Ár-érték arányban verhetetlen a Lidl sisakja

Termékteszt: Crivit felnyitható bukósisak

2019.02.14. 06:48

A sisakot csak motoros boltból mozgalomnak van egy rossz hírem: az idei Totalbike24-en a gépátvételen egy srác sisakja megbukott, Gépátvétel Gábor el is vette tőle, és bezárta a furgonjába, nehogy bárki fel próbálja venni a versenyre. Egy drága motyókat is áruló fővárosi motoros boltban adták el neki a mindenféle ECE tanúsítvány nélküli bukót - a srác végül egy másikban ment fel a pályára, hogy aztán elég jó köröket menve a verseny történetének legsúlyosabb bukását mutassa be. Belegondolni is kellemetlen, mi lett volna abban a sisakban.

Ez viszont rendelkezik a megfelelő tanúsítványokkal, és egészen biztosan sláger lesz, már csak két dolog miatt is. A Lidl-lel egyetlen motoros üzlet sem veheti fel a versenyt bolthálózat terén, másrészt ennyi pénzért nincs ellenfele. A Lidl idei felnyitható állú bukója 18 ezer forint, és ebben a következők vannak, mármint a sisakon kívül:

- alternatív arcpárnák
- téli tarkópárna
- nejlon hatású sisakzsák
- kivehető bogárháló
- pinlock (!!!)

A pinlock pedig a legjobb dolog, ami hideg időben motorossal történhet. Nem mindenki szereti, hogy a látóterében megjelenik még egy csík, de ha jól rakjuk fel, akkor a fűthető plexi mellett ez a legjobb megoldás a párásodás ellen. Pinlockot hatezer alatt nem kapni, de inkább hét rugó, és nagyjából 20 ezerig megy az ára. Tehát lehet, hogy valaki annyiért vesz pin lockot, amennyiért a Lidl egy sisakot is ad a pinlock mellé.

Ránézésre egyébként nem fájdalmas, egy-két illesztési hézag mondjuk zavaró, illetve a rovarháló is könnyen kiesik, rendszeresen vissza kell tömködni a helyére, de a kivitelezés minősége általánosan jó, az arcpárnák pozicionálása és rögzítése evidens, nincsenek gázos sorják, igénytelen ragasztások. A matt fekete szín motoros szempontból rossz választás, az egyébként jó forma így érvényesül a legkevésbé, illetve a motoros túlélési esélyeit növeli, ha látható: utóbbira a matt fekete a legkevésbé alkalmas.

A bélés egyébként sittes, a tapintása kellemetlen, olcsó sisakokra jellemző anyagból van, ráadásul olyan, mint a jó bor, kibontás után érdemes levegőztetni, mert nagyon erős ragasztószaga van. Belenézve elsőre rémisztő, hogy a fej tetejére csak egy kis darab szövet jutott, alatta egyből az ütéselnyelő réteg látszik, de csak mert a célközönség jó eséllyel nem tudja, hogy kimondottan drága versenysisakoknál is látni hasonlót.

Erre a szellőzés a magyarázat, a szövet alatt kialakított csatornában áramló menetszél így tudja könnyen kiszippantani a fej tetejéről az izzadtságot. Mármint egy komoly versenysisaknál, amelynél teljesen nyitott szellőzőnél lobog a hajam, ennél viszont a három fok körüli külső hőmérsékletnél sem éreztem, hogy áramolna ott bármilyen levegő, sőt, azt sem tudtam megmondani, ki van-e nyitva a felső szellőző. A plexi alatti retesz viszont remekül működik, egyszerű kezelni, jól zár, és azonnal érezni, ha nyitva van.

Az állszíj ricnis csatot kapott, ami a csúcs sportsisakokat leszámítva szinte mindenhol egyeduralkodó. Én továbbra is dupla D-gyűrű bérenc vagyok, azt tekintem profi megoldásnak - annál biztosabb, pontosabban beállítható, ugyanakkor olcsóbb és egyszerűbb megoldás nincs. Azzal ne jöjjön senki, hogy milyen bonyolult befűzni, mert aki nem boldogul vele, annak a motorozás helyett a bélyeggyűjtést ajánlom, az kevésbé összetett mozgásforma. Egy érv szól a dupla D-gyűrű ellen: a mikrometrikus csat kesztyűben valóban könnyebben kezelhető.

A csat tehát inkább elvi síkon zavar, a felnyitható állrész mechanikája viszont gyakorlatban is. Nyilván nem bonyolult, viszont egy alkalommal előbb értem fel a lakásba a teremgarázsból, minthogy kicsit átfagyott kézzel fel tudtam volna nyitni: maga a kis piros pöcök jól kitapintható, de pontosan középen kell megnyomni az oldáshoz, mert kétoldalt van egy-egy benyomhatatlan fekete határolója. Apróság, de idegesítő.

Az állrész és a plexi egyébként is nehezen mozog - az a jó, ha van egy kis ellenállása, de a végállások között alapvetően finoman mozdul, és nem kell nagy erő, hogy az akadási pontokon átlökjük. Ez viszont egyrészt nehezen jár, másrészt a felnyitható kialakítás miatt az arcpárnák viszonylag kis felületen fekszenek fel az arcra, így az erős rángatással először a sisakot rángatjuk a fejünkön, és csak aztán kerül sorra a várt elmozdulás.

Apró figyelmesség, hogy a plexin két kis pöcök van, hogy jobb és bal kézzel egyaránt kényelmesen felhajtható legyen. A jobbkezes nyitás motorozás közben egyébként viszonylag ritka, de időnként jól jön - igényesebb gyártók ezért szokták középre tenni a pöcköt, mert az ugye félúton van.

A plexi előtanulmányok és szerszám nélkül leszerelhető, visszarakni sem bonyolult - ennek alapesetben a pinlock felszerelésénél van szerepe, de ha valaki hozzám hasonlóan gyűlöli a beépített napszemüvegeket, rendelhet rá sötétített plekót körülbelül 4000 forintért (DS-Multix400-at kell keresni). Ez aprópénz, a saját bukómra egyaránt 12 ezer forint a tiszta és a sötét, és átlagosan két szezononként szükséges újat venni, hiába vigyázok rá.

Zajosnak zajos, engem már városi közlekedésnél is zavart a zajszint, tartós országúti közlekedéshez egyszerűen kötelező a füldugó. És akkor felmerül a kérdés: jó vétel-e? Persze, hogy jó vétel: 35 ezer forint alatt egyszerűen nem lehet felnyitható állú sisakot kapni, legalábbis olyat nem, amely egyszerre rendelkezik ECE-R 22.05 és TÜV minősítéssel. És ehhez olyan extrákat adnak, amelyek máshol negyven rugóért sem férnek bele.

Ez is olyan, mint a Lidl szerszámai: alapvetően alkalmasak a használatra, korrekt a garancia - a semminél és az ellenőrizetlenül ömlő kínai hulladéknál sokkal jobb, de aki komolyan gondolja a dolgot, úgyis vesz valami komolyabbat.