Cipőt a cipőboltból, céges e-flottát az energiaszolgáltatótól. Hogy mi?!
Rendkívüli időket élünk – kezdhetnénk drámaian ezt a cikket, és valóban: új kihívásokkal állunk szemben, amelyre a megszokottól eltérő megoldások adhatnak választ. Az E.ON-nál az elektromobilitás terén három olyan szolgáltatás elérhető, mely egy füst alatt oldja meg az emelkedő benzinárakat és a cégautós költségeket is barátságosabbá teszi. Nézzük részleteiben, miről is van szó!
Kicsit ambivalens időket élünk. Hasonlóan, mint az 1993-ban Sylvester Stallone főszereplésével bemutatott A pusztító (Demolition Man: John Spartan - Sylvester Stallone; Simon Phoenix - Wesley Snipes; Lenina Huxley hadnagy - Sandra Bullock) című filmben, ahol már valóban realisztikus elektromosnak tűnő autókkal furikáztak, miközben még sorra visszaköszönt a múlt, például egy 1970-es Oldsmobile 442 W-30 képében. Manapság már nem fordul meg az ember egy elektromos autó után, ami, mint egy mechanikus sci-fi szellem, hangtalanul suhan el az utcán, a szomszéd Teslája se akkora durranás, de azért még mindig irigyeljük (titokban). Közben pedig még itt vannak velünk a benzines és dízeles járgányok is. Az e-autók kategóriája tehát már bőven kilépett a növényitejes kávét szürcsölők elit köréből; a világ szerencsésebb fele rádöbbent, hogy a károsanyag-kibocsátás és a zajszennyezés csökkentése, valamint a benzintől-gázolajtól függetlenedés kéz a kézben jár.
Az ötlet kiváló és követendő: az elektromos kocsikban ráadásul kevesebb a kopó-forgó alkatrész – ha szigorúak akarunk lenni, egy kasztni giga laposelemmel -, ezért kevésbé szervizigényes, kevesebb alkatrész romolhat el. A teljesen elektromos autó azért hatótávolság és az infrastruktúra terén kezdetben nem számított túl kecsegtető opciónak, de még lassú is volt. Órákig is eltartott egy elektromos járgány feltöltése, kevés volt a töltőállomás is (bár ingyenes), amit horrorisztikus otthoni barkácsmegoldásokkal próbált orvosolni a villanyautós közösség, például hosszabbítóba dugott hosszabbítóval. A Budapestről a Balatonig minimum egyszer meg kellett állni kényszerpihenőre, például a 2010-es első szériás Nissan Leaf csak 135 km-t tudott futni egy töltéssel, és csak a következő, 2017-es szériával lehetett „egy fenékkel” lejutni Balatonfüredig.
A fejlődés viszont megállíthatatlan, a rendszerben pedig egyetlen biztos pont adott a mai napig:
az áram.
Ebből pont egy áramszolgáltató maradna ki?
Mi az az e-mobilitás?
Az e-mobilitás vagy elektromobilitás nem újkeletű törekvés, amióta létezik az elektromosság, több feltaláló jegyez elektromos autót az 1800-as évek óta. A találmányokat a belsőégésű motor hatékonyságban az utóbbi évtizedig jelentősen felülmúlta, ezért háttérbe szorult az elképzelés. A fenntartható és környezetbarát megoldások azonban új lendületet adtak az elektromos járműveknek, a hozzájuk kapcsolódó töltőállomásoknak, töltési- és akkumulátor rendszereknek (ezek együttesen az e-mobilitás tényezői). Az E.ON kínálatában az e-mobilitás három pilléren nyugszik: havidíjas e-autóflotta akár egy autótól, munkahelyi, nyilvános és otthoni e-töltő megoldások.
