- Magazin
- Hírek
- cupra
- seat
- martorell
- spanyolország
- gyár
- autógyártás
- gyárlátogatás
- id.2
- raval
- elektromos autó
- villanyautó
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Príma taktikai húzásnak tűnik, hogy megalkották a Cupra márkát: bár a Volkswagen konszern legtöbb márkája az utóbbi időben változatos módon szenvedett, a Cupra a nagy kivétel, az ő szekerük ebben a turbulens időszakban is szépen szaladt. A Seat és a Cupra éves médiakonferencián jártam Martorellben, ahol az eredményeiken túl a márka jövőjéről is beszéltek. Sőt, megtekintettük a Ravalt, a legolcsóbb elektromos Cuprát, és a gyárat is, ahol többek között az apró villanyautót is gyártják majd.

A Cupránál hisznek a villanyautókban
Úgy tűnik, remekül működik a recept, amit a Volkswagen konszernnél a Seat megújítására kitaláltak: a korábban sportos Seatokra rávasalt Cupra típusjelzésből külön autómárka lett, ami hamar annyira népszerűvé vált, hogy azt talán még ők se gondolták volna. A 2024-es eredményekről a Cupra vezérigazgatója, Wayne Griffiths, illetve a márka pénzügyi vezetője, Patrik Andreas Mayer beszéltek.
A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga
Már profitot is termel, pedig csak öt éve indult külön márkaként. A főnökkel, Wayne Griffiths-szel beszélgettem Münchenben.
A Cupra rekordévet zárt 2024-ben: a márka 558 ezer autót adott el, ami 7,5 százalékos növekedés 2023-hoz viszonyítva. Ez onnan nézve tűnik igazán bravúrosnak, hogy a teljes Volkswagen konszern eladásai 3,4 százalékkal estek vissza 2024-ben 2023-hoz képest. A Cupra profitja 633 millió euró, vagyis 253 milliárd forint volt 2024-ben, ami 1,3 százalékos növekedés a korábbi évhez képest.
Ez mind nagyszerűen hangzik, a távlati tervekkel kapcsolatban azért akadnak még aggályok. A Cupránál ugyanis az elmondásuk alapján a villanyautókra fókuszálnak leginkább, pedig ezek még az ő elmondásuk alapján se fogynak úgy, ahogy szeretnék. A korábbi becsléseik alapján mostanra az eladásaik 25 százalékát kellene adniuk az elektromos modelleknek, ezzel szemben 2024-ben az eladott autóik mindössze 13 százaléka volt villanyautó.
A Born-rejtély
A Born még mindig tartja magát, a piacon mégis borzasztóan nehéz helyzetben van. Elég a Cupra remek receptje a sikerhez?
Tervezgetni tehát lehet, hiszen a számok alapján az emberek hamar megszerették a márkát. Az azonban látszik, hogy addig jó eséllyel nem érik el a várt áttörést, amíg a vásárlók nem kapnak a hagyományos autókhoz hasonló árú, elektromos alternatívát.
Erre lehet megoldás a Cupra Raval, a márka legkisebb és legolcsóbb villanyautója, amitől zajos sikert vár a gyártó. A konferencia helyszínen ki is állították a Volkswagen ID.2 testvérmodelljét, ez azonban egyelőre csak koncepcióautó volt, a végleges Ravalt még nem ismerjük. Azt mondták, hogy már gyártják az előszériás modellt, így a végleges Raval se lehet már messze. Az újdonság áráról nem esett szó, arról viszont igen, hogy várhatóan 2026-ban érkezik majd a szalonokba.
