Melyik a legjobb felnyitható állú bukósisak?

Motorrad és ADAC bukósisakteszt - 2022.

2022.04.30. 06:59

Mit jelent neked a bukósisak? – szegezték a kérdést egyszer Kimi Räikkönennek, a Forma-1 világbajnokának. „Megvédi a fejem” – szólt a válasz, és bár az újságíró aligha erre számított, a finn klasszis viszont a maga szófukar stílusában jól rámutatott a lényegre. De melyik sisak véd meg a legjobban?

Bukósisakot sok helyen lehet kapni, a piactól a szupermarketeken át a szakáruházakig. A legfontosabb azonban nem az, hogy hol vesszük – erről már a TB24-en is megbizonyosodhattunk –, hanem az, hogy mit. A kereskedelmi forgalomban kapható bukók legnagyobb része azért megfelel a minimális előírásoknak - ez jelenleg az ECE2205-ös szabvány - , de így is hatalmas lehet a szórás, hiszen lehetnek gyártók, akik kimondottan a minősítés szempontjait figyelembe véve fejlesztenek, a gyakorlatban azonban akár el is vérezhet a termékük. Mert ha tudod, hogy Mátyás királyt fogod húzni a töriérettségin, minek tanulnád meg a többi tételt is?

Mit mondanak a tesztek?

Abban, hogy akkor mégis melyiket érdemes választani, a tesztek adhatna egyfajta támpontot. Az idei motoros szezonra felkészülve a Motorrad magazin készített egy tesztet, amelyet a német autóklub, az ADAC is közölt. Ebben ezúttal hét felnyitható állú bukót hasonlítottak össze.

Ha bukósisakot választunk, a biztonsági szempontok mellett olyanok is felmerülnek, mint az ár, a dizájn, a kényelem és az extrák. Ráadásul ezek közül nem is minden választható külön, hiszen ha egy sisak kényelmetlen, elvonja a vezető figyelmét, ami balesethez vezet - ami pedig balesethez vezet, az ugye nem biztonságos. Tehát önmagában a biztonságot nehéz objektíven pontozni - ami leginkább mérhető része, az az ütéselnyelő képesség, de már ez is egy összetett kérdés, hiszen nem mindegy, hogy milyen erejű és irányú ütésről van szó, illetve egyszeri vagy többszöri becsapódást vizsgálunk.

Egy jó sisaknak tucatnyi szempontnak kell megfelelnie, ezért a tesztek vizsgálják az illeszkedést, a komfortot, az aerodinamikát, az akusztikai tulajdonságokat, a szellőzést, valamint azt is, mennyire könnyű kezelni, milyen nehéz és hogy mennyire felszerelt. Mert két überbiztonságos bukó között is nagy különbségek lehetnek a körítést illetően, ugyanakkor az előírt minimumot egy áruházas sisak is hozni fogja - tehát az ár elsősorban nem a biztonságot jelenti, hanem a kényelmet, a minőségérzetet, az extrákat és a tartósságot. Extrának tekinthető a beépíthető kommunikáció előkészítése, a kivehető és mosható bélés, az állítható arcpárnák és a jó szellőzés is.

Mire jó a felhajtható állú sisak?

Vannak motorosok, akik nem engednek a zárt bukóból, mások inkább a nyitott, állrész nélküli darabokat kedvelik – utóbbinak nyilván van egy azonnal jól látható hátránya, nevezetesen, hogy nem védi az állunkat. A felnyitható tekinthető afféle középútnak is, a Motorrad magazin tesztelői szerint a legfontosabb előnyei közt említhető a kényelmes fel- és levétel (akár szemüvegeseknek is), míg hátrányként a nagyobb súlyt és jelentősebb szélzajt róják fel.

Mit teszteltek?

