Ampernepper: így vegyél olcsó villanyautót 2. rész
2020/08/06 SipiÚr

Ampernepper: így vegyél olcsó villanyautót 2. rész

Múltkor a legfontosabb alap dolgokat néztük-beszéltük át Barek Péterrel – szerinte a Klónok, más néven a Trió a villanyautózás kapudrogjai. És bizony lehet ebben valami, mert ezek a legolcsóbb, komolyan vehető villanyautók a piacon. Most megmutatjuk, hogy az egyik legfontosabb dolog, az akkumulátor paramétereiről hogyan tudhatunk meg a legtöbbet.

 

A Mitsubishi fejlesztette ki a saját, eredetileg benzines Kei-autója alapján (ez volt a Mitsubishi i) az iMiEVet, és aztán ezt az autót badge-engineering segítségével (azaz nagyon kis túlzással az embléma átragasztásával) vette fel palettájára a Citroën és a Peugeot. A Citroën C-Zérok és a Peugeot iOnok egymástól csak pár apróságban térnek el, a japán eredetivel azért nehéz lenne összekeverni – a Mitsubishinél figyeltek, hogy pár hasznos extra csak az i-MiEV gazdáinak életét édesítse.img_0861.JPG

Nem mondom, a töltőnyílást megvilágító kis LED nélkül is el lehet lenni (ez csak a faceliftnél jelent meg a Mitsubishinél is), de a váltóáramú töltés közben bekapcsolható fűtés és klíma azért jól jönne a franciáknál is. Ráadásul a Mitsuban távirányítóval is kapcsolhatóak ezek a funkciók. Aztán az is fontos különbség, hogy amikor a 2013-as modellévre bevezették az új cellákat az akksiban, a franciáknál elhagytak nyolc cellát, így 80 cellával durván ugyanazt a teljesítményt tudják, mint korábban, csak stabilabban (nagyon leegyszerűsítve), az i-MiEV továbbra is 88 cellás maradt, tehát minden szempontból többet tud, mint korábban.cutaway-imiev.jpg

Az utasülés fűthetősége is csak a Mitsubishinél vehető meg, illetve van olyan felszereltség, aminél multikormányról lehet a beépített rádiót vezérelni. Ja, és a legfontosabb: NINCS szent kvarcóra. Egyiknél sem. A Mitsubishi rádiója mutatja az időt, de se a Citroën, se a Peugeot nem hajlandó elárulni, hány óra van épp. Ó, és a Mitsubishi műszerfali kijelzőjéből ki lehet imádkozni a külső hőmérsékletet, a franciák nem kötik az orrunkra – pedig szerintem a lökhárító mögötti szenzorból nem lenne nehéz kinyerni az infót. Hopp, és semmiképp se feledjük a váltókulissza körül észrevehető különbségeket: a Mitsubishiknél két választható "fokozattal" több van: erősebb, illetve gyengébb "motorféket" azaz rekuperációt választhatunk, ha a D-nél tovább húzzuk a kart. A franciáknál ez az opció nincs, illetve az akkumulátor-fészlift előttiekből egy kis hekkeléssel előcsalogatható.

Ennél jobban most nem merülnénk bele a Trió különbségeibe, érdemesebb az akku állapotának felmérését megkönnyítő trükkök-fogások megismerésébe időt fektetni. A videóban elég részletesen elmagyarázza Peti, miért is érdemes letölteni egy androidos okostelefonra vagy tabletre a CANion applikációt – a lényeg mindenesetre az, hogy ez az app és egy megfelelő OBD csatlakozó már egy halom hasznos infót kicsalogat a kiválasztott autó agyából. Kapásból megmondja, hogy a BMS (azaz a Battery Management System) szerint hány amperórát tud jelenleg az akksija. Ez nagyon fontos, mert ennek az adatnak az ismeretével tudjuk megmondani, hogy az eredetileg 48 Ah-s akku épp mennyit tud, hány százalékos. Ha mondjuk 36 Ah-t ír a CANion, akkor ezt az értéket elosztjuk 48-cal, és máris megkapjuk, hogy az akkunk 75%-os. Persze, ez azért nem egzakt, Kakuszi Zoli egyik nap halántékán dagadó erekkel magyarázta nekem, hogy de „Értsd már meg baszki, hogy ezt nem lehet pontos értéknek venni, mert egy méréssel nem megállapítható!” Én nem vitatkozom vele, de akárhogy is, mindegyik autónak a saját BMS-rendszere folyamatosan számolja az Ah-kat, tehát jó eséllyel alkalmasak a kinyert értékek a kocsik összehasonlítására.

