Nem az M0-son lepattanó Mégane volt az első, amit megmentett az energiaelnyelő

2020.07.02. 16:48

Megmentette az életét, hálából elhajtott! – ezzel a felháborodást sejtető címmel adott ki egy hosszabb cikket az ORFK-OBB honlapja, a kreszvaltozas.hu a Magyar Közút energiaelnyelő elemét az M0-son nemrég lenullázó Renault balesetéről. Azon túl, hogy egy magyarázatokkal ellátott videót csatoltak hozzá, írnak érdekeseket arról, mi is ez az energiaelnyelő elem és hogy hány balesetben volt haszna az elmúlt években. 

A fenti eset még június 22-én történt az M0-son. Jól látni rajta, ahogy a Renault Mégane vezetője kábé minden szabályt megszegett, amit adott helyzetben tudott: nem tartotta be a sebességkorlátozást és nem sorolt ki a belső sávból, így miután késve vette észre az útjában álló munkagépet, belerohant. Itt jött a képbe a hasonló munkavégzéseknél régóta bevett, de ritkán emlegetett energiaelnyelő elem, aminek hála úgy pattant vissza a Renault a több tonnás teherautóról, mintha párnának hajtott volna. Nemhogy az autó légzsákjai nem durrantak el, de még az orr műanyagelemei is épnek tűnnek a felvételen. A becsapódás erejét magára vállaló energiaelnyelőt jobban megviselte a találkozás, szóval épp az történt, aminek történnie kellett. 

közút.png

A kreszvaltozas.hu cikke szerint a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 20 autópálya mérnökségére mérnökségenként átlagosan 3-4 ütközési energiaelnyelő eszköz jut. Mint írják, az ezzel felszerelt járműveiket a napi gyakorlat szerint a legkritikusabb, legveszélyesebb munkavégzési helyszínekre irányítják. Minden energiaelnyelő típus más és más paraméterekkel rendelkezik, és rengeteg típus van a nemzetközi piacon. Közös jellemzőként az mondható el ezen eszközökről, hogy a körülbelül 80-100 km/órával érkező személyautók megfogásához fejlesztik őket. A Renault 60-70 körüli tempóval ütközött neki a Közúténak.

2018-ban 9 alkalommal hajtottak a videón láthatóhoz hasonló ütközési energiaelnyelő eszköznek az ország útjain. Tavaly ez a szám 13 volt, amely balesetekből egyik sem volt halálos kimenetelű, de négy ütközésnél volt súlyos sérült, egy esetben pedig könnyű sérült. 2000 óta 17 mérnökségi ember vesztette életét figyelmetlen közlekedők miatt, az előbbi számokkal együtt jól látható tehát, miért esik különösen rosszul a Közútnak, amikor használhatatlanra törik egy ilyen. Főleg, ha minden szó nélkül hagyják hátra a sérült elemet, ahogyan azt a Renault sofőrje tette. Külön ijesztő, ahogy aztán visszasorolt a pálya forgalmába, bár ez betudható az ijedtségnek.