A szponzoráció teteje: Jackie Chan és a Mitsubishi

2021.01.22. 11:43
22 hozzászólás

Kicsit kerekítve Hong Kong két és fél Budapestnyi területen termel két és fél Magyarországnyi GDP-t, emellett viszont egy egész Jackie Channel adott többet a világnak, mint mi. Pedig ars poeticáját tekintve, Csányi Jakab néven simán elmenne népi magyar hősnek is, hisz az együgyű jóság nevében részegen verekszik. Ez alapján a posztmodern folklórban nagyjából ott helyezkedik el, ahol Bud Spencer és Terence Hill, csak épp spagetti western helyett szezámmagos kung fut főz. Első pillantásra Totalcar-faktora alacsony, de a modern érában játszódó filmjeit nézve a petrolhead gyanús mintára eszmélhet: Mitsubishi.

A filmes együttműködésekre gondolkodás nélkül tudunk példákat hozni: James Bond főleg az Aston Martint és a JLR csoport mindeneit reklámozza; az avangálók általában Audiznak; Tom Cruise meg szorgosan-szégyentelenül tördeli a mindenféle BMW-ket. Bevett szokás ez, ha az olvasó tud még ilyet, nyugodtan írja meg majd kommentben. Említett Tom Cruise-zal nem csak a márkahűség a párhuzam, mindkét színész szívesen töri össze magát - aki dublőrt használ, záptojás -, Jackie a ‘86-os Istenek fegyverzete forgatásán majdnem meg is hal, de az orvosoknak köszönhetően megússza egy gyűszűnyi, permanens lyukkal a koponyáján.

A Mitsubishivel való kooperáció nem véletlen, mindketten a ‘90-es években, Hong Kong Kínához való... hát... visszacsatolása körül éli a karrierje csúcsát. A sziget - Jackie Chan szülőhelye, tevékenységének központja - volt az a kapu, amin keresztül a legerősebb korszakát élő Japán be tudta venni Kínát. A Teng Hsziao-ping reformer vezetése alatt álló kommunista ország a nyitott ajtók politikájának jegyében Hong Kong, Makaó és Tajvan  mellett különleges gazdasági zónákat jelölt ki, amelyeken keresztül az országba áramolhattak a külföldi befektetések - ezek tetemes része a japánoktól, a japán autógyártóktól származott.

A Hong Kongban működő rengeteg, japán kiskereskedelmi láncolat és bank is jelezte, mennyire fontos szerepet játszott a szigetország külkereskedelmében, japán pénzintézetből több volt Hong Kongban, mint New Yorkban vagy épp Londonban. Hong Kong potens piac és hatékony közvetítő szerepe mellett kis kockázatú teszt-helyszínnek is bizonyult, ahol a japánok bátran kísérletezhettek kereskedelmi, gazdasági modelljeikkel, mielőtt azokat a Nagy-Kínában implementálták volna.

S mivel a gazdaság közepén már a hetvenes, nyolcvanas években is a reklám állt, csak a PR-osok éberségén múlt, hogy melyik japán autómárka nyeri meg magának előbb a nyugaton és keleten egyaránt erős marketing-értékkel bíró Jackie-t. A történet a buborék-éra csúcsán tart, tehát a Mitsubishi sem fantáziának, sem a reklámra fordítható tőkének nincs híján, bármekkora hülyeség a vászonra kerülhetett.

Éppen ez a határtalanság az, ami miatt érdemes megemlékezni az együttműködésről, a vakmerőbbek egy filmet is kikölcsönözhetnek a videótékából. Hisz láttunk már olyat, hogy Király Viktor Toyotát reklámoz, vagy Claudia Schiffer Opel Merivát, de az azért mégiscsak ritka, hogy saját változatot adjanak ki egy színész keze nyomán: 50 darab készült a saját maga által tervezett Lancer Evo IX Jackie Chan Editionből - a pofozkodáshoz szokott kezek tehetségét mondjuk lehet vitatni. A színész azt is megtehette, hogy a filmekhez készített autókkal járjon civilben: az Istenek fegyverzete 2-ben szereplő Pajero Turbót, a ‘93-as Városi Vadászhoz készült 3000GT prototípust és a számolatlanul, több generáción át visszatérő Lancert is megkapta a Mitsubishitől.

