Kínai hitelből épülhet meg a V0 vasúti elkerülő és a reptéri vasút is

2024.04.27. 08:54

Kínai technológiával, kínai pénzből épülhet a repülőtéri vasút és a V0-ás vasúti elkerülő is - írta meg ma reggel a Telex. A tervek szerint a reptéri vonat felváltva jár majd a Nyugati pályaudvarra és a Mini-Dubajként elhíresült Rákosrendezőre. A V0 a legutóbbi tervek szerint a Győr-Székesfehérvár-Dunaújváros-Szolnok vonalon kerüli majd meg Budapestet, amihez új Duna-híd is épül majd. 

A V0 ilyen módú építése egy érthető, mitöbb valószínűleg helyes döntés, azonban a reptéri vasútnál koncepciószintű problémák akadnak, ugyanis egy nagyon fontos dolog még kiderül a Telex által nyilvánosságra hozott információkból: A reptéri vasút külön pályán fut majd, külön díjszabással, a MÁV hálózatától elkülönülve. A lap forrása szerint: 

„Ez nem tömegközlekedés lenne, hanem luxusvonat.”

Tehát a reptéri vasút hálózatba kötésének elvetésével a magyar kormány lényegében luxusvasutat építtet az araboknak, kínai hitelből. A koncepció több problémát is felvet:

A vidéki városokból érkező vonatok ki lesznek zárva a reptérről, hiszen az állomás külön pályás lesz. Ellenben Ferihegy megállóhelynél elhaladva utasaik végignézhetik majd, ahogy elhalad mellettük a luxusvonat, majd átszállhatnak a 200E jelű reptéri buszra, tehát csinálhatják ugyanazt, mint most.

200E jelű repülőtéri busz Ferihegy vasúti megállóhelynél - Fotó: Wikimedia Commons/Kemenymate
200E jelű repülőtéri busz Ferihegy vasúti megállóhelynél - Fotó: Wikimedia Commons/Kemenymate

A tömegközlekedésből kizárnának mindenkit, akinek nincs kedve többezres reptéri vasúti transzferdíjat fizetni csak azért, hogy utazzon kb. 20 kilométert a reptérig, annyi pénzből inkább taxizik majd, ami kényelmesebb, vagy megkér valakit, hogy vigye el autóval, ami felesleges autós utazást generál.

Tehát a reptéri vasútnál társadalmi haszon tekintetében valószínűleg eljutnánk a 0-ból 0-ba, de lenne egy csomó kínai hitelünk és egy magasvasúti betontorzónk a város felett, mindössze azért, mert a kínaiaknak európai referencia kell a projektjeikhez. A zárt pálya oka ugyanis nem a luxus, hanem az, hogy a kínaiak még nem tudnak a magyar vasútüzembe illeszkedő infrastruktúrát építeni.

A beruházásokhoz kínai hitelre egyébként azért van szükség, mert a beruházások állítólag többszáz millárd forintba kerülnek majd, ami reális, ám érdekes, hogy Zalaegerszeg felé van 400 milliárdunk autópályára, illetve Mohácsnál is van másik 300 milliárdunk hídra. Mindezek nem uniós, hanem teljes egészében állami forrásból.

Jó hír viszont, hogy nemsokára a magyar vidéknek is lesz közvetlen kapcsolata reptérrel, igaz nem a budapestivel. Az osztrák vasút ugyanis nagyfokú infrastruktúra fejlesztésbe fogott a bécsi reptér vasútját illetően, a jelenlegi állomást bekötik Budapest és Pozsony felé. A kivitelezési munkák 2026-ban kezdődnek. A fejlesztéssel Budapestről nagyjából két óra alatt elérhető lesz a bécsi reptér, ahonnan lényegesen több járat indul a világ bármely pontjára, mint Budapestről.

 A projektről akkor nyilatkozó Vitézy Dávid a héten az Égéstérben volt vendégünk, amit itt hallgathatsz meg.