Mi lesz a rendszámokkal?

2021.05.15. 17:11

Bár az ábécé szerint még bőven van ideje a jelenleg érvényes, három betű három szám alapú rendszám formátumnak, és a forgalomba helyezések száma is visszaesett az elmúlt évben, valójában nincs olyan távol a váltás. Hogy milyen nehéz pontosan megjósolni, mikor fogynak el a rendelkezésre álló kombinációk, az is mutatja, hogy két évvel ezelőtt még 2026-ra taksálták az újítást, a napokban viszont arról szóltak a hírek, hogy már jövőre jöhetnek az új rendszámok. Ezt aztán az Innovációs és Technológiai Minisztérium diplomatikusan, minden lehetőséget nyitva hagyva cáfolta - vagy épp megerősítette: a jelenlegi karakterkészlet még néhány évig biztos elég lesz.

bmw 330e xdrive touring m sport 19

Bonyolítja a helyzetet, hogy az utolsó betűk közül néhányat egyéb járműtípusok használnak (pl. motorok: U; utánfutók: X), így már csak három felhasználható betű, a T, a V és a Z van hátra, ráadásul a koronavírus okozta válsághelyzet után várhatóan az autók iránti kereslet is növekedni fog, felgyorsítva ezzel a kombinációk fogyását. A formátumról hivatalos konkrétumok nincsenek, de a legtöbb hírportál négy betű három szám kombinációját említi, kiegészítve a magyar címerrel, emellett megmarad a kék alapon lévő uniós szimbólum is. Abban is megegyeznek az értesülések, hogy az átalakítás nem pusztán a formára szorítkozik majd: változnak az ideiglenes rendszámok felhasználási szabályai, és a különleges rendszámok is új szisztéma szerint készülnek majd: a taxik (TX AA-123) és a szintén kifogyóban lévő veteránautós rendszámok (OT AA-123) is új azonosítót kapnak, a hivatalos szervek autóira pedig két betű négy számjegy kerül majd (pl. Honvédség: HA 12-345). Közerkölcsöt sértő kombinációk továbbra sem kerülhetnek felhasználásra.

Kép: Autósélet Blog
Kép: Autósélet Blog

Az ITM nyilatkozatát némiképp árnyalja, hogy tudomásunk szerint az eredeti értesülések nagyjából pontosak, és akár már 2022 közepétől bevezetésre kerülhetnek az új rendszámok (fokozatosan, a már kiadott rendszámok megtartásával), addig viszont az azonosító felhasználásával működő informatikai rendszerek (útdíj, bírságolás, stb.) átalakításának is meg kell történnie. Mint mondták, a jogalkotás még folyamatban van, így a tényleges bevezetésig bármi változhat.