Minek kell motorral térdelni?

Vezetéstechnika: a térdelés evolúciója

2019.02.18. 06:11

A térden fordulás tudománya nem egyidős a motorkerékpárok történetével. Azt is mondhatnánk, hogy az első bő hét évtizedben volt a nagy semmi, aztán ahogy fejlődött a gumiipar és a motorkerékpárok, úgy nőtt a versenyeken a dőlésszög, és változott a vezetési stílus.

A történelem Kenny Roberts-et ismeri el, mint az első térden fordulót. Aztán a stílus megkezdte hódító útját, és ma már a sportmotoros szubkultúrában kétféle motoros van: aki már térdelt, és aki szeretne. Vannak nagy ellenzői is, jellemzően ők azok, akik csak szeretnének.

A legenda úgy tartja, hogy a térden fordulás azért alakult ki, hogy a versenyző még több visszajelzést szerezzen menet közben, tehát kvázi a térdével is tapogatózzon. Hogy ennek mennyi gyakorlati haszna van, arról ma már viták zajlanak. Még a top versenyzők stílusa is eltér egymástól, de mivel a mai MotoGP gumik elképzelhetetlen dőlésszöget tesznek lehetővé, ott már nem is kérdés, hogy a térd lent van-e vagy sem, mert nincs is más variáció. Azon a szinten már a könyök és a váll is leér.

A térdelés nem hoz annyit a konyhára, mint amennyit sokan várnak a mutatványtól. A helyzet az, hogy nincs egyenes összefüggés a dőlésszög, a térdletétel, és a kanyarsebesség között, mivel ugyanazt a kanyart viszonylag tág sebességtartományban, többféle üléspozícióban és többféle dőlésszögben is be lehet fordulni. Persze egyszer eljön az a tempó, amikor már csak egy jó megoldás van.

Az első időben, amikor mindenáron le akarsz térdelni, szinte biztos, hogy ezt nem az adott kanyarsebesség fogja indokolni. Ha jól nyílik a csípőd, eléggé le tudod tolni a térded ahhoz, hogy leérjen. Tehát amennyire mered, ráborítod az idomot a térdedre és húzod a koptatót az aszfalton, földön túli vigyorral az arcodon.

Aztán ha már elköltöttél egy rakat lét koptatóra, és találkozol valakivel, aki kicsit magasabb szinten űzi ezt a dolgot, akkor jöhet a megvilágosodás. Nálam ez 2008-ban történt, amikor egy gumiteszten Jeremy McWilliamsel beszélgettem (McWilliams tíz évet a top GP kategóriában versenyzett, négy évet pedig 250-ben), akitől megtudtam a korszerű stílus alapjait. Ez röviden arról szól, hogy a lehető legkisebb dőlésszöget használd, menj be teljes testtel a motor mellé, amennyire csak tudsz, és csak annyira döntsd a motort, amennyire muszáj. Hogy eközben le kell érjen a térded? Leérhet, ha neked az biztonságérzetet ad, de nem feltétlenül szükséges.

Szóval egy idő után már nem a térdelésre koncentrálsz, hanem arra, hogy helyesen ülj és jól irányítsd, a többi jön magától. Közben látod, hogy a vb-n a srácok már a könyöküket is húzzák a földön, úgyhogy meg is van a következő cél.