Beszéltünk a Cupra vezérével
A nagy prezentáció után leültünk beszélgetni a vezérigazgatóval, Wayne Griffith-szel. Felmerült a kérdés, hogy miért nem készül a Volkswagen legkisebb villanyautójából, az egyelőre még be sem mutatott ID.1-ből is Cupra változat. Elmondta, hogy jelenleg nem könnyű olyan elektromos autót tervezni, aminek az ára 20 ezer euró alatt maradhat. Később ez még változhat, keresik a megoldást, de egyelőre nem állnak bele. Hozzátette, hogy nem elég rátenni egy másik emblémát egy Volkswagenre, plusz értéket is hozzá kell adni.
Kiderült, hogy az Elon Musk nézetei miatt visszaeső Tesla-eladások szerinte nem jelentenek plusz lehetőséget a Cuprának, mivel a spanyol márka autói teljesen más közönségnek készülnek, mint a Teslák. És ha már Tesla: a Cupránál továbbra robotok gyártják majd az autókat kisebb részekből, egyelőre nincs kilátásban a gigacastinghoz hasonló megoldás.
Wayne kitért a Seat helyzetére is: elmondta, hogy a Seat valójában segíti a Cuprát, hiszen előbbi kevésbé fókuszál az elektrifikációra, így a két márka az eltérő célcsoportok miatt remekül kiegészíti egymást.
Hozzátette, hogy szerinte a Cupra vonzereje nemcsak a sportosságban rejlik, fontos az is, hogy a sofőrnek összességében milyen átfogó élményt ad egy autó. Szerinte pont ez hozza magával a legnagyobb kihívást: a különböző villanyautók sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint a benzinesek, ráadásul hiányzik belőlük több olyan részlet, ami hozzátesz a vezetési élményhez. A válasz szerinte nem a végtelen lóerőben rejlik: a gyorsuláson túl meg kell találni azokat a finomságokat, amik megtöltik élettel a villanyautókat.
Ha több ilyen PHEV lett volna, talán nem buknák a zöld rendszámot
Ez a Cupra már 100 kilométert is elmegy elektromosan, tisztességgel kiérdemelné a zöld rendszámot, amit pont most vesznek el a PHEV-ktől
Szakszerűen megtekintettük a gyáregységeket
Nem véletlenül Martorellben tartották a konferenciát: itt megnéztünk a Seat és a Cupra gyárát. Egy teljesen új, 64 ezer négyzetméteres egységben kezdtünk: ez egy teljesen új gyáregység, ami az ottlétünkkor még nem üzemelt. A friss, 300 millió eurós befektetésből épült csarnokban akkumulátorokat szerelnek majd össze. A gyárban szorgos mérnökök dolgoztak a gépek beállításán, így mi még csak néhány alkatrészek nélkül, tesztüzemben dolgozó robotot és üresen működő futószalagot láthattunk.
A nagyfokú automatizáltság miatt a tervek szerint mindössze 500 alkalmazott dolgozik majd a hatalmas üzemben. Évente összesen 300 ezer akkupakk készül majd itt, amiket nemcsak Cupra modellekbe, hanem többek között például Volkswagen ID.2-kbe fognak beépíteni. Érdekesség, hogy a már készen, vasúton érkező cellákat elektromos, teljesen önvezető teherautók szállítják majd az összeszerelőüzembe.
Körbenéztünk két másik gyáregységben is: az egyikben az autók kasznielemeit készítik, a másikban pedig a teljes összeszerelést végzik. A karosszériagyártó üzemben alkatrészek nélkül dolgoztak a robotok, az összeszerelő üzemben viszont megnézhettünk néhány valódi munkafolyamatot és kész autót is. A legizgalmasabb gép egy minőségellenőrző kapu volt: ez a 448 kamerájával összesen 2 ezer fotót készít minden egyes autóról, az összes elérhető szögből, az esetleges hibákat mesterséges intelligencia segítségével szűrik ki.
A spanyolországi komplexum teljes gyártási kapacitása egyébként névlegesen napi 2500 autó, de volt már olyan, hogy ennél több készült itt – 2646 egyetlen nap alatt legyártott autó a rekord. A martorelli üzemben eddig összesen közel félmillió autó gyártottak.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
