A Vincentek tovább élnek

2019.03.19. 16:26

A Motorrad Fuchs 25 éve foglalkozik veteránokkal - 2006-ban nyílt a motorokra specializálódott restauráló műhelyük, és elképesztő a kínálatuk, a honlapjukon órákra el lehet veszni - még Csikóst is ki tudtam zökkenteni vele, pedig elég elfoglaltnak tűnik. Viszont ha csak egy motort nézel meg közülük, akkor ez a Norvin legyen az.

A Norvin érdekes szerkezet, az 1960-as években kezdtek ilyeneket építeni a hobbiversenyzők - a kor legjobb alkatrészeit rakták össze, a Vincent zseniális blokkját a Norton Featherbed vázával, amely a többször is bizonyította a Man TT-n, hogy páratlan kezelhetőséget biztosít.

A Vincentek eredeti váza sem volt rossz, de bonyolult első futóművük miatt többen átépítették - ilyenek voltak például az Egli Vincentek, amelyeket a svájci vázspecialista, Frizt Egli épített, körülbelül 100 darab ilyen készült 1967 és 1972 között, és a Fuchs-nál is akad belőle.

A két Vincent-átiratban közös, hogy a közelmúltban újraindult a gyártásuk, a Norvineket Mike Hailwood fia, David és a motorrestaurátor John Mossey kezdték el, és miután a közös üzletük bezárt, Mossey egyedül folytatja a replikagyártást JMC Classics néven. Egli-Vincentet pedig két helyen is gyártanak licensz alapján: egyszer a JMC Classics Angliában, másodszor pedig Patrick Godet Franciaországban.

Érdekes mellékszál, de a Vincent-örökség kapcsán érdemes megemlíteni még három vállalkozást. A Vincent RTV Motorcycles-t 1996-ban alapította Rodney Brown, Terri Prince és Ron Slender - Borwn kohászati mérnök volt, Prince Vincent-szakértő, Slender pedig az üzletfejlesztésért és az értékesítésért felelt. Ők egy továbbfejlesztett és korszerűsített Vincent blokkot álmodtak meg, amit egy Egli-stílusú vázba építettek.

A kínálatukban lett volna túra és sportmodell 1000 és 1200 köbcentivel, és a blokkokat külön is árulták volna, a gyártást pedig az 1200-asokkal kezdték. Ezekhez szabványos Bosch önindítót, Brembo fékeket, Paioli első villát és Öhlins központi rugóstagot álmodtak. Az első RTV prototípus 1998-ban készült el, aztán év végére csődbe mentek, és felszámolták a vállalkozást. Az elkészült 12-15 darab motort kiárulták, némelyiket simán csak alkatrészként, az egyetlen hivatalosan bemutatott RTV1200 pedig egy magángyűjteménybe került.

Fontos kitérni az Irving Vincentekre is, amelyeket az ausztráliai Hallamben gyártanak kis szériában a HRD Engineeringnél (Horner Race Development - Ken és Barry Horner alapították). Újratervezett Vincenteket készítenek 1000, 1300 és 1600 köbcentivel, melyek az eredeti Phil Irving rajzokon alapulnak.

Az Irving Vincenteket műszakilag frissítették modern kohászati eljárásokkal és felületkezelésekkel, amelyeknek köszönhetően strapabíróbbak. Az első Irving Vincent 1299 köbcentis volt és 14:1-es kompressziót tudott etanollal, a teljesítménye pedig 135 lóerő körül alakult. Később 1571 köbcentire növelték a lökettérfogatot, amivel már 165 lóerőt tudtak kinyerni belőle, majd elkészítették az 1600-as, befecskendezős, négyszelepes Vincent blokkot, mely már 180 lóerős volt, és 270 km/h feletti végsebességre volt képes.

Az Irving Vincenteket világszerte elismerik, 2008-ban megnyerték Daytonában a Battle of Twins-t az 1300-as változattal, és bár tervbe volt véve, de az ezerhatossal még nem ismételték meg ezt a csodát.

A Vincent név egyébként 1994-ben az amerikai Bernard Li-hez került, aki 1998-ban San Diegóban elindította a Vincent Motors USA-t, és kétmillió dollárt költött egy prototípus fejlesztésére, amely összhatásban az eredeti Vincentekre hasonlított volna, de kizárólag modern komponenseket használtak hozzá, például a blokk egy Honda RC51 (VTR1000 SP1) V2-ese lett volna - ebből nem lett semmi, aztán Li 2008-ban halálos motorbalesetet szenvedett.

Visszatérve a Fuchs-nál lévő Norvinre, ez nem egy eredeti állapotban megmaradt vagy ilyen szintre restaurált darab, hanem újonnan gyártott, John Mossey-féle, azaz JMC Classisc replika. 15,8 millióért nyilván kevesen rohannak azonnal megvenni, de attól ez még egy csodálatos tárgy.