2020.02.25. 06:28 Módosítva: 2020.02.25. 08:21

A február 20-án Dízelek a kukában: téged is manipulálnak címmel megjelent cikkünk az európai újautó-piac átrendeződésének körülményeivel, mértékével, illetve ütemével foglalkozott, és ennek magyar vonatkozásait vizsgálta. Egyebek mellett arra próbáltam rávilágítani, hogy számos paraméternek kell teljesülnie ahhoz, hogy valaki gond nélkül válthasson villanyautóra, hibridre, és még jól is járjon. Egyetlen aprócska szempont, hogy a magyar piacon tíz vásárlóból kilenc nem új autóban gondolkodik, a használtpiaci vásárlások zöme 500 ezer és 1,5 millió forint környékén zajlik, ráadásul a kínálatban arányaiban kevés a hibrid- és villanyautó, részben mert nem is ezekből hozzák a legtöbbet.

Az alábbi levelet egy olyan cég vezetője küldte, amely meg tudta fizetni a drágább technológiát, illetve ki tudta gazdálkodni a váltás indulóköltségét, hogy ez később megtérüljön. Magyarországon 365 ezer forint a havi bruttó átlagkereset, és ahogy az összesített piaci statisztikákból láthatjuk, ez a realitás vásárlási döntések vonatkozásában is. 

A következő években nem számítok olyan jelentős gazdasági fordulatra, amely alapjaiban változtatja meg a magyarok autóválasztási lehetőségeit, sőt, a közlekedési szokásait, bár szerintem ez utóbbi a nagyobb probléma, illetve a nagyobb halmaz. Azért az, mert a helyszűke és a hatékonytalanság szempontjából teljesen mindegy, hogy milyen autóval járunk, ha az autók száma túl magas a városok keresztmetszetéhez képest, ugyanakkor a tömegközlekedés, a munkavégzési lehetőségek és a szociális intézmények struktúrája miatt mégis csak autózni kénytelenek egy csomóan, hogy ne álljon meg az életük. Gondoljunk csak az M0-áson reggel és délután kialakuló helyzetre!

Szívesen látnék egy olyan országos programot, amely a mostani paramétereket figyelembe véve nyújt általános, minden alacsony és közepes jövedelmű társadalmi csoport számára megoldást. Elsőként mindenki ülhetne eggyel magasabb környezetvédelmi besorolású, valóban kézben tartott műszaki állapotú használt autóba. Ezután üljenek többen egy autóba az ingázók közül és ezt támogassák állami programok is. Végül legyen hová letenni az autót a városhatáron lévő tömegközlekedési csomópontokon, és az ezekről elérhető járatok átlagosan, legfeljebb pár perc sétányira tegyék le az embereket a munkahelyüktől, az ovitól, iskolától. Az alábbiakban közreadjuk Sándor levelét, aki alapos összehasonlítással rendelkezik bizonyos benzines, dízel és hibridautók üzemeltetési költségeiről.

Feladó Sándor

Címzett Zách Dániel

Dátum 2020. február 21. 9:55

Tárgy Dízel vs. hibrid vagy bármi más

Szia Dani!


Érdekes cikk amit írtál a Totalcaron a dízelekről. Nagy részben egyetértek, de egy érdekes tapasztalati értéket hadd osszak meg. 


1. Cégünknél van háromféle hajtású autó:

- dízel 1.5dci új Dacia Sandero, átlagfogyasztás 4,2 l/100km AdBlue. Korrekt értékekkel. Új ár bruttó 4,2M HUF

- dízel ALFA 159 1.9jtdm automata. (új kora óta nálunk van, 2007-es, futott valós km. 330000). Hibamentes, 1 gazdás. Jelenlegi értéke talán 800 ezer forint.

Átlag fogyasztás: 5,9 l/100 km.

- KIA NIRO hibrid 2 éves, új kora óta nálunk. Futott kilométer kb. 60000. Átlag fogyasztás 4,8 l/100km. Bruttó 7,6M HUF

- saját ügyvezetői autóm KIA OPTIMA PHEV SW (új kora óta nálam, ez az 1-es számú Magyarországon) Csak autópálya, vidéki utak, külföld, 29 hónapos 100 000km.

Átlagfogyasztás 4,01 liter/100km. Közel 1,9 tonna, 200 LE. (Lásd: SPRITMONITOR foxerhs) Vételár volt 2017-ben 12,6M HUF.

Utolsó ár, amikor még lehetett rendelni 14,3M HUF.

- MAZDA CX3 2.0 Skyactiv 14 hónapos, 13000 km. Fogyasztás csak város 6,5 l/100km (100% max. 20km /nap) Bruttó ára 5,2M HUF volt.

- ezeken kívül DACIA Dokkerek, RENAULT furgonok, SKODA Fabia benzines, FIAT DUCATO


2. Erős kontrollingot futtatunk az összes autóra az alábbi összes költség figyelembe vételével:

cégautó adó, szerviz, értékcsökkenés, gumik, biztosítások, autópálya díjak, hitelkamat, stb. A bruttó költségek az alábbiak szerint alakulnak.

DACIA SANDERO dízel 48,6.-HUF/km

ALFA 159 dízel 75.-HUF/km

KIA NIRO hibrid 47,1.-HUF/km

KIA OPTIMA SW PHEV 46.-HUF/km

MAZDA CX3 benzin 115,2.-HUF/km

DACIA Dokker új dízel 61.-HUF/km

RENAULT MASTER dízel új 93.-HUF/km

Ami ebből legszembetűnőbb: a két legolcsóbb összköltséggel üzemeltethető autó a két legdrágább és egyúttal a legmodernebb, a KIA hibrid és PHEV (plug-in hibrid).

Az OPTIMA PHEV ugyanabból a pénzből fut, mint a hatvan százalékkal olcsóbb, vadonatúj, rendkívül takarékos DACIA Sandero, AdBlue dízelmotorral.

És itt el is dőlt a meccs. Majdnem kéttonnás full-full extrás OPTIMA PHEV vs. 1200kg-os Dacia Sandero. A ma elérhető összes extrával felszerelt KIA PHEV vs. fapados DACIA? A KIA nem büdös - DACIA SANDERO AdBlue büdös és csípi az ember szemét a kipufogógáz.

Egyszer kell oda eljutni, hogy új autót veszel, onnantól max. három év csere és összköltségében olcsóbb vagy ugyanannyi lesz, mint egy 10-20 év közötti roncs.


3. Következő autó az OPTIMA PHEV helyett full EV (villanyautó) lesz. A 17 millió forintos Tesla összköltsége 40.-HUF/km körül jön ki hozzátéve, hogy a cégnél nálunk napelemes rendszer van MENNEKES 22kW-os töltővel, közterületi töltőt alig fogok használni.


4. Januárban egy hetet töltöttünk Dubaiban. Ez volt az első olyan ország, ahol 100%-ban benzines és Hybrid Lexusok tömkelege fut az utakon. Soha sehol, semmilyen körülmények között nem éreztük a csípős kipufogó gázokat még a legkritikusabb forgalmi időszakban sem.

Versus Budapest vagy bármelyik nagyváros, ég az ember szeme 10 perc után.

Amivel nem lehet mit tenni, és semmiféle hókuszpókusz sem segít, az a büdös dízel. Lehet ezt ragozni, de ez az igazság. A modern PHEV autók bármilyen drágák, összességében verik a modern dízeleket.


Üdv: Sanyi

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.