Optimista előrejelzés érkezett: kétharmadra hajtanak a villanyautók

2024.04.27. 14:02

A villanyautók már 18 százaléknál járnak az újautó-piacon. 

Kínában majdnem minden harmadik, az Egyesült Államokban és Európában minden ötödik autó elektromos meghajtású lesz 2030-ban – írta a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss előrejelzésében. Az idén pedig a világon eladott új autók 20 százaléka, 17 millió autó lehet villanyautó.  Ez megfejeli a tavalyi rekordeladásokat, hiszen az elmúlt évben 14 millió új elektromos autót vásároltak a világon, ami ami 35 százalékkal volt több a 2022-es eladásoknál. Ezzel a villanyautók az újautó-piaci részesedése tavaly 18 százalékos volt, ami 4  százalékpontos növekedést takar az egy évvel korábbihoz képest.

DSC8732

Az elektromos autók több mint fele Kínában készült 2023-ban. Eközben az ázsiai ország részesedése a hagyományos meghajtású autók gyártásából mindössze 10 százalék volt. A kínai autóipar exportálta tavaly a legtöbb autót, nagyjából 4 milliót, amiből 1,2 millió volt elektromos meghajtású. Az ottani cégek, élükön a Szegedre tartó BYD-vel a legnagyobb haszonélvezői ennek a folyamatnak.

Az IEA becslése szerint a Kínában értékesített elektromos autók 60 százaléka már olcsóbb, mint a hagyományos meghajtású alternatíváik. A világ más piacain csak 2030-ra érkezhet el az árparitás. 

Kína miatt

Ebben szerepe lesz, hogy az európai és az amerikai autógyártókra nyomást gyakorolnak kínai versenytársaik, amelyek közül néhány világszinten tevékenykedő multinacionális márka lesz. 

Kína egyébként is a világ legnagyobb villanyautó-piaca. Tavaly ott kelt el ezeknek az autóknak a 60 százaléka, miközben Európa csak 25 százalékkal, az Egyesült Államok pedig mindössze 10 százalékkal részesedett az eladásokból. Eközben Délkelet-Ázsiában, Vietnámban, Thaiföldön is megjött az autósok étvágya az elektromos autókra. Indonéziában tárt karokkal várják a BYD-t ás a vietnámi VinFast, hogy villanyautó-gyártó üzemet építsen.

Az IEA szakértői úgy látják, hogy a megkezdett és bejelentett akkumulátorgyártó-kapacitások már most elegendőek lehetnek arra, hogy kiszolgálják a 2030-ban várható keresletet. Ha a kormányok tartják a klímaváltozás fékezésével kapcsolatos terveiket, akkor 2035-ben már három eladott új autóból kettő villanyautó lehet.