Lynk & Co: autótartás nyűgök nélkül?

2020.09.30. 13:21

Majdnem négy éve, hogy bejelentették a Lynk & Co márkát, de eddig csak Kínában lehetett ilyen autóhoz hozzájutni. A márka hivatalosan csak most indul Európában, méghozzá egy teljesen új értékesítési modellel: 500 euró, azaz kb. 183 ezer forint havidíjért kínálnak autót, egyelőre egyfélét, biztosítással és szervizszolgáltatással, amit a vásárló aztán megoszthat másokkal, csökkentve a költségeit.

Bár az üzleti modell látszatra nem nagyon különbözik egy tartós bérlettől, a márka bemutatóján azt hangsúlyozták, hogy mindezt azoknak a vásárlóknak találták ki, akik nem feltétlenül a tárgy birtoklására vágynak, hanem a használat élményére. Olyan modern gondolkodású emberekre, akiknek fontos a kapcsolattartás, nyitott az olyan ötletekre, mint például az autómegosztás, és persze környezettudatosak.

Maga az autó a négy éve bemutatott Lynk & Co 01 SUV frissített változata: az Európának szánt kivitelnek készült egy új orr-rész, egy áthangolt futómű és átszabták a belső teret is. A márka egyik érdekes húzása, hogy összesen négyféle autót kínálnak majd: lesz két színváltozat – kék és fekete – illetve kétféle hajtás, egy öntöltő hibrid és egy konnektoros hibrid. Így az autók igényre szabása gyakorlatilag nem visz el időt: előre legyárthatják Kínában a raktárkészletet.

A 01 műszaki értelemben a Volvo XC40 nagyon közeli rokona, a leglényegesebb különbség az eltérő formaterv. Mindkét hajtásváltozat a szabvány Volvo motorcsalád 1,5 literes, háromhengeres turbós benzinmotorja köré épül, és az első kerekeket hajtja.

Az öntöltő hibridet ennek egy 143 lóerős változata hajtja egy 54 lóerős villanymotorral közösen, és a rendszerben csupán egy nettó 0,7 kWh-s Li-ion akkumulátor van. Ez a gyakorlatban arra elég, hogy a fékezési energia egy részét visszanyerje. Ez a változat mintegy 100 kg-mal könnyebb, és azok számára lehet előnyösebb, akiknek nincs lehetőségük naponta tölteni az akkumulátort.

A konnektoros hibrid változatba erősebb, 180 lóerős benzinmotor kerül, 82 lóerős villanymotorral és egy 14,1 kWh-s akkumulátorral. A gyáriak szerint ez utóbbi akár 70 km tisztán elektromos használatra is elég lehet, de ez egyértelműen akkor jobb választás üzemanyagköltség szempontjából, ha van lehetőség az akkumulátor újratöltésére legalább napi-kétnapi rendszerességgel.

Az autók kapcsán azonban nem is a műszaki paramétereket emlegették leginkább, hanem azt, hogy igyekeztek a tervezéskor a környezeti szempontokat is maximálisan figyelembe venni. Így a kárpitozást például az Econell nevű cég elhasznált halászhálókból újrahasznosított szöveteiből állítják elő, bőr kárpitokat pedig egyáltalán nem alkalmaznak.

Az elképzelés az, hogy a márka egész Európában elérhető lesz – a szervizhátteret a helyi adminisztrációs feladatokat az európai Volvo kereskedőhálózat vállalja – fizikailag azonban csak a nagyvárosokban létesülő Lynk & Co klubokban lehet majd elérni a céget.

Emellett meg is lehet majd vásárolni az autókat, de még nem tudtak konkrét árat mondani, bár azt ígérték, néhány héten belül azt is nyilvánosságra hozzák. Úgy tűnik, egyébként is azokra számítanak inkább, akik számára vonzó lehetőség, hogy a bármikor lemondható havidíjas előfizetésért bármikor készen álló, karbantartott és biztosított autót kapnak, a szervizbe járás, vizsgáztatás és egyéb időigényes utánajárás nélkül. Emellett azokra is, akik szívesen használnák eseti jelleggel mások megosztott autóit. Ebben segít a Lynk & Co app, ugyanakkor a megosztás feltételeit a klubtagok egymás közt rendezhetik, a cég az ebből potenciálisan adódó konfliktusokból érthető módon igyekszik kimaradni.

Bár a bejelentés már megtörtént, az első Lynk & Co klub Amszterdamban csak október végén nyílik, a második pedig valamivel később Göteborgban. Az első autókat viszont csak jövő áprilisban kezdik kiszállítani, addig tulajdonképp az üzlet felépítése, a megrendelések begyűjtése, az igények felmérése zajlik majd.