Ebben az évben összesen hét felnyitható állú bukósisakot próbáltak ki a tesztelők. A közepes és magasabb árkategóriákból válogatták össze a mezőnyt, így került bele HJC, Shark, Shoei, Nolan, X-Lite, BMW és Schuberth is. Árban 87 ezertől 260 ezer forintig terjed a skála, ha átváltjuk a számokat euróról.

Mi a helyzet az előírásokkal?

Azt a Motorrad szakemberei is kiemelik, hogy mindenképpen csak olyan bukósisakot vegyünk meg, amelyik megfelel az aktuális előírásoknak. Lesz egy váltás a szabvány tekintetében, az ECE 22.05-öt ugyanis 2024-ben felváltja az ECE 22.06. A cél a sisakok biztonságosabbá tétele, ezért új mérési és tesztelési eljárást, valamint frissített határértékeket vezetnek be. Szélesebb skálán vizsgálódnak, több lesz a kis becsapódás, de a mostaninál nagyobb erejű ütéseket is mérnek a bukókra. Ráadásul az eddiginél több ponton teszik ezt.

Vásárlásnál tehát keresni kell az ECE-norma teljesítésére vonatkozó címkét a sisakon, amit valahol bevarrva találhatunk meg, általában a csat mellett a pánton.

Az eredmények

Először is nézzük meg, hogyan rangsorolták a németek a hét megvizsgált bukósisakot, a táblázat után pedig a szöveges értékelések következnek. Kiváló minősítést a Schuberth C5, a BMW System 7 Evo Carbon, valamint a Shoei Neotec 2 kapott, a többinek jóval kellett beérnie.

Felnyitható állú bukósisakok tesztje – Motorrad magazin – 2022.
   Modell Ár (euró) Súly (gramm) Zajszint (dB) Értékelés
1. Schuberth C5 629 1710 87,9 kiváló
2. BMW System 7 Evo Carbon 690 1614 91 kiváló
3. Shoei Neotec 2 619 1724 93 kiváló
4. X-Lite X-1005 Ultra Carbon 600 1826 91,3
5. Nolan N100-5 Plus 460 1830 89,1
6. HJC i90 230 1716 95,9
7. Shark Evo-GT 450 1816 91,6

Schuberth C5

Az elődjéhez, a C4-hez képest is jobb ütéselnyelő képességgel rendelkezik, csöndesebb is. Pozitívumként említik, hogy szemüveggel is nagyon jól használható, széles a látómező, jól, kellően szorosan illeszkedik, hatékony a szellőzése, jól használható a napellenzője, jó az ütéselnyelő képessége, kiváló az aerodinamikája, nagyon alacsony a zajszintje, jó az összeszerelési minősége, de azért megemlítik, hogy esőben minimális víz bejuthat.

Negatívumként csak a magas árat és a rövidke kézikönyvet említik meg.

BMW System 7 Evo Carbon

Ez a teszt legdrágább darabja, de nemcsak a nevet kell megfizetni. Viszonylag könnyű, de megszokást igényel a viselése. Kiemelik, hogy szemüveghez is jól használható, kifejezetten nagy a látómező, hatékony a szellőzése, nagyon jól működik a beépített napellenzője, kiemelkedő az aerodinamikája, nagyon jó az ütéselnyelése, nagyon jó a kidolgozási minősége, könnyű a plexit cserélni.

Negatívum viszont, hogy zajos a mechanikája, nehézkes az állrész leszerelése (mert amúgy nemcsak felnyitható, levehető is), csak online érhető el a kezelési útmutató. Na meg persze drága is.

Shoei Neotec 2

Azt írják róla a tesztelők, hogy nagyon közel volt a győztes Schuberth-hez, az ütéselnyelő képességen és a súlyon ment el az első hely. Pozitívuma, hogy ez is jól használható szemüveggel, nagyon kényelmes, és kimondottan jól is illeszkedik, hatásos a szellőzése, jól használható a napellenzője, kiválóak az aerodinamikai tulajdonságai, viszonylag alacsony a zajszintje, jó a kidolgozottsága, könnyen cserélhető a plexije.

