val hajtott és közben pénzt ajánlott a követőinek, ha megtippelik a sebességét.
- Technika
Erre kopog a Lexus!MűhelyPRN: Lexus CT200h – 2012.
Prius-megbízhatóság szebb köntösben: a Lexus CT200h használtpiaci népszerűsége nem indokolatlan, de van egy-két buktató, ami drága lehet.
- Hírek
Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on
Maga az autó is pokoli gyors, de ez már csak természetes.
- Hírek
A „balra tarts, jobbról előzz” szabálytól a 130-as sebességhatárig – Így fejlődött a KRESZ és oktatása hazánkban
A következő nagy módosítása 2026-ban lép életbe.
- Hírek
Ijedtében behúzta a kéziféket a felriadt utas, baleset lett belőle
Biztosan azt álmodta, hogy nekimennek valaminek.
- Hírek
Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly
A helyzet rosszabb lett, de közel sem olyan rossz, mint gondoljuk.
- Hírek
Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra
A német sportautógyár 76 157 autót tudott eladni, ami új rekord.
- Hírek
Tömegbalesetet okozott, a rendőrség a lakosság segítségét kéri az elfogásához
Te is segíthetsz!
- Hírek
Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől
Egy Model Y és egy limitált 911 között nem nehéz a választás.