Dózsa György úti baleset: elsőfokon 4 év M. Richárdnak

2020.09.30. 16:12

Elsőfokon négy év fogházbüntetésre ítélték és örökre eltiltanák az autóvezetéstől M. Richárdot a 2017. május 15-én, a budapesti Dózsa György út és a Kassák Lajos utca kereszteződésében történt súlyos közlekedési balesetben játszott szerepéért. A baleset másik résztvevőjét, a Citroen vezetőjét egy év tíz hónap fogházbüntetésre ítélték, de büntetését három évre felfüggesztették. Az ítélettel szemben az ügyész és M. Richárd, illetve a Citroen vezetőjének védője, valamint az ügyészség is fellebbez.

d2

Körülbelül 130-140 km/óra sebességgel ment egy fehér AMG Mercedes 2017. május 15-én, a délutáni órákban a Dózsa György úton. Amikor Kassák Lajos úti kereszteződéshez ért, összeütközött egy kanyarodó Citroen C4 Picassóval, majd az autók a közeli buszmegállóba csapódtak.

Az utóbbi évek legsúlyosabb budapesti közlekedési balesetében a Citroen két utasa életét vesztette, három gyalogos, illetve a Mercedes vezetője pedig könnyebb sérülést szenvedett. 

Sokáig mindössze ennyit lehetett tudni a balesetről, amelynek több szemtanúja is volt. Később kiderült, hogy M. Richárdnak korábban bevonták a jogosítványát, illetve vérében kokainmaradványokat találtak, bár ez nem befolyásolta a vezetésben.

d1

A történtek után jártunk a helyszínen, ahol megállapítottuk, hogy az arra haladó autósok közül sokan zavarba jönnek a lámparendtől, nem tudják biztonságosan értelmezni az úgynevezett telezöldes kereszteződések forgalmi helyzetét, ahol a kanyarodó és egyenesen haladó autók számára egyszerre mutatnak zöldet a lámpák. A helyszínt jól ismerők szerint évente négy-öt kisebb karambol történt ugyanitt korábban, azóta a kereszteződést átépítették és megváltozott a lámparend.

A bíróság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a baleset pillanatában M. Richárd kézben tartott mobiltelefonnal vezetett, videót készített magáról. Amikor nem sokkal a történtek után felhívtuk telefonon, nem emlékezett pontosan az ütközésre, így arra sem, hogy mennyivel ment, de állította, hogy kevesebb, mint százzal. Nem ez volt az egyetlen állítása, amely időközben megváltozott, hiszen korábban úgy nyilatkozott, hogy az ütközés előtt teljes erőből fékezett, később pedig azt, hogy gyorsítással akarta elkerülni a balesetet.  

A bíróság elsőfokú ítéletében négy év fogházbüntetésre ítélte M. Richárdot és örökre eltiltotta az autóvezetéstől. A Citroen vezetőjét, N. Józsefet is felelősnek találták a balesetben, mert autójával levágta a kanyarívet és későn észlelte a közeledő Mercedest. N. Józsefet ezért az elsőfokú ítéletben 1 év 10 hónap fogházbüntetésre ítélték, de büntetését három évre felfüggesztették.

Az ügyészség, illetve a baleset résztvevőinek védői is fellebbeztek az ítélettel szemben. Az ügyész fogház- helyett börtönbüntetést szabna ki a Mercedes vezetőjére, akinek védője enyhítést kért. A Citroen vezetőjének védője védence felmentését szeretné elérni az eljárás folytatásában. 

A vádiratban szerepelt M. Richárd egy korábbi ügye is, hiszen 2015. júniusában autójával majdnem elsodort egy kerékpárost, akivel emiatt szóváltásba keveredett, majd félreállt és utasával megverték őt. M. Richárd bűnügyi felügyeletét megszüntették, és bár az ügyészség kezdeményezte előzetes letartóztatását, a bíróság ezt nem látta indokoltnak.