Luxushóbortból jövőorientált e-mobilitás
Tehát néhány éve már teljesen megfordult jó irányba alattunk a ló, és ott tart az e-autózás technológiája, hogy 300 vagy akár 600 kilométert is megtesznek egy feltöltéssel a villanyautók. Elektromos hajtású kamionok is járják az utakat, az elektromos furgonok meglehetősen gyakoriak, a buszok, személyautók pedig mindennapos látványnak minősülnek, de létezik már elektromos dömper és aszfaltozógép is. A felelősen gondolkodó vállalatok gyakran a cégarculat és fenntarthatósági intézkedéseik részévé teszik az elektromos szállítmányozási parkjukat, úgyhogy nem csak arról van szó, hogy megéri-e (sokaknak igen), hanem arról is, hogy presztízs értéket képvisel.
Ilyen opciók mellett már bátrabban játszik el egy vállalkozás is az elektromos flottára váltás gondolatával, pláne, hogy a zöldrendszámosokra meglehetősen sok kedvezmény és támogatás is jár.
Az E.ON amellett, hogy energiaszolgáltató és az e-járművek töltésére szakosodott a vállalkozások részére összeállított e-flotta megoldásokat is kínál, ráadásul az autóparkot impozáns sortimentre építette fel: személyautók és kishaszongépjárművek közül válogathatnak az érdeklődők, már akár egy darabtól is. A járműkínálatot azokból a típusokból választották ki, melyek megbízhatóak, vagányok, költséghatékonyak és a kritikusok szerint is elismerésre tettek szert. Íme néhány márka ezek közül a teljesség igénye nélkül.
Logisztikai és szállítmányozási feladatokra: Mercedes Benz e-Sprinter és e-Vito, Nissan Townstar EV Van, Opel Vivaro-e Cargo. Kisbusz: Opel Zafira-e Life. Személyautó: Cupra Born, Nissan Leaf és Ariya, BMW ix3, BYD Atto 3 és Dolphin, MG4 és MG5 Peugeot e2008 és a többi.
Az e-flotta szolgáltatást havidíjas, előre meghatározott konstrukció szerinti szerződéssel lehet igénybe venni, melyből a havi szolgáltatási díj vállalkozások esetén költségként elszámolható, az áfa tartalom pedig visszaigényelhető akár 100 százalékban. A fenntarthatóságon felül költséghatékonysági szempontból is sokfajta vállalkozásnak megéri az elektromosra váltás, például a több településen is elérhető ingyenes parkolási lehetőségek vagy a jobban tervezhető költségek és alacsonyabb üzemeltetési költség miatt. Az elektromos és nulla emissziós e-járművek díjmentesen behajthatnak védett övezetekbe, mivel zéró kibocsátásúak, optimális rövidebb kiszállásokra például szerelőknek, karbantartóknak, városon és országon belüli szállításra, futároknak, telephelyről telephelyre ingázáshoz, céges juttatásként a munkavállalóknak (az esetleges adózási szempontok mérlegelésével). És a sort még lehet folytatni.
Most már csak tölteni kellene.
Elektromosságot nem hozhatunk kannában a kútról
Persze vannak kihívások az elektromos autók terén is, ez pedig különösen azoknál áll elő, akiknél nincs háznál vagy a cégnél gyárilag kiépített e-töltő. Bár elektronkutakból már nincs hiány – körülbelül 2800 töltőpont épült ki itthon - az árazás például kaotikus. Léteznek kWh árak, esetleg hozzá percárak, előre bejelentkezés, regisztrálás, bérletes ár, van, amelyiket saját alkalmazásával lehet használni, előfordulhat több órás várakozási idő, és mindezek mellé tényleg az összes árazási lehetőség felmerül, ami létezhet 99Ft/kWh és 399 Ft/kWh között.
Azon túl, hogy a könyvelés rémálma, macerás is, és tényleg van jobb megoldás. Itt lép be a villanyautósok életébe az E.ON.
Ugyanis nincs annál kényelmesebb, amikor sehova nem kell elvinni a cégautót, például nem kell egy külön ember, aki azzal tölti a munkaideje egy részét, hogy az autókat elviszi tölteni akár hagyományos üzemanyaggal, akár elektromossággal, hanem a cégközpontban, irodában, telephelyen vagy a kolléga, a nagyfőnök otthonában meg lehet oldani. A villámtöltővel (ennek a jelölése: egyenáramú, azaz DC) például 30-45 perc alatt 80 százalékos töltöttséget lehet elérni sok, erre alkalmas e-autó típus esetében. Otthoni körülmények között inkább az úgynevezett gyorstöltő (váltóáramú, azaz AC), ami szóba jöhet, bár ez lassabb, típustól függően néhány óra vagy egy éjszaka alatt biztosan feltölti az autót.
Úgyhogy az ember elindítja a kávéfőzőt, kiengedi a kutyát és leveszi töltőről a kocsit. Végtelenül egyszerű.
Összefoglalva: bár tényleg nem ugorhat el senki a kútra kannával, de erre nincs is szükség, a kút jön házhoz.
Nem csak kényelmes, bevételszerzésnek sem utolsó
Felmerülhet, hogyan is kell elképzelni ezeket az e-töltő megoldásokat, például mi a különbség az otthoni és a céges kivitel között.
A céges e-töltők jellemzően olyan típusúak, mint amiket az ember nyilvános töltőállomásokról ismerhet, például a városban sok helyen megtalálható, oszlop formájú, vagy a parkoló falára elhelyezett, kapacitásukban sokkal nagyobbak, wifivel és fogyasztásmérővel is fel vannak szerelve, illetve több jármű töltésére is alkalmasak. Ugyanakkor akár egy otthontöltő is használható céges töltőként többfajta típus elérhető az E.ON kínálatában, általánosságban 22kW teljesítménnyel az AC és 50 kWh teljesítménnyel DC töltők, ezen felül az úgynevezett UFC töltők is, amik akár 150 kWh - 400 kWh teljesítményre is képesek.
Több célt is szolgálhatnak. Egyrészt ipari megoldásként lehet a cég tulajdonában a saját céges flotta ellátására, például egy taxitársaság vagy logisztikai cég telephelyén, az irodaházban. Másrészt az ügyfélparkolót is kiegészítheti, ingatlan üzemeltetőként vagy fejlesztőként plusz szolgáltatást építhet erre a cég, természetesen a jogszabályokban rögzített kötelezettségek teljesítésével. Harmadrészt pedig saját bevételszerző forrásként is gondolhat erre egy vállalkozás úgy, hogy a saját tulajdonú, kiépített töltőket a nyilvánosság számára elérhetővé teszi, bekapcsolják az E.ON töltőhálózatba, amiért bérleti díjat kap, valamint a karbantartási és üzemeltetési díj ellenében az üzemeltetési feladatokat is átvállalják tőle. Úgyhogy az ember ma már lehet elektronkút tulajdonos is! A tervezés és a kiépítés kulcsrakész szolgáltatásként megrendelhető az E.ON-tól, pluszerőfeszítést sem igényel.
Otthoni vagy nem ipari igényű e-töltő (AC) kiépítésénél fontos, hogy az ingatlan energiahálózata bírja a plusz nagyfogyasztó jelenlétét. Szinte biztos, villanyszerelővel kell konzultálni és amperbővítéssel érdemes indítani a gyorstöltő (22kW) felszerelése előtt – ezzel a megoldással ugyanis néhány óra alatt feltölthető az autó. A gyorstöltők 250-500 ezer forint környéken indulnak, persze minél nagyobb kW-ot, plusz szolgáltatást tud nyújtani, annál borsosabb lesz az ára. Otthoni körülmények között akár a kisebb teljesítmény is elég lehet, ami7,4 - 11kW teljesítményt jelent. Teljesen az igényektől és a tervezett költségektől függ, ki mit választ.
A villámtöltők 50kW teljesítményűek (DC) és 32 amperesek, amit szintén ki kell alakítani, az átlagos háztartások nem használják. Ezeknek az átalakításoknak persze van költségvonzata, amit itt foglaltak össze.
Így áll össze tehát az E.ON e-mobilitási szolgáltatáspalettája: e-flotta szolgáltatás, otthoni gyorstöltők és céges töltők, melyek privát, vagy akár nyilvánosak is lehetnek. A vállalkozások teljesen saját igényeikre szabhatják a szolgáltatásokat, tetszés szerint bővíthetik, ahogy a flotta, akár az erre szánt költségek változnak. Végszóként az elektromos autók mellett egy hasznos érv: minden egyes tankolásnál több marad a kasszában, amit 630 Ft fölötti gázolajjal és 614 forintos benzinnel nem is annyira nehéz elképzelni.
„Víg napot, Lenina Huxley!”
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!
A 2025-ös jubileumi Budapest-Bamako hivatalos rajtceremoniáját élőben közvetítjük, tartsatok velünk!
- Hírek
Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán
Bár elavult az elektromos Toyota és tükörképe, van két adujuk.
- Égéstér
Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai
Átbeszéltük a Segítség, átvertek! című sorozat legfontosabb tanulságait és következtettünk a magyar használtautó-piaci állapotokra.
- Közélet
Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek
A tőkeáramlás 180 fokkal megfordulhat az autóiparban. Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján.
- Hírek
Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot
A Model Y új változata fellendülést hozhat, de akadnak kockázatok.
- Közélet
David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói
A híres rendező, producer 78 évet élt.
- Tesztek
Nem kell minden csatát megvívniTeszt: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G 140 Automatik - 2024.
Ha a szabályok engedik, az autóiparban a vevő a király. Mi más oka lett volna a Mazdának a CX-30 bevezetésére egy dögös 3-assal együtt?
- Hírek
Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom
A baleset Polgárdi közelében, az 81-es és 82-es kilométerszelvény között történt.
- Hírek
Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t
*Az utolsó önállóan készült modelljüket.
- Hírek
A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla
Valószínű, hogy így van, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Olvasónkat simán elzavarták a műszaki vizsgáról, a minisztérium segített végül a jogszabályt értelmezni
Jó lenne, ha nem az adott hivatal falufőnöke döntené el, hogy az országos hatályú jogszabályokat mikor-hogy kell értelmezni.
- Hírek
Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat
A lehető legrosszabb helyet választották a megállásra
- Hírek
Ijedtében behúzta a kéziféket a felriadt utas, baleset lett belőle
Biztosan azt álmodta, hogy nekimennek valaminek.
- Hírek
243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap
A fiatal a baleset éjszakáján többször is közel 300 km/h-val hajtott és közben pénzt ajánlott a követőinek, ha megtippelik a sebességét.
- Hírek
Elhasaltak a német prémiumok
Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.
- Hírek
Célba értek a magyar dakarosok!
Véget ért a 2025-ös Dakar, amin ismét több magyar csapatnak is szurkolhattunk. Hamza Petiék és Mikucza Tamásék végignyomták a két hetes sivatagi ralit.
- Hírek
Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség
Négy szabály betartásával te is sokat tehetsz a balesetek megelőzéséért.
- Hírek
Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra
A német sportautógyár 76 157 autót tudott eladni, ami új rekord.
- Hírek
Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly
A helyzet rosszabb lett, de közel sem olyan rossz, mint gondoljuk.
- Hírek
A „balra tarts, jobbról előzz” szabálytól a 130-as sebességhatárig – Így fejlődött a KRESZ és oktatása hazánkban
A következő nagy módosítása 2026-ban lép életbe.
- Hírek
Tömegbalesetet okozott, a rendőrség a lakosság segítségét kéri az elfogásához
Te is segíthetsz!
- Hírek
Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől
Egy Model Y és egy limitált 911 között nem nehéz a választás.
- Hírek
Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on
Maga az autó is pokoli gyors, de ez már csak természetes.