Amit viszont nagyon is meg lehet mondani egy méréssel, az az akkumulátor celláinak feszültsége az adott pillanatban. Ez pedig ugyanúgy nagyon fontos információ, mert a nagyon „szétesett” akku tud kellemetlen meglepetéseket okozni. Ha a 88 (80) cellában van akár csak egy olyan, amelyik látványosan alacsonyabb feszültséget tud lemerített akkunál, akkor bizony annak az egynek (kettőnek, nyolcnak, stb.) a tudása alaposan le fogja korlátozni az akku teljes teljesítményét. Mint egy sánta ló a fogatban: a többi hiába bírná még, de ez, ha összeesik, akkor senki nem megy sehová. Épp ezért érdemes a cellák állapotát lemerített (lehetőleg 20% alá) akkuval megnézni. Ha itt nincs nagy különbség, akkor rendben vagyunk, de ha már 50-60 mV felett van az átlag és a gyengébbek közti különbség, ráncolhatjuk picit a homlokunkat, aztán 100 mV és annál nagyobb difinél érdemes legalább egyet hátralépni, és minimum egy akku felújítás (az érintett cellák cseréje) költségeivel kalkulálni.img_0890_1.jpg

Érdekes lehet még a villámtöltővel etetett autó celláit is megnézni, hiszen itt sem túl jó, ha nagy a különbség, ugyanis ilyenkor meg a felfelé kiugró cellák nehezíthetik meg az életünket. A ChaDeMO töltőn ugyanis 80%-ig tudjuk első nekifutásra tölteni a kocsit, de ha itt a kimagasló értékek miatt a BMS hamarabb állítja le a töltést, lehet, hogy 20-30 perc alatt 80% helyett csak 75%-ig tudunk csak tölteni. Ez persze nem a világ, simán együtt lehet vele élni – pláne úgy, ha tudjuk, hogy alapvetően érdemes csak ritkán villámtölteni az autót. A lefelé kilógó cellák sokkal kellemetlenebb meglepetést tudnak okozni, mert lemerült akkunál lehet, hogy ezek miatt az előre jósoltnál sokkal hamarabb merül le az autó, szélsőséges esetben egy meredek emelkedőn adott nagyobb gázra a 10 kilométerre levő, egyébként bőven hatótávon belüli célunkat fogjuk tudni csak tréleren elérni.1297354191.jpg

Tehát az a legfontosabb tanács, hogy ha ilyen autó vásárlásán gondolkoztok, mindenképp nézzétek meg egy megfelelő diagnosztikai eszközzel. Ez nem csak a Klónokra igaz, más típusokhoz is vannak megoldások, de itt a CANion tűnik a legjobbnak. Persze az sem baj, ha nincs valakinek megfelelő androidos cucca vagy hozzá való OBD-csatlakozója, a vonatkozó Facebook-csoportban nagyon szívesen segítenek a kiválasztott autó szemrevételezésében. Ráadásul, ha az eladó őszinte és tájékozott, a hirdetésben nem csak az autó fotóit teszi közzé, de a Canion-screenshotokat is.

Most, hogy megtudtuk, ezeknek a zseb-Tesláknak hogyan lehet az akkuját vallatóra fogni, legközelebb megnézzük, hogy a kiskocsik autó részénél mire érdemes figyelni.

Iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!

Itt a vége! Tetszett? Oszd meg másokkal is! Megosztom facebookon
peugeot autó citroen mitsubishi elektromos autó ion villanyautó klónok trió elektromobilitás imiev czero ampernepper canion

Te sem hagyhatod szó nélkül!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosimogato.blog.hu/api/trackback/id/tr9416105592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása