Bemutatkozik a puttonyos terep-Taycan

2021.03.04. 16:55

A Porsche leleplezte a legújabb elektromos modelljét, a Taycan Cross Turismót. A technika nagy része már ismerős a szedán Taycanból, de a külsőt érintő változásokon kívül is van néhány újdonság.

Tech

A Cross Turismo négy változatban lesz elérhető, a paramétereiket a jobb átláthatóság kedvéért az alábbi táblázatban foglaltuk össze. Látható, hogy a teljesítmény a polgáribb 380-tól a merészebb 625 lóerőig terjed, de a rajtautomatika overboostja ideiglenesen 476-re illetve 761-re növeli a lóerők számát. A tekintélyes értékeket két folyadékhűtéses szinkronmotor produkálja, egy az első, egy a hátsó tengelyen. Az erősebb Turbo verziók annyiban eltérők, hogy a hátsó tengelyt hajtó motorok aktív hossza 70 milliméterrel nagyobb (210 mm), amivel még egy prospektus-rekordot is sikerült felállítani: a Taycan-nak van a legnagyobb teljesítménysűrűségű motorja, ha a kilowattok és a beépítési térfogat arányát nézzük. A Cross Turismo sajátossága a villanymotorok “hajtű”-tekercselése, ami azt jelenti, hogy az állórész tekercse nem kerekre, hanem négyzetesre hajlított rézhuzalokból áll: ez a szokásos 50 helyett 70 százalékos réz-kitöltöttséget és hatékonyabb hűtést eredményez. 

Típus Taycan 4 Cross Turismo  Taycan 4S Cross Turismo  Taycan Turbo Cross Turismo  Taycan Turbo S Cross Turismo 
 Teljesítmény (LE)  380 490 625 625
 Overboost (LE)  467 571  680 761 
 Akkumulátor kapacitás (kWh) 93.4  93.4  93.4  93.4 
 Fogyasztás (kWh/100 km, WLTP)  26.4-22.4 26.4-22.6  25.9-22.6  26.4-24.4 
 Hatótáv (km, WLTP)  389-456 388-452  395-452  388-419 
 Gyorsulás (mp) 5.1  4.1  3.3  2.9 
 Csomagtartó (l) 446/1212  446/1212  405/1171  405/1171 

A motorok az első tengelyen egy 8:1-es áttételű bolygóművön és egy integrált differenciálművön keresztül hajtják a kerekeket, míg hátul egy saját fejlesztésű kétsebességes váltót iktattak közbe, hasonlóan a távoli rokon e-tron GT-hez. A Taycannél a gázpedál felengedése nem jelent rekuperációt, jelentős energia-visszanyerés csak fékezés közben történik, akkor viszont rekord-erős 290 kW-os. Fontos szempont volt, hogy a fékezési érzet az akkumulátor töltöttségétől és hőmérsékletétől független, kiszámítható maradjon.

Az akkumulátor mind a négy verzióban 93,4 kWh-s, elrendezésében kétszintes, 33 modulból áll, amelyek egyenként 12 “zacskós” cellát tartalmaznak (összesen 396 darabot). A Porsche büszkén hirdeti, hogy a Taycan lesz az első sorozatgyártott autó 800 voltos rendszer-feszültséggel. Az akkumulátorok természetesen aktív hűtéssel rendelkeznek, ami egy hűtőradiátorból, három szivattyúból, hat hűtőszelepből, két ventilátorból és tíz hőmérséklet szenzorból áll.

Az otthoni töltés 11 kW-os alap és 22 kW-os feláras töltővel lehetséges, ideális körülmények között a 800 voltos gyorstöltővel ötről nyolcvan százalékra 22 és fél perc alatt lehet. Két töltőaljzat található az autón, normál töltés mindkét oldalon, gyorstöltés az utasoldalon lehetséges. A Porsche Töltéstervező és a Porsche Intelligens Hatótáv Manager figyelembe veszi a környezeti és a fedélzeti tényezőket is, és ezek alapján kalkulál hatótávot, és ha szükséges, ennek alapján változtat is a beállításokon (klíma, vezetési mód, stb.)

Cross (Terepes) Turismo (Kombi)

A Taycan Cross Turismo persze nem is annyira a technológiában, mint testi adottságaiban különbözik a szedán testvértől, a neve mindkét változást hordozza: a Cross a választható Off-Road Design csomag keretében 30 milliméterrel emelt hasmagasságot hangsúlyozza ki, az öt vezetési mód közül a “Gravel”, vagyis “Murva” pedig kimondottan az off-road viszonyokra való programozást (a további négy: Normál, Hatótáv, Sport, Sport+). A Turismo a Porsche marketingesei által “flyline”-ra keresztelt tetőívet, egyszersmind 47 milliméter plusz fejteret jelent hátul. A Cross Turismo tehát voltaképpen egy körbeműanyagozott Taycan kombinak, más megközelítésben pedig egy elektromos Panamera Turismót jelent, érdekes lesz látni, mennyire kannibalizálják majd egymás eladási számait. Igény mindenesetre van a Taycan Cross Turismóra, az elektromos járművek mekkájában, Norvégiában a potenciális vevők mintegy 70 százaléka választana CUV-t (Cross Utility Vehicle). A modell egyediségét és terep-hajlamát tovább hangsúlyozandó az autó körben műanyag-elemeket, és három, kimondottan a Cross Turismóhoz választható felniszettet kapott. 

Feltehetőleg igen markánsan jelent meg a piackutatásokban az aktív életmód és az elektromos autózás közti összefüggés, emiatt kaphatott nagy hangsúlyt a Taycan Cross Turismóhoz gyártott biciklitartó, ami az 50 kilogrammos terhelhetősége miatt a nehezebb, elektromos rásegítésű bicikliket is elbírja: a Cross Turismóval együtt bemutatkozó “Sport” és “Cross” fantázianevű e-bicikliket is. A tartó érdekessége, hogy a hidraulikus lehajtó-mechanizmusnak köszönhetően a biciklik levétele nélkül is nyitható marad a csomagtérajtó. A hátsó csomagtér természetesen nőtt, 446 literes (a szedánban 407), a hátsó üléseket lehajtva pedig több mint 1212 literre bővíthető. Az autó orrában lévő csomagtér további 84 litert jelent.

A dedikált terep-program, az emelt hasmagasság, és főleg a tálalás azt sugallja, hogy ezt az autót igenis lehet használni az aszfalton túl. Valószínű, hogy mindezzel az olyan, fizetőképes, de sajátos igényű piacokat kívánják megszólítani, mint amilyen Oroszország vagy az Öböl-menti országok, de a Taycan Cross Turismo sokkal inkább a szedánhoz képest jobb használhatósága és praktikuma miatt lesz sikeres - világszerte. Földutakon, tajgán, sivatagban valószínűleg nem lesz gyakori vendég.