14. rész Gengszterek Mercije - a Mercedes-Benz W109

Az elmúlt hetekben elmerültem abban, hogy Enbi és Pixwi milyen fejlesztéseken essen át, mert mind a kettőnél bizonyos nyűgök fókuszba kerültek a hétköznapi használat tekintetében is - ezekről sorra beszámolunk -, közben azon is merengtem újfent, miért is egyedülálló autó a minél régebbi Merci. Nosztalgikus hangulatomban sokadszorra megnéztem a “Gengszterek sofőrje” (The Driver, 1978) című, Ryan O’Neal-kultfilm Merci-jelenetét, amely a legtöbb csillag-fanatikus rémálmának visszatérő képsora lehet.

Emlékeztetőül: a gengszterek leendő sofőrje, mintegy az állásinterjú részeként, brutális tesztvezetést tart a bandának egy oszlopokkal sorban épített mélygarázsban, egy gyönyönyű Mercedes W109-essel, méghozzá abból is a legkultikusabb, legtöbbet érő, legritkább és legerősebb, legendás verzióval, a hatvanas évek Mercedeseinek Szent Kelyhével, a 300 SEL 6.3-mal (mert a háttérinfók szerint az volt, bár a kis "6.3" felirat hiányzik a csomagtartó jobb sarkáról, hiszen az amerikai tulajdonosok többsége nem kérte). Ezzel leteszi névjegyét: autó és ember mire képes az eldobáshatáron történő, menekülőautózás közben. Első blikkre értelmetlen autópusztításnak vagyunk szem- és fültanúi, viszont sokadik megtekintés után, úgy vélem, kiderül számomra a gengsztereknek, mint termékbemutatóval egybekötött szolgáltatás-megrendelőknek szóló oktatás értelme.

https://www.youtube.com/watch?v=tna4pz2qkXs&t=101s  

A padlógázas bemelegítés során hősünk élvezi a hátsókerékhajtás és a Mercedes elképesztő kormányszöge adta örömöket, ami által a kereken öt méter hosszú gyönyörűség olyan fordulékony az imitált menekülés közben a garázs oszlopai között, mint egy kettes Golf, gyors reagálású hadtestként működve támadójával szemben. A filmből azt már tudjuk, hogy a sofőr specialitása szembefordulni a zsaruk autójával és padlógázon addig feszíteni a határt, míg ők fel nem adják, majd elrántva a kormányt, jöhet a látványos csattanás az aktuális tereptárgyaknak.

Ez a jelenet az erre való felkészülést demonstrálja.

the_driver_04.jpg

A következő, fájóbb jelenetben az autó szélességével játszik. Az ajtók legtávolabbi pontjával leszakítja a jobb majd a bal oldalra lévő tűzcsapot, amivel egyrészt bebizonyítja, hogy centiméterre pontosan tudja, milyen széles járművet vezet - ennek a tudásnak a megszerzését minden kedves autót vezető polgár figyelmébe ajánlanám -, másrészt a tűzcsapból kitörő víz akadályt képez az üldöző zsaruk járművei előtt. Majd egy tudatos és kecses kormánymozdulatnak köszönhetően az egyik oszloppal leszakítja a hátsó lökhárítót. A zsaruk a hirtelen eléjük eső akadályon biztos áthajtanának és nagy valószínűséggel defektet kapnak, így fel kellene adniuk az üldözést. 

Ami ezek után következik... nézni... csontig hatoló fájdalommal ér fel. Sofőrünk a sebesség és egy oszlop segítségével megszabadul a vezető oldali ajtótól.

the_driver_06.pngAz autó szörnyű állapotban, de a lerázás biztosítva.

Az egész, értelmetlennek tűnő Merci-pusztítás mögött sebészi pontosságú precizitás rejtőzik. Ahogy az oszlopokon leszántja az autó oldalait, szörnyű látvány, de szemlélteti, ha kell, szűkebb átjárón is átviszi az autót, mint ami a kocsi valós szélessége. Így megfelel a két legfőbb elvnek: 1. utasok sértetlenek, 2. autó üzemképes! Ugyanezt demonstrálja sofőrünk, amikor előbb padlón tolatva, majd orral beleáll a falba.

the_driver_05.jpg

Éles üldözés közben ez előfordul, szemléltetve az ellenséges járművel való csattanást, igaz folyik már a hűtője, nem számít, ő csak tovább nyomja. A finálé jelenete bájos. A gengszterek sofőrje gondoskodik róla, hogy egy ép elem se maradjon az autón, amikor a csőszállító kamion alatt átmegy. Profin kihasználva a Merci dobbantó utáni érkezését, amikor összeült a rugója, s így alacsonyabb helyen átfért, igaz, kissé leszántva a tetejét. De az üldöző autó tuti nem fér majd át.

the_driver_02.png

Morfondíroztam, mennyit tanulhatunk akárcsak ebből a filmrészletből. Egyrészt, hogy mit meg lehet tenni egy Merci 109-essel (persze senkinek nem ajánlom, hogy megismételje a filmben szereplő, autóamortizáló elemeket), ami után még mindig biztonságosan megy, s még mindig számíthatunk rá. Másrészt azt, mennyire profi dolog ilyen precízen ismerni az autónkat, ennyire biztosan kezelni a vasat magunk alatt, ilyen biztos kézzel kormányozni. Szeretnék egy olyan országban élni, ahol csak fele ennyire vezetünk jól!

Aki szereti a mercis autóüldözéses filmeket, a Ronint javaslom még, ott két német (Mercedes, Audi) és két francia (Citroen, Peugeot) autó kap szerepet és Jean Reno persze hogy a Mercit (Mercedes-Benz W116 450 SEL 6.9) vezeti. Jó szórakozást!

https://www.youtube.com/watch?v=ZYDRZ09B5oo

Következő posztunkban hazai pályákra térünk vissza. A két Mercim, Enbi és Pixwi körül örvénylő dilemmákról írok nektek, és arról a kalandról, ami Pixwire vár, ha a stuttgarti Nagy Szellemek is úgy akarják.