Rossz tulajdonságokat is említettek azért, így a tesztátlagnál gyengébb ütéselnyelő képességeket, valamint a magas árat.

X-Lite X-1005 Ultra Carbon

Jól felszerelt, kényelmes sisaknak bizonyult, komfortban kiemelkedőt nyújt. De pozitívuma ennek is a jó használhatóság szemüveggel is, a kifejezetten nagy látómező, jó illeszkedés, hatékony szellőzés, jól használható és reteszelhető napellenző. Kielégítő az ütéselnyelése és a zajszintje, kiváló az aerodinamikája, nagyon jó az összeszerelési minősége, nagyon egyszerű a plexicsere, és kimondottan jó a használati útmutató.

Gyengéjének a tesztelők a többiekhez képest nagyobb súlyt, az állrész macerásabb kioldását-felhajtását, illetve az árat jelölték meg.

Nolan N100-5 Plus

Árban ez már inkább a középmezőny, de igazán nagy hiányosságai nincsenek. Ugyanakkor kicsit kevésbé komfortos, mint a legjobbak, és esőben némi víz is bejutott – igaz, ezt a tesztelők egyedi esetnek gyanították. Viszont szemüveggel is jól használható, akárcsak az eddig felsoroltak, továbbá nagy a látómezője, kellően szorosan illeszkedik, hatásos a szellőzése, jó a napellenzője és annak reteszelése. Aerodinamikája nem kimagasló, viszonylag alacsony a zajszintje, az enyhe beázást leszámítva jó az összeszerelési minősége, egyszerű a plexicseréje, nagyon jónak találták a használati útmutatóját. És itt már az árat is az előnyök közt tüntették fel.

Hátránya a viszonylag nagy súlya, az állrész felhajtása, és kicsivel az átlag alattinak bizonyult az ütéselnyelő képessége.

HJC i90

Elég hangos, de legalább jó ár-érték arányú sisak – a legolcsóbb ebben az összevetésben. Jól használható szemüvegesek számára is, hatékony a szellőzése, jól működik a napellenzője, jók az ütéselnyelési tulajdonságai, valamint az összeszerelési minősége is. Könnyen lehet plexit cserélni. Egészen könnyű sisak. Ára is kedvező.

Negatívum ellenben, hogy elég zajos, 150 km/h fölött érezhetőek enyhe hiányosságok az aerodinamika terén, és az illeszkedés sem teljesen hibátlan, az arcnál egy kicsit szorosabb a kelleténél.

Shark Evo-GT

Bár utolsó lett, mégsem mondható rossz sisaknak, összességében jó osztályzatot kapott ez is. A mezőny egyetlen tagja, amelynek az állrésze 180 fokban nyitható, tehát a tarkóhoz kerül, így teljesen alkalmas nyitott bukósisakként való használatra is. Szemüvegesek számára is jól kezelhető, jól is illeszkedik, szellőzése is teljesen rendben van, csakúgy mint az ütéselnyelő képességei. Aerodinamikája megfelelő, jó az összeszerelési minősége.

Ellenben elég zajos, a napellenző nem minden állásban kényelmes, a szellőzőcsúszka működése sem kifogástalan, kicsit nehézkes, és csak online használati útmutató van hozzá.

Összegzés

Ezúttal tehát a teszt minden résztvevője átment a vizsgán, és a bátran vehető kategóriába tartozik, de azért vannak különbségek. Bukósisakunk kiválasztásánál viszont nemcsak az a fontos szempont, hogy egy minden ízében megfelelő modellt találjunk. A méret is legalább ilyen lényeges, mert a túl szűk sisak kényelmetlen, a hosszabb utakat pokollá teszi, ha pedig nagy, lötyög, nem véd megfelelően.

Forrás: ADAC és Motorrad; a képek illusztrációk