Át lehet szelni Európát elektromossal, csak nem érdemes

2023.02.01. 17:09

Nem az a kérdés, hogy el lehet-e jutni Európa egyik végétől a másikig elektromos autóval, hanem az, hogy mennyi idő alatt, mennyi pénzből és milyen kötöttségek mellett. Erre csinált egy tanulmányt a Vanarama. Ők egy óriásira duzzadt brit autólízingelésben utazó cég, akik a költséghatékonyság oldaláról vizsgálták meg, el lehet-e jutni Skóciától Isztambulig üzemanyagköltség nélkül. Mivel nem azt vizsgálták, hogy ez jó-e, hanem azt, hogy meg lehet-e csinálni, ezért a válasz az, hogy igen.

Fotó: Jakusovszky Kristóf
Fotó: Jakusovszky Kristóf

A tanulmányhoz egy Kia Niro EV-t vettek alapul, aminek a 460 kilométeres WLTP hatótávja nem is hangzik élhetetlennek. Azzal persze a Vanaramánál is számoltak, hogy ez az adat nem áll összhangban a rideg valósággal, ezért 10 százalékos ráhagyással kalkuláltak. Kár, hogy a tapasztalataink szerint ez nem elég, Elvis kolléga alatt ugyanis 380 kilométert bírt egy csutkáról csontig merítéssel az elektromos Niro. Ezzel szemben a Dimitrovgrad és az Edirne megállók közé tervezett 412 kilométernyi távolság minimum csücskös.

ev-owners-can-still-drive-across-europe-for-free-new-analysis-re
Fotó: Vanarama

A képzeletbeli túra teljes távja 4250 kilométer, amit az elméleti tanulmány 12 ingyenes töltőpont érintésével tálal. Az elméleti kísérlet számol azzal, hogy az elektromos autók hatótávja jelentősen változhat az időjárási körülmények, a vezetési stílus vagy az utasok és csomagjaik számától függően. Így felhívják a figyelmet, a Niro EV-nél akadnak nagyobb hatótávolságú autók is, és vannak fizetős töltőpontok is.

Tehát érdemes ezt a helyén kezelni. Vespával is le lehet csorogni Stockholmtól Rómáig, de attól még nem válik ideális eszközzé hozzá. Ez egy túra, egy ötlet, egy kaland, a lehetőség egyszerű elméleti vizsgálata. Képzeletbeli 21 éves énem már rohan is elkérni a fater képzeletbeli Niróját, hogy belefogjon a következő nyári kalandba. Persze, könnyű neki, van ideje: a Vanarama túrája is 96 órát ölelne fel extra megállók, várakozás és váratlan események nélkül, ami pontosan kétszer annyi idő, mint amennyit hagyományos erőforrás mellett igényelne. Tehát megint az a tanulság, hogy az elektromos autó nem nagy távolságok megtételére való? Nahát!