Német autópályák: talán mégis lesz korlátozás

2023.02.07. 06:07

Egy friss becslés szerint sokkal nagyobb környezetvédelmi hatása lenne, ha sebességkorlátozást vezetnének be a német autópályákon, mint azt korábban gondolták.

Évente 6,7 millió tonna szén-dioxiddal kevesebb kerülne a levegőbe, ha 120 kilométer/órás sebességkorlátozást vezetnének be a németországi autópályákonidézte a Német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal (UBA) friss becslését a Reuters. Ez azért meglepő, mert egy más módszertannal készült korábbi tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy „csupán” 2,6 millió tonnás csökkentést lehetne elérni.

Mivel Németországban a másodrendű úthálózat is jó, a közlekedési minisztérium szakértői úgy vélik, hogy egy ilyen változtatás átterelné az autóforgalom egy részhét az autópályákról a településeket is érintő közutakra. Emiatt több dugó alakulna ki, gyakoribbá válnának a közlekedési balesetek a városokban és a vidéki utakon, növekedne a zajterhelés és a levegő szennyezettsége a lakott területeken.

"A közlekedés az autópályákon a leggördülékenyebb és a legbiztonságosabb" – mondta a Reutersnek a minisztérium szóvivője.

Volker Wissing közlekedési miniszter is megszólalt az ügyben. Többek között elmondta, azért nincs szükség a német autópályák sebességkorlátozás alá vonására, mert a villanyautók lassan úgyis kiszorítják a száguldozást az utakról. Meglátása szerint azok, akik el szeretnének jutni az ország egyik pontjáról a másikra, maguk is megfontolják, hogy a hatótávolság kárára növeljék-e a sebességet.

Hozzátartozik a képhez, hogy a német közlekedési tárcát az ottani kormánykoalícióban részt vevő szabad demokraták (FDP) vezetik. A német autósok lényegében állampolgári joguknak tekintik, hogy annyival száguldanak az autópályákon, amennyivel csak tudnak, a liberális párt teljes mellszélességgel képviseli ezt az akaratukat. A Reuters szerint az FDP az egyik gátja a sebességkorlátozás esetleges bevezetésének. 

A közlekedés lemaradásban van a tervekhez képest

Ugyanakkor Németország célja, hogy gazdaságát és közlekedését 2045-re karbonsemlegessé tegye. A közlekedés a koronavírus-járvány sújtotta 2021-es évben 148 millió tonna szén-dioxid kibocsátásával járult hozzá a légszennyezéshez, ami hárommillió tonnával több volt a tervezettnél. A 2022-es terv 138,7 millió tonna. A környezetvédelmi hivatal márciusban hozza nyilvánosságra a tényadatot, amiből kiderül, sikerült-e ezt tartani.

A hivatal tavaly novemberben azt kommunikálta, hogy ez várhatóan nem jön össze. A környezetvédelmi tárca azt állítja, hogy a következő években bevezetendő intézkedéseinek köszönhetően 13 millió tonnával csökken a közlekedési eszközök szén-dioxid-kibocsátása, ezzel kompenzálják az elmaradásokat. Az UBA becslése azonban azt mutatja, hogy az autópályákon bevezetett sebességkorlátozással egy csapásra nagy eredményt lehetne elérni.

Mégis mennyi?

Németországban a nagy távolságok miatt is jól jön az autósoknak a sebességkorlátozás hiánya. A Google Maps útvonaltervezője szerint például egy München-Berlin etap majdnem 600 kilométeres utazást jelent a sztrádákon, amit majdnem 6 óra alatt lehet megtenni. Ez 100 km/h-s átlagot jelent.

Ezzel szemben 120 km/h-s átlagnál csak 5 óra kellene ehhez az úthoz. Míg ugyanez a táv a sztrádák kikerülésével a Google Maps szerint több mint 10 órás autózást jelentene.