Charlize Theron jól vezetett, Jason Statham versenyzett, Mark Wahlberg meg sűrűn behányt

2023.02.05. 12:04

Az első három elektromos Minit Az olasz melóhoz egy kaszkadőr építette húsz évvel ezelőtt. A BMW-nek nem volt, a metróalagútba viszont kellett.

Az eredeti film, az 1969-es Az olasz meló Michael Caine és (az elpusztítottnak tűnő, ám valójában megmenekült) Lamborghini Miura mellett főleg a három Miniről híres, amikkel menekülőre fogják többek közt a csatornarendszeren át.

A BMW a Rover eladása után 2000-ben kezdte a teljesen új Mini gyártását, majd három évre rá Hollywood úgy döntött, egy Olasz meló átdolgozásnak is itt az ideje, cirka 60 millió dolláros büdzsével. Charlize Theron, Jason Statham, Mark Wahlberg, Edward Norton és a három új Mini pedig össze is hozta a 106 millió dolláros bevételt, tehát a terv jól sült el, és a BMW is örülhetett.

Csakhogy az alagútban vezetéses jelentekhez Los Angeles szívében, az A-, B-, D- és E-vonalak kereszteződésénél található 7th Street/Metro Center állomásnál, majd a B-vonalon fekvő Hollywood/Highland állomásnál is le kellett vinni három Minit. A helyi BKK, a Metro Rail viszont nem engedhette, hogy kipufogógázok kerüljenek a metróalagútba, így a fehér és a kék Mini Cooper, illetve Charlize Theron piros Cooper S-e csak elektromos prototípusként ugrathatott a metrószerelvény elé.

Itt jött a képbe Jack Carpenter, aki kaszkadőrként és feltalálóként 1981-ben alapította a Carpenter Camera Cars nevű cégét, és olyan produkciókon dolgozott, mint a Terminátor 2, a True Lies - két tűz között, valamint a Tolvajtempó.

Hat 12 voltos akkumulátor az utastérben, golfautós vezérlés, villanymotor a négyhengeres helyén, Hollywood. A filmhez egyébként 32 járművet szállított le a BMW, az 1969-es eredeti alkotásra pedig Charlize Theron 1997-es Mini Cooper Mk VII-ese emlékeztette a nézőket.

A Mini mesélt arról, hogy mivel a legtöbb jelenetben maguk a színészek vezettek, a három főszereplő több héten át tréningezett. Jason Statham további két napot gyakorolt még Damon Hillel is, ám így is a dél-afrikai színésznő volt a legügyesebb, miközben Mark Wahlberg konkrétan telehányta a saját Minijét, és utasként is sűrűn lett rosszul. Nehéz tud lenni a gyomornak a jobb egyben.

A forgatási helyszíneken rendelkezésre állt egy komplett szerelőcsapat is, akik igazi WRC-stílusban javították az időnként lezúzott Miniket. Ez a kihívás a szűkre szabott időkerettel. Akár egy metróállomás, akár nem, a nap végére vagy megvan a kívánt jelenet, vagy nincs, ám az utóbbi nem valódi opció.

Az akkoriban még újdonságnak számító Minik észak-amerikai eladásait húsz százalékkal dobta meg Az olasz meló mozis karrierje, a kompresszorral szerelt 1.6-os Tritec motorral pedig valóban igazi gokart-élményt nyújtott az első-generációs Cooper S, még ha a megbízhatósággal akadtak is problémák.

A BMW Project i fejlesztési programjának keretein belül a film után öt évvel, de három évvel az első i3 koncepció előtt a Mini bemutatta a kísérleti elektromos Coopert. A Mini E 204 lóerős aszinkron-motorral és 35 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral érkezett, és a 100 km-es hatótávjával sikeres tesztprogramnak bizonyult.

Amerikába 450 darab került. Japánba és Kínába is ment Mini E, míg Franciaország ötven, Németország száz, Nagy-Britannia pedig 62 privát és 76 államilag lízingelt tesztautót kapott.

A britek egy éven át negyven elektromos Minivel végzett tesztprogramja 2011-ben ki is elemezte az adatokat. A 138 tagból álló tesztcsoport 32 nőből és 106 férfiból állt, akik 33 ezer utazás alatt 258 ezer mérföldet tettek meg. A leglelkesebb alany fél év alatt 7954 mérföldet ment, míg az átlag 3226-ra jött ki. A Mini szerint mérföldenként két pennybe került a kaland, és szinte mindenki otthon töltötte az autóját, hiszen akkoriban aligha volt más lehetősége.

A BMW i3 hajtásláncával a Mini végül tíz évvel a E tesztelése után vezette be a Mini Electric-et. Eközben Charlize Theron nem csupán az Atomszőkében mutatta meg, mire képes egy ezerötös Ladában, hanem a Hiperturbó című Netflix-sorozat producereként is az autók közelében maradt.