A filmek... feláldoztam magam, és az elmúlt hónapokban végignéztem legalább tizenötöt közülük, hogy nektek ne kelljen. Nem gondolom, hogy érdemes volna őket az együgyű sztorik miatt elmarasztalni - khmmarvel -, a Werckmeister harmóniákon se röhögni akar az ember, cserébe viszont a borzasztó aprólékosan kidolgozott és színvonalas püfölő-koreográfia mellett az autós üldözések is meglepően ötletesek, nem csak amolyan töltelék-jellegű, ad hoc jaszkarizások. Na jó, nem egy Natascha McElhone-tól fülledt Ronin, de az amúgy is a műfaj koktélcseresznyéje. Mindenesetre akár a Police Story viskónegyedet nullázó üldözése, akár az Elveszett zsaru Lancer Evo vs E36 szekvenciája simán hozza azt az élményt, amit a Taxi a Peugeot-kkal.

És ahogy a Taxi 2 elején megjelenik Jean-Louis Schlesser egy Peugeot 306 Maxiban (nézz csak hátra, ez Vatanen?), miközben felemlegetik a Dakar győzelmeit, úgy az Elveszett zsaruban is szerepet kap a Dakar-rekorder, japán jócsaj-vezette Mitsubishi Pajero. Érdekes párhuzam, hogy mindkét filmet 1998-ban mutatták be, úgy tűnik annyira vibrált akkoriban az autós szcéna, hogy a világ több pontján is egyszerre sült ki. Ha valakinek a Halálos iramban jött be jobban, arra is volt saját változat - bő hat évvel megelőzve azt: az 1995-ös Mennydörgésnek már a szinopszisa is tömény zaft: Jackie Mitsubishi alkalmazott, sportkocsi-szerelő, akinek versenyzéssel kell kiszabadítania az elrabolt húgát. Alélnak a JDM-fanboyok, a Mitsubishi az R32/Supra/RX-7-szintű legendákkal versenyez, érezzük, hogy ez tényleg a márka fénykora - 1993 környékén még arról is pletykáltak, hogy a vállalat megveszi az akkor épp küszködő Hondát.

Nem vette. A sokszor emlegetett buborék kidurranását ők sem kerülték el, az ezredfordulóra már súlyos hiánnyal küzdött a vállalat, az ausztrál, nyugat-európai, amerikai gyárbezárásokat sem tudták elkerülni. Ma a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport jelentéktelen, harmadik tagja, íme, a jelenlegi, szomorúan vékonyka kínálatuk: egy nyomorult Space Star, egy örökbecsű L200, meg hát a SUV-ok. Lancer Evók, Skyline-verő 3000GT, Dakar-győzelmek, ábrándos emlék mind. Jackie Chan ugyanígy megfakult: igaz, hogy a 400 millió dolláros vagyonával a 13. leggazdagabb színész, és hogy saját csapatot futtat a 24 órás versenyeken, Kínában pedig ő a Mitsubishi és a Ralliart nagykövete, de valahogy a kung-fu vígjáték már csak ironikusan vicces.

A politikai nyilatkozatai meg egyáltalán nem, szülőföldjén, Hongkongban utálják a kínai egységet éltető kiállása miatt, egyenesen azokhoz a fizetett kommentelőkhöz hasonlítják, akik havi 80 dollárért nyalják Peking seggét a neten. Csikidám. Vihart kavart az is, hogy katonai rendszámos autóval jár, tehát igen magas körökben dörgölőzhet - egy médiaszemélyiség ott sem sokáig maradna meg enélkül. Kár érte, jó ügynök volt.