Eljött Norris nagy napja: 15 dobogós helyezés után megszerezte első futamgyőzelmét

GettyImages-2151610958
2024.05.05. 23:37
A brit Lando Norris nyerte a Formula–1-es Miami Nagydíjat, ami azt jelentette, hogy 110. versenyén 15 dobogós helyezés után megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét. A McLaren-pilóta mögött a címvédő Max Verstappen, valamint a monacói Charles Leclerc végzett a dobogón.

Az amerikai hétvége első két napja nem hozott túl sok izgalmat: a szabadedzést, a sprintkvalifikációt, a rövid futamot és a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről döntő időmérőt is Max Verstappen nyerte. A sprinteken Daniel Ricciardo teljesítményét lehet kiemelni – ám a jó formáját a nagydíj időmérőjére már nem tudta átmenteni, végül az utolsó helyről indulhatott.

A holland mellől ismét nagy riválisa, a Ferrari 26 éves pilótája Charles Leclerc startolhatott. Mögöttük csapattársuk, Carlos Sainz, illetve Sergio Pérez rajtolt, a harmadik sort a McLaren, a negyediket pedig a Mercedes pilótái bérelték ki.

Leclerc kissé bealudt az 57 körös futam rajtjánál, az ezen vérszemet kapó Pérez pedig millimétereken múlott, hogy kiüsse csapattársát az egyes kanyart elfékezve. Az ütközés elmaradt, a pozícióvesztés viszont nem, az ötödik helyre csúszott hátra a mexikói. Oscar Piastri használta ki a riválisok hibáját: három pozíciót előrelépve a harmadik helyre jött fel, és hasonlóan tett a haasos Nico Hülkenberg is, aki kettőt lépett előre a középmezőny élén. A pontszerző helyeken így Verstappen, Leclerc, Piastri, Carlos Sainz, Pérez, Lando Norris, Hülkenberg, Lewis Hamilton, Cunoda Júki és George Russell autózott.

Az első körök után úgy tűnt: Leclerc autójával nincs minden rendben, Piastri pedig ismét vérszemet kapott és külső íven meg is előzte a monacóit – már Verstappent üldözte két másodperces lemaradással.  

Hülkenberget először Hamilton, majd Russell is megelőzte. A manővereket követően a német az elsők között (Stroll és a két Alpine után) kitért a boxba a 12. körben. Leclerc még mindig tartotta a lépést az ausztrállal, folyamatosan DRS-zónán belül üldözte a mclarenest, előzésre azonban nem volt lehetősége, Piastri résen volt. Eközben Norris is támadta Pérezt, aki gyorsabbnak is tűnt a Red Bull pilótájánál, meglepnie azonban egyelőre nem sikerült. 

A csata végül elmaradt, a mexikóit kihívták a boxba, majd egy körrel később a monacói is kitért friss abroncsokért. Norris ellenben maradt, a McLaren mérnökei példás önbizalomról tettek tanúbizonyságot a tizenegy helyen is módosított autóval kapcsolatban és továbbra is az eredeti versenytervüknek megfelelően futottak. Ahelyett, hogy Pérez ellépésétől tartva ők is gyorsan kiálltak volna, arra kérték a brit versenyzőt, növelje a tempóját és próbálja levadászni az előtte álló Sainzot. A mezőny felbolydult: Verstappen három másodperces előnnyel menetelt az élen, őt a PiastriSainzNorris hármas üldözte. Őket pedig a boxból visszatért Leclerc követte 12 másodperces lemaradással. 

Eközben a holland pilótától meglepő hibát láthattunk: a 15-ös kanyarban nekiment egy bójának, amelyet jó néhány méterig vitt is magával – jött is a virtuális biztonsági autós fázis a pályára került törmelék miatt. Verstappen azonnal kérte is csapatától, hogy ellenőrizzék az első szárnyat, de úgy tűnt, szerencsésen megúszta – nem úgy a bója. A malőr után ki is tért az első kerékcseréjére, a negyedik pozícióba, Sainz mögé sorolt vissza, az élen ekkor Piastri menetelt.

Egészen a 28. körig tartott a 23 éves ausztrál vezetése, ekkor ő is kiállt új abroncsokért. A vezetést csapattársa, Norris vette át, őt Verstappen és Leclerc követte. A Ferrari-pilóták közé sorolt vissza Piastri.

Ekkor jött a futam első komoly ütközése: Kevin Magnussen és Logan Sargeant – utóbbi hibája miatt, bár a versenyfelügyelők Magnussent büntették – egymásnak ütközött. Jött a safety car.  A baleset azonban Norrisnak elképesztően jól jött! A brit ki is használta a lehetőséget, a hibátlan cserét követően az első helyre tért vissza, nem mellesleg hatkörös gumielőnye volt Verstappennel szemben. A drukkerek pedig apránként elkezdhettek bizakodni, ez lehet az a nap, amire a McLaren versenyzője évek óta vár...

A 33. körben indult újra a verseny, a holland igyekezett bevágni az éllovas Norris elé, a brit azonban résen volt és megtartotta vezető pozícióját. A két élmenőt egy másodpercen belül Leclerc követte, mögötte a pórul járt Piastri, majd Sainz, Pérez, Hamilton, Cunoda, Russell és Ocon jött a további pontot érő helyeken. 

Ha a biztonsági autós fázisra azt mondtuk, rosszul jött ki Piastrinak, mit mondjunk a folytatásról? Néhány körrel később Sainz a tőle megszokott módon erőszakosan támadott, éppen az ausztrált, akinek y szárnya nem is úszta meg sértetlenül az esetet – természetesen vizsgálat alá vették az incidenst, a spanyol büntetésre számíthatott. Amilyen jól indult a mclarenes versenye, annyira rosszul alakult a második felétől, a kényszerű kiállás után vissza is esett az utolsó helyre a versenyben maradt pilóták között. Csapattársa azonban szárnyalt: ekkor már három és fél másodperces előnnyel autózott az élen, és egyre közelebb került a hőn áhított győzelemhez. Apránként, körről körre két-három tizeddel, de csaknem töretlenül növelte a különbséget Verstappenhez képest, aki nem találta a tempót kemény keveréken. 

Norris nemcsak megtartotta előnyét, de még tovább is növelte azt, és hét és fél másodperces előnnyel húzta be a 110. versenyén pályafutása első futamgyőzelmét.

A dobogóra még Verstappen, és Leclerc fért fel, a további pontokat pedig Sainz, Pérez, Hamilton, Cunoda, Russell, Alonso és Ocon gyűjtötte be. 

Végeredmény, Miami Nagydíj, Miami (57 kör, 308,326 km):

pontszerzők:

1. Lando Norris (brit, McLaren) 1:30:49.876 óra

2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 7.612 másodperc hátrány

3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 9.920 mp h.

4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 11.407 mp h.

5. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 14.650 mp h.

6. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 16.585 mp h.

7. Cunoda Júki (japán, RB) 26.185 mp h.

8. George Russell (brit, Mercedes) 34.789 mp h.

9. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 37.107 mp h.

10. Esteban Ocon (francia, Alpine) 39.746 mp h.

  • leggyorsabb kör: 1:30.634 perc (Oscar Piastri, McLaren, 43. kör)
  • pole-pozíció: Verstappen

A vb-pontversenyek állása 6 futam után (még 18 van hátra):

versenyzők:

1. Verstappen 136 pont

2. Pérez 101

3. Leclerc 98

4. Sainz 85

5. Norris 83

6. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 41

7. Russell 37

8. Alonso 33

9. Hamilton 27

10. Cunoda 14

11. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 9

12. Oliver Bearman (brit, Ferrari) 6

13. Nico Hülkenberg (német, Haas) 6

14. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 5

15. Ocon 1

16. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1

csapatok:

1. Red Bull 237 pont

2. Ferrari 189

3. McLaren 124

4. Mercedes 64

5. Aston Martin 42

6. RB 19

7. Haas 7

8. Alpine 1

(Borítókép: A brit Lando Norris a (4) McLaren MCL38 Mercedesszel vezet a holland Max Verstappen a (1) Oracle Red Bull Racing RB20-as versenyautóval a Miami F1 Nagydíjon a Miami International Autodrome-ban 2024. május 5-én. Fotó: Mark Thompson / Getty Images)