Totalbike Vakbarát Hírportál

Akkor is ezt hordanám, ha rossz lenne

TERMÉKTESZT: HJC RPHA 70

2022. november 20., vasárnap 12:29

Pont annyira fontos, hogy passzoljon rád a sisakod, mint hogy a motorod is passzoljon hozzád. Hiszen ideális esetben épp annyit van rajtad mint te a motoron. És valljuk be, az észszerű szempontok mellett az sem mindegy, hogy nézünk ki benne. A HJC RPHA 70-es sorozata ebben nagyon erős, hiszen a rengeteg különböző grafikának hála csúcsra járathatod vele az önkifejezést. Kész szerencse, hogy e mellé piszok jó is.

Ha sisakot választasz, először érdemes végiggondolnod, mik az igényeid. Ugyanis nem ugyanaz lesz a legjobb túrázásra, pályázásra, terepezésre - akárcsak egy motor esetében. Mivel én viszonylag sokat túrázom vagy ingázom munkába és a családhoz a motorommal, és relatíve keveset vagyok versenypályákon, ilyen jellegű sisakot kerestem. Így jött szembe a HJC RPHA 70, amely beépített napszemüveget tartalmaz, így egyértelműen a túrás sisakok kategóriájába tartozik, azonban elég jól ki lehet látni belőle, így a pályán sem foghatom erre a gyatra köridőimet.

Mikor megláttam a Man TT-s grafikát, egyből tudtam, hogy nem kell tovább keresnem. Egyszerűen nekem találták ki. Mivel a piros és a fekete színek mellett elég sok fehéret is festettek rá, így nem üt el a piros-fehér motoromtól, főleg úgy, hogy a bőrruhám fekete. De nem is a színek miatt választottam. Elöl a kockás zászló, kétoldalt a Man-szigeti címer, hátul pedig a pályarajz teszi igazán ütőssé. Illetve ami még legalább kettővel emeli a menőségi faktort, hogy hátul olyan, mintha a karbon héj csak lakkozva lenne. A valóságban közelről nézve látszik, hogy a karbonminta festve van, de akit ez zavar, nézze messzebbről.

Innentől kezdve, ha minden méter szenvedés lenne benne, akkor is hordanám, így kész szerencse, hogy amúgy egy tök jó sisak. Először is nem nehéz. 1,4 kilogramm, ami egy napszemüveges sisaknál könnyűnek számít. Feleségem MTR Carbonja mondjuk jóval könnyebb (1140 gramm), de az nem napszemüveges. Ha már a napszemüveg: a sisak alján lehet mozgatni a mechanikát, ami letolja elénk a sötétítőt. Jól hozzáférhető helyen van, nem kell sokat matatni a kesztyűben, hogy megtaláld. Jól szűri az UV-t, nappal szemben is alig kell hunyorogni. Persze alatta valamennyi napfény bejön, mint a legtöbb ilyen sisakban, de ez normális.

Ami leginkább előrelépés az előző (Probiker) sisakomhoz képest, hogy a sisakkommunikáció hangszóróinak van előkészített hely, így nem nyomják a fülemet, amitől korábban megőrültem a hosszú túrákon. Csendesnek nem mondanám, de kimondottan zajosnak sem. És a szellőzés is ilyen közepes. Ez a két dolog általában fordítottan arányos egymással, tehát egy jól szellőző sisak hangos, egy halk sisak meg nem szellőzik elég jól. Az RPHA 70 esetében szerintem megtalálták az arany középutat, mert mindkét tulajdonság tekintetében van egy pici hiányérzetem, de annyi nincs, hogy lecseréljem miatta. Azért ha tudom, hogy legalább tíz percet autópálya-tempóban fogok megtenni, berakom a füldugót.

Felül remekül szellőzik, elöl viszont én még bírnék egy kis légáramlatot. A bogárháló (vagyis inkább bogárszivacs) kivétele ezen segít, de amúgy az sem véletlenül van ott, szóval inkább azzal használom. A szellőzőnyílások határozattan nyílnak és csukódnak, és ugyanez igaz a plexire is. Érezni, hogy foglalkoztak a kérdéssel, minőséginek hat a sokadik nyitás-csukás után is. Persze nem annyira, mint Zombi RPHA 1-esén, de ne is várja el senki azt a szintet töredékáron.

A plexi egyszerűen leszedhető és visszatehető, egy kis kallantyút kell hozzá meghúzni, amikor teljesen fel van nyitva, nem kell hozzá szerszám. Amihez viszont kell, az a pinlock megfeszítése, amit egy ügyes excenteres csavarral lehet megoldani, hogy tökéletesen tömítsen, és ne párásodjon.

A dupla-D zárat szoknom kellett, rég volt ilyen sisakom. Az elején még kesztyű nélkül, két kézzel is bénáztam, most már kesztyűben, egy kézzel bénázok, de be és ki is tudom fűzni így is, szóval meg lehet szokni.

Egyetlen egy dolog van ami furcsa: amióta beszereltem a sisakkommunikációt, azóta egyszerűen nem tudom tartósan visszapatentelni a belsejét. Nem kimondottan zavaró, ha egy patenttel kevesebb fogja, hiszen amikor rajtam van, ebből semmi sem érezhető, csak egyszerűen idegesít, hogy ennek nem így kéne lennie. De persze az is lehet, hogy olyan helyen vezettem el a kábeleket, ami nem optimális, és azok ugrasztják ki.

A belseje egyébként antibakteriális anyagból van, aminek hála nem, vagy legalábbis nem nagyon büdösödik. Azért tisztítani érdemes néha napján ezt is. Azt szerencsére nem teszteltem le, mennyire biztonságos, hiszen nem estem vele, de ezért van a TÜV, ahol ezt megtették és minősítették.

Szóval mindent összegezve, az RPHA 70 egy nagyon jó sisak a sport-túra kategóriában. Minden fontos tulajdonságban hoz minimum egy jó közepes szintet, miközben a dizájnnak hála amúgy sem jutna eszembe mást hordani. A napszemüveges, karbonhéjas kivitel ára 194.990 forint, viszont a 2023-as RPHA 71 többkomponensű héjszerkezettel 179.990 forint, és valószínűleg hasonlóan jó mint elődje.

Rovatok