Összesen 40 milliárd forintért vásárol új csuklós buszokat a Volánbusz

2020.11.26. 12:44

A Volánbusz csuklós buszokkal kapcsolatos vesszőfutása még 2016-ban kezdődött, amikor is az állami közlekedési vállalat kiírt egy 180 darabos csuklóstendert, amelyeket főként a közeledő 3-as metró felújításához szükséges autóbuszos pótlásra szántak. A közbeszerzést az Ikarus Egyedi Kft. nyerte el, amely végül mindössze 13 darab buszt tudott legyártani a 180-ból, így a Volánbusz szerződést bontott a magyar buszgyártó céggel, amely nem sokkal ezután csődbe is ment.

A Volánbusz azonban nem adta fel a beszerzést, mert nagy szüksége lett volna az új csuklósokra, ezért 2019 nyarán újabb tendert írtak ki, amit a Mercedes-Benz nyert volna meg, azonban a közbeszerzés eredménytelenül zárult, ugyanis a Volánbusz túl drágának találta a Mercedes Citaro GÜ buszokat. Idén májusban újabb tendereket írtak ki, miszerint a Volánbusz és a Volán Buszpark Kft. (a Volánbusz flottakezelője) összesen 204 (Volán 65+7 opciós, a Buszpark pedig 120+12 darab opció) csuklós autóbuszt vásárolna.

A tenderekre négy cég jelentkezett: a ráckevei Goldi Mobility kínai Golden Dragon busszal, a török Otokar francia leányvállalata a Kent C18-assal, a debreceni Inter Traction Electrics Kft. (ITE) a Mercedes-Benz Citaro GÜ-vel és az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. a Lion's City A23-assal. Az első két indulót (Otokar és Goldi Mobility) formai okokra hivatkozva kizárták a versenyből. Majd a hiánypótlások beérkezése után, mindkét közbeszerzés nyertese a müncheni székhelyű cég lett, igaz a 120+12 darabos tenderen egyedüli induló volt az MAN. Egyébként a Volánbusz pályázatának értékelése során az MAN a maximális 1000 pontot, az ITE Mercedes pedig 934 pontot kapott. Érdekessége még a kiírásoknak, hogy az MAN alvállalkozója a BM Heros LEK, az új magyar állami buszgyártó cég, amely egyelőre nem gyárt autóbuszokat, csak az importból származó járművekbe építi be az itthon kötelezően előírt, automata tűzoltó berendezéseket, ahogy majd ezeknél az új csuklósoknál is lesz.

Az állami közlekedési társaság az MAN buszokért összesen nettó 40 milliárd forintot fog fizetni, ami azt jelenti, hogy egy darab Törökországban gyártott MAN Lion's City A23 nagyjából nettó 102 millió forintot kóstál, ami igencsak kedvezményes árnak számít a buszpiacon. Az új autóbuszok első darabjai jövő év elején érkeznek meg, miután beépítette a BM Heros a tűzoltó berendezéseket, folyamatosan állnak majd forgalomba. Az összes autóbusz 2021 végére érhet hazánkba és az ország bármely pontján találkozhatnak majd velük az utasok a Volánbusz ígérete szerint.