Akkor sem lesz egyik pillanatról a másikra üzemanyag mindenhol, ha leveszik az ársapkát

2022.12.05. 16:42

Próbáltál tankolni az utóbbi pár napban? Én is sorban kaptam a családi tippeket a tegnapi rántott hús után: nagyvárosban, nagy márka alatt, meg csak a Molnál. Aztán amikor kiderült, hogy egyik sem jött be, jöhettek a kevésbé kézenfekvő szegletek, hogy végül egy automata kútnál legyen szerencsém. Így is eltölthet néhány vasárnapi órát egy családapa. Az, hogy a jelenséggel nem maradtam egyedül sem én, sem a Csepel-sziget északi csücske, jól mutatja, hogy láthatólag nagyon sokakat érdekel a Cseppről cseppre cikkünk, mi pedig folyamatosan kapjuk a visszajelzéseket. Egyikőtök azt írta, Budakeszin a Shell leapadt, másikótok, hogy kicsit tovább, az M0 mellett viszont már nem csak hotdogot kapsz.

benzinkút

Ezt a feltételezést megerősítette nekünk a Holtankoljak.hu ügyvezetője, Bujdos Eszter, aki elmondta, hogy az országosan tapasztalható üzemanyag-kiürülés a tranzitútvonalakként szolgáló autóutak és autópályák közvetlen mentén a legkevésbé érzékelhető. Igaz, a felárat is meg kell fizetni, de legalább van, és ezt alátámasztják a mi olvasóink visszajelzései is. Tart ez egészen addig, ameddig a pánikhangulat nem eszkalálódik, és nem kezdjük el lerabolni a maradék kutakat is, kiváltképp akkor, ha az éppen nem feltétlenül szükséges.

De mi a feltétlenül szükséges és meddig?

Erre csak és kizárólag a te saját józan belátásod adhat választ, hiszen valakinek remeg a gyomra, ha félig megtankolva kell nekivágnia a következő munkahétnek, a másikunk meg elégedetten dől hátra, amikor meglátja a visszajelzőn, hogy még 90 kilométernyi nafta csörgedezik a tankban - hiszen az még vagy öt bevásárlásra elég. Csak egyet nem érdemes elfelejteni: ha szárazra szívjuk az összes kutat csak azért, hogy 5 literrel több legyen a tartályban, az egyúttal azt is jelenti, hogy a másik akár meg is dögölhet.

Megkeresésünkre Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke elmondta, hogy a jelenleg kialakult helyzet a piacgazdaság megkerülhetetlen törvényeinek következménye. Ha nálunk ársapka van, akkor az egyúttal azt is jelenti, hogy Magyarország területén kisebb haszonnal tudják értékesíteni a beszállítók a készleteiket. Az értékesítést pedig nem a barátság és az együttérzés működteti: az üzemanyagot egészen egyszerűen felszippantják más, a határainkon túli piacok.

Mi lenne, ha nem lenne ársapka?

Tehát akkor varázsütésre megjavulna minden, benzin-szökőkutak nőnének ki a földből, és széles mosolyú, szép hölgyek itatnák szomjúzó járműveinket, ha nem szabnák meg az üzemanyagok hazai árának felső határát? Nem. Erre a kérdésre a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke is azt mondta, hogy a kínálat megjelenésével először a kereslet elégül ki. A készletek feltöltésére csak ezután kerülhet sor.

Cikkünk megírásához kerestük a MOL-t, a Shell Magyarországot és az OMV-t is, valamint az illetékes minisztériumokat, hogy megismerjük és ismertethessük álláspontjaikat. Szerettük volna megtudni, hogy szerintük mi okozza az országosan tapasztalható hiányt, és ők maguk mire számítanak. Kérdéseinkre a cikk megjelenéséig csupán az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett válasz. Ezt változtatás nélkül közöljük:

"Köszönjük megkeresését. Noha a közlekedés szakterülettel kapcsolatban megkerülhetetlen az üzemanyagár-képzése, a feltett kérdésekkel kapcsolatban nem az Építési és Közlekedési Minisztérium az illetékes."

Amennyiben később befutnak még válaszok, cikkünket frissítjük, és mindenképpen beszámolunk a fejleményekről.