Szopóroller az öreg japán motor?

2022.02.17. 10:39

Kedves Nepperűző!
Kényelmes motort keresek, 50 felett, ami nem egy bálna méret, mivel csak 175 cm vagyok. Megakadt a szemem a Yamaha FZX750 motoron, nagyon tetszik. Mennyire kezes, főként megbízható ez a típus a 90-es évek közepéről? Kapható hozzá alkatrész vagy kiegészítő? Hobbimotorozásra használnám elsősorban.

Köszönöm válaszod!

Szia!

A Baby V-Max-nak becézett FZX750 meglehetősen ritka motor, abból az időszakból, amikor a japánok még simán raktak pörgős, soros négyhengeres motorokat cruiserekbe is. Ez a katalógusban is jól nézett ki, mert 750 köbcentiből volt 85 lóerejük, miközben akkoriban a Harley 883-as Sportstere olyan 50 lóerőt tudott. Csak éppen a krúzolásra voltak alkalmatlanok ezek a négyhengeres cruiserek - még akkor is, ha a japánok cselesen a power cruiser kifejezést használták.

Yamaha%20FZX50%2086

Hogy mennyire kezes, azt elég nehéz megmondani, mert ugye mihez képest? Alapvetően azt mondanám, hogy átlagosan kezes - kb. olyasmi, mint bármilyen acélcsővázas, 200 kiló körüli japán motor a 90-es évek közepéről. Ha jó gumi van rajta, szépen beállított kormánycsapággyal, egy nyomon fut, és a futóművet sem barmolta szét senki, akkor nem kéne, hogy különösebben nehéz legyen vezetni.

Viszont ezzel el is értünk a necces részhez, az állapothoz és a megbízhatósághoz. Ha a modellciklus végéről, tehát a 90-es évek közepéről válogatunk, akkor is lassan 30 éves motorról van szó - és egy motornál a konstrukciós sajátosságok a megbízhatóságban körülbelül 10 évig mérvadóak, utána már csak és kizárólag azon múlik minden, hogy milyen gazdái voltak. Gányolós szerelő dolgozott rajta? Jó lesz az úgy, csak menjen? Rászánta valaki az időt arra, hogy értő módon állítsa be mind a 20 szelepnél a szelephézagot? Sokat nyelezték hidegen? Megannyi kérdés. Mivel ennyi idő elteltével már a második garnitúrányi gumialkatrészek is elöregedtek, tényleg csak az a kérdés, hogy mikor mit cseréltek? Szelepszár-szimering? Szívócsonkok? Tömítések? Rezgéscsillapító gumik? A Yamanánál alapvetően jó a régi motorok alkatrészellátása, ami például az FZ750-nel rokon elem, azt be lehet szerezni, de simán lehet, hogy néhány alkatrész összebogarászása azért időbe fog kerülni - például ha a karburátort kell felújítani, vagy kéne pár fúvóka az ehhez szükséges méretekben, az nem lesz olyan könnyű. De semmi nem lesz lehetetlen, kellő utánajárással minden keríthető hozzá.

Vásárlás előtt egy nagyon alapos átnézéssel indítanék, mert apróságokon is brutál módon el tud szaladni egy ilyen motor fenntartása - ha a teleszkóp becsúszószára nem makulátlan, az már kapásból egy drága probléma, és ha ezekhez hozzájön egy szett féktárcsa, egy szívócsonk és a négy membrán a karbikhoz, plusz egy szett gumi, akkor máris a motor árának minimum a felét kell rákölteni. És akkor még nem is volt szelephézag-állítás, karbiszinkron és hasonlók, amik papíron nem számítanak nagy dolognak, de úgy tényleg precízen, lelkiismeretesen, megfelelő műszereket használva, nem csak úgy találomra tényleg egyre kevesebb szerelő csinálja meg. Húsz szelepet végigmérni és szépen kilapkázni nem kevés idő. És ez még csak az a helyzet, amikor minden rendben van, nincs semmivel szívás, csak karban kell tartani.

Általánosan az a tanácsom, hogy 30 év körüli motort két esetben szabad venni:

- nagyon körültekintően át tudod vizsgálni, tudod, mit kell nézni ezeken a motorokon, felkészültél, hogy milyen alkatrészek milyen költséggel járnak.

- nem baj, ha eltelik 1-2 szezon, mire kijönnek a hibák, meg a szerelő a végére ér, hiszen nem életbevágó igény a motor, csak amolyan projekt, amiben a szívások is az út részei.

Üdv: Iván