Zarco úgy hagyta ott a KTM-et, mintha égne a ház

2019.08.12. 16:42

A MotoGP ausztriai futama sok szempontból érdekes volt, magát a versenyt megírja majd szerdára Guld kolléga, aki kint volt a helyszínen, most foglalkozzunk inkább azzal, hogy Johann Zarco egy évvel a szerződése kifutása előtt otthagyja a KTM-et.

05-johann-zarco-fra dsc8429.gallery full top fullscreen

Mondhatni nem működött a kémia az osztrák márka és a francia versenyző között, és Zarco a szezon második felére sem volt képes értékelhetően menni az RC16-tal, egyszerűen a vezetési stílusa nem fér össze a versenygép karakterével.

Zarco alapvetően nagyon finom, tiszta és pontos stílusban motorozik - kb. mint Lorenzo -, és ahhoz ideális volt a Yamaha M1, a KTM viszont egy birkózós gép, amivel sokkal erőszakosabban kell menni - és emellett egy kiforratlanabb motor, amin még sokat kell dolgozni, hogy igazán jól muzsikáljon, Pol Espargaronak is csak jó pillanatok jutottak vele.

Zarco KTM-es karrierje rosszul indult a menedzsere, Laurent Fellon kavarásai miatt - úgy egyeztetett a Repsol Hondával és a Yamahával, hogy a KTM-es szerződés már alá volt írva, vagyis furcsa módon utólag egyezkedett esélyesebb csapatokkal. Ez meg is pecsételte kettőjük viszonyát, azóta már külön utakon járnak. Zarco egyébként a Honda ajánlatát választotta volna, de a keze már meg volt kötve.

A KTM-Zarco viszony mélypontja a jerezi futamnál jött el, amikor a francia leszólta a versenygépet, a KTM vezérigazgatója válaszul leszólta Zarcót, és a végén Zarcónak kellett elnézést kérnie. Valószínűleg ez volt az a pont, amikor a kétszeres Moto2-es világbajnok eldöntötte, hogy nem szeretne tovább a KTM-nél versenyezni. A csehországi teszten látványosan nem is fektetett sok energiát az egész fejlesztésbe, míg a legtöbb versenyző 50 és 80 kör között teljesített, Zarco csak 31-et ment - ami házon belül is szerény volt, Espargaro 49 kört ment, Oliveira 54-et, Syahrin 43-at.

A Red Bull Ringen, a KTM házi pályáján végül sikerült megállapodnia Zarconak a csapattal, és év végén, vagyis a szerződése lejártánál korábban lelép. Ez egy nagyon durva szakítás, a világbajnokságokon nem szokás idő előtt kilépni. Pláne nem úgy, hogy a versenyzőnek nincs B-terve.

05-johann-zarco-fra dsc1263.gallery full top fullscreen

A királykategóriában ugyanis nincs szabad hely, szóval négy opció marad számára: visszamehet Moto2-be, átmehet a Superbike VB-re, vagy kihagy egy évet, esetleg elmehet egy GP-s csapathoz tesztpilótának. Az egy év kihagyásnál nincs rosszabb egy versenyző számára, annál még egy rossz csapatnál szenvedés is jobb, hiszen olyankor lehet fejlődni, míg ha a tévén nézi a futamot, ettől megfosztja magát. Ha viszont el tud menni tesztpilótának, az a legjobb esély a GP-be való visszatérésre - ha kilép a sorozatból, onnan már nagyon nehéz visszaverekednie magát, elég csak megnézni Jonas Folger példáját.

Zarco lelépésével a KTM helyzete sem könnyű - mint kiderült, szerződést kínáltak Jack Millernek, de az a kapu bezárult, amikor Lorenzo bejelentette, hogy letölti a Hondánál a két évét, ezután pedig a Ducati azonnal aláírt Jack Millerrel, pedig pénteken ez még egy nagyon nyitott dolog volt.

A KTM-es szatellit csapat, a Tech3 Miguel Oliveira mellé leigazolta 2020-ra Brad Bindert a Moto2-ből - mind a két fiatal pilóta saját nevelés, Binder már 2015 óta KTM-es, 2016-ban Moto3 világbajnok lett, egyértelmű, hogy mindkét fiatalnak hosszú távú karriert akarnak kínálni - ha jól teljesítenek, egyenes útjuk van a gyári csapatba. Oliveira újonc létére jól megy idén, a hétvégén a nyolcadik helyen ért célba, ő volt a legjobb KTM-es pilóta, hosszú távon biztosan számítanak rá. Logikus lenne őt átvenni gyári pilótának, de akkor a Tech3-nál lesz emberhiány - elvileg még hosszabbíthatnak szerződést Syahrinnal, de ő ugyanúgy csak szenvedett az RC16-tal, mint Zarco, sem a Tech3, sem a gyári csapat nem lenne vele beljebb.

Vészmegoldásnak még visszahívhatnák Bradley Smith-t, aki 2017-ben és 2018-ban volt Espargaro csapattársa, és éppen Zarco miatt váltak meg tőle - az RC16-tal tudott Espargarohoz hasonlóan menni, ismeri a csapatot, ismeri a projektben résztvevő embereket. Egyelőre nem tudni, kit fog előrántani a KTM a következő szezonra, és ugyanígy kérdéses, mi lesz Zarcóval. Pletyka szinten az is felmerül, hogy Rossi az év végén visszavonul, és Zarco az ő helyét veszi majd át.

2018-mgp-zarco-italy-misano-039.gallery full top fullscreen

A KTM-nél egyébként nem csak Zarco lelépése a nagy hír, hanem egy másik kapu is bezárult: otthagyják a Moto2-t. Az így felszabaduló forrásokat a Moto3-ra és a MotoGP-re fordítják - ezekben ugyanis nem csak egy vázbeszállítók, hanem motort is fejlesztenek, vagyis egy ilyen győzelem több hasznot hoz a márkának, mind reputációban, mind kutatás-fejlesztésben. A Moto3 projekt kibővítése azt jelenti, hogy indítanak egy Husqvarna csapatot.