Első gumit hátra feltenni?
Tisztelt Motordoktor!
A Harley-Davidson Dyna Wide Glide (295 kg, 185 km/h) motorkerékpáromra új hátsó gumit vettem. A gumiszerelő észrevette (a mintázatból), hogy ez egy első gumi. Valóban, ez a jelölés van rajta: Dunlop 404 F.
Viszont 74H kóddal rendelkezik, vagyis 375 kg maximális terhelést és 210 km/h max. sebességet bír el. A motorom ezeket a maximumokat sosem éri el (a hátsó tengelyen sem).
Kérdésem, hogy ezen technikai adatok ismeretében felszereltethetem hátra ezt a gumit, vagy semmiképp se tegyek ilyet?
Ha nem, akkor érdekelne tisztelettel, hogy milyen oka lehet még, amit nem ismerek. (Sőt, a gumiszerelő sem. Akit holnap vissza kell hívnom.)
Köszönettel,
Gyula
Kedves Gyula!
A dedikáltan előre vagy hátra gyártott gumik között szerkezeti különbség van, ugyanis más a fő feladatuk, ezért szokott más lenni a minta és az övszerkezet. Az első gumira például fékezéskor kerül nagyobb terhelés, a hátsóra pedig gyorsításkor, könnyen lehet, hogy a profiljuk is más, például az első abroncs hegyesebb kialakítású a jobb kormányozhatóság érdekében.
A 375 kilós maximális terhelési index teljesen indokolt, hiszen a motor 295 kiló, amire ha ráül egy felnőtt ember, máris ott tartunk. A sebességindex egyáltalán nem problémás, nem az a baj, ha gumi többet tud, hanem ha kevesebb.
Jó kérdés viszont, hogy fel szabad-e rakni az első guminak gyártott hátsót? Szerintem inkább ne, lásd a válaszom első bekezdését. Nem véletlenül tervezték úgy őket. De ha már itt tartunk, kevésbé érzem problémásnak - pláne egy nem kimondottan bökősen használt cruiser esetében -, mintha mondjuk forgásiránnyal szemben tennétek fel. Aztán sokan azt is lazán kezelik, például azok a pályamotorosok, akiknek ha egy balos pályán elkezd fogyni az egyik oldal, megfordítják, és úgy mennek tovább, aztán mégsem robban fel alattuk az abroncs és halnak szörnyet.
Üdv.
Zomborácz Iván