Húsz motor eshet áldozatul a kibocsátási normáknak

2022.06.27. 10:50

Nemcsak az autógyártókat, hanem a motorkerékpár-márkákat is kényesen érinthetik a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások. A motoroknál egyébként másképpen alakulnak a kategóriák, mint az autóknál, kontinensünkön jelenleg az Euro 5-nél tartunk. Japánban is szigorodik viszont a szabályozás, amelyet fő elemeiben az európaihoz igazítottak. Ez vethet véget egy egész sornyi típus pályafutásának.

bike stones

A Carscoops beszámolója szerint a neves japán gyártók összesen húsz modellt kaszálhatnak el az idei év végével, ami a Honda, a Yamaha, a Kawasaki és a Suzuki összesített, 190 típusos palettájának bő tíz százaléka. A Nikkei adatai alapján a Hondánál lesz a leglátványosabb a változás, ott 80-ból 10 gép tűnik el. Megemlítik a CB400 Super Fourt, egyes Gold Wingeket, valamint a Benly robogót. A Suzuki húszból ötöt dob ki, például a GSX250R-t, a Yamaha pedig egyebek mellett az FJR1300-at. Ha meglesz a teljes lista, jobban látjuk majd, hogy hány Európában is forgalmazott gépet érint a lépés.

Japánban 2020 végétől kezdték bevezetni a szigorúbb normát az új motorkerékpárokra, de a már meglévő modellekre volt még némi türelmi idő. Ez jár le idén novemberben, márpedig számos típus esetében egyszerűen túl nagy költség lenne, hogy módosítsák a friss előírásokhoz igazodva. Ezeket egyszerűbb és fájdalommentesebb egyszerűen kivenni a kínálatból.

Az autógyártókhoz hasonlóan egyébként a motorgyártók közül is többen próbálnak villanyosítással reagálni a szigorodó szabályozásokra. A Honda már elkezdte a folyamatot, és a 2040-es évekre tervezik az átállást. A Yamaha azt ígéri, 2050-re járműveinek 90 százaléka konnektorból tölthető lesz, míg a Kawasaki már 2035-re csak tisztán elektromos vagy hibrid motorkerékpárokat hagyna a kínálatban.

Korábban már mi is összeszedtük, mely motoroktól kell búcsúzni az európai piacon. Azt a cikket itt találjátok: