Siralmas eredmény a SUV-törésteszten: veszélyben a hátul ülők

2023.01.31. 10:08 Módosítva: 2023.01.31. 10:08

Csúfosan leszerepeltek a kisebb méretű SUV-k az amerikai IIHS nonprofit szervezet új tesztjén, amelyen a vezető mögötti ülésen ülő utas biztonságát vizsgálták.

Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) civil autóbiztonsági intézet új tesztet talált ki az SUV-k hátsó ülésén utazók biztonságának kiderítésére - derül ki a szervezet oldalán publikált összefoglalóból.

Az IIHS a jól bevált alaptöréstesztjét, a mérsékelt átfedési tesztet egészítette ki azzal, hogy a vezető mögötti ülésre is beültettek egy próbabábut. Összesen tizenöt 2021 és 2023 közti évjáratú, kisebb méretű, az amerikai piacon elérhető SUV-t vetettek alá a próbának, amelyek közül csak a Ford Escape és a Volvo XC40-es ért el jó osztályzatot.

A Toyota RAV4-es elfogadható eredménnyel végzett, az Audi Q3-as, a Nissan Rouge és a Subaru Forester elégséges eredményt ért el. A Buick Encore, a Chevrolet Equinox, a Honda CR-V, a Honda HR-V, a Hyundai Tucson, a Jeep Compass, a Jeep Renegade, a Mazda CX-5-ös és a Mitsubishi Eclipse Cross leszerepelt a teszten.

Az eredeti, csak az autó vezetőjének biztonságát vizsgáló törésteszten mind a 15 autó jó eredményt el. A gyártók gondoskodtak arról, hogy a sofőr feje ne ütközzön bele a deformálódó autók belső terének kemény részeibe, és minimális egyéb sérüléssel megússzák.  Ez a több évtizedes fejlesztéseknek köszönhető. A mai autókban 50 százalékkal kisebb a valószínűsége, hogy a sofőr meghal egy balesetben, mint a 25 évvel ezelőtt gyártott típusokban – mondta David Harkey, az IIHS elnöke. A hátul ülők védelme azonban jórészt kifogott az autógyártókon. Pedig, mint a két jó osztályzattal végző típus esete mutatja, ezt a feladatot sem lehetetlen megugrani.  

Nagyot változott a világ

A mérsékelt átfedési tesztben az autó 65 km/h-ás sebességgel rohant bele egy méhsejt szerkezetű, ennek megfelelően deformálható alumíniumtömbbe, eközben az autó vezető felőli 40 százaléka találkozik az akadállyal. A vezetőülésben egy úgynevezett standard Hybrid III-as töréstesztbábu ült, a tesztautókat pedig olyan ütés érte, mintha egy vele szemben közlekedő, vele azonos súlyú, szintén 65 km/h-ás sebességgel közlekedő autóval ütközne.

Amikor ezt a tesztet 1995-ben először elvégezték, a legtöbb autó elbukott rajta. Ezzel szemben ma mindegyik jó osztályzatot ér el. Az IIHS nemrégiben készült felmérésének eredménye azt mutatta, hogy ma már az autók hátsó ülésein utazók sokszor komolyabb sérüléseket szenvednek el, mint elöl ülő társaik.

Az autógyártók az első ülések passzív és aktív védelmét olyan jól megerősítették, hogy a hátul ülők vannak nagyobb veszélyben. A 2007 után gyártott autók baleseteiben a hátul ülők 46 százalékkal nagyobb eséllyel szenvednek el halálos sérüléseket, mint azok, akik az első ülésen ülnek - bekapcsolt biztonsági övvel.

A tesztbábu beült hátra

Ez adta az IIHS-nek az ötletet, hogy teszteljék a hátul ülők biztonságát. A standard tesztben beültettek a vezető mögé egy második Hybrid III-as töréstesztbábut, amely egy alacsonyabb nőt vagy egy 12 éves gyereket reprezentált. A teszt során vizsgálták, hogy a feje beleütközik-e az autó belső terének bármely részébe, illetve hogy becsúszik-e az első ülés mögé. Azt is megnézték, hogy a biztonsági öv vízszintes része felcsúszik-e a csípőről a hasra, és éri-e sérülés a térdeket.

A törésteszt egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy az autógyártók sokszor egyszerűbb, „butább” biztonsági öveket szerelnek be a hátsó ülésen ülőknek, mint a vezetőnek és a mellette lévő utasnak. Fájóan hiányozhatnak ezekből a biztonsági öv erejét korlátozó mechanizmusok. Ezek szerepe, hogy az ütközéskor bekapcsolódó övfeszítőt az előremozgás végén feloldják, kissé utánaengedjenek a biztonsági övnek, amely így kisebb nyomást gyakorol a bekötött vezető vagy utas mellkasára.

Az Escape és a XC-40-es hátsó ülésén utazó tesztbábut okosabb biztonsági öv védte, így nem érte túl nagy nyomás a mellkasát. Jól illeszkedett a vállához a biztonsági öv ferde része, így az nem csúszott be az öv alá. A vízszintes rész is végig a csípőn maradt a baleset során; a bábu nem ütötte be a fejét a vezető ülésébe. A RAV4-es annyiban teljesített rosszabbul, hogy a hátul ülő biztonsági öve felcsúszott a hasára, emellett a feje becsúszott a függönylékzsák és az ablak közé. 

Az elégséges osztályzatot kapó három autó hátsó utasa hajszál híján úszta meg a nyak- és fejsérülést, miután az ütközés után előrelendült feje majdnem beleütközött a vezető ülésébe. A Forester tesztbábuját a mellkasán érte nagy nyomás, a Q3-as és a Rogue bábujának a csípőjéről a hasára csúszott a biztonsági öve.  

A rosszul tejesítő SUV-knál ezeknek a sérüléseknek nagyobb volt az esélye. A CR-V-ben és az CX-5-ösben túl magasan volt a biztonsági öv rögzítése, ami rontja az öv hatékonyságát az ütközéskor induló előremozgás megfékezésében. A Renegade-ben pedig úgy csúszott be a próbabábu a függönylégzsák és a hátsó ajtó mögé, hogy a tesztbábu beütötte a fejét az autó mögötti C oszlopba.

Képek forrása: IIHS