A közlekedés megszelídítése érdeksérelemmel jár

További Olvír cikkek
Öröm látni, hogy élénk társadalmi vita bontakozott ki a tervezett közlekedésbiztonsági intézkedésekről Budapesten, és hogy ennek az Index is teret biztosít. Fontos, hogy olyan témákról folyjon pro-kontra társadalmi vita, amelyek valóban meghatározzák az emberek életét, és ne kitalált ellenségekkel folytassunk hamis küzdelmet. De ahogy az apropóként hivatkozott közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási előterjesztés is többről szólt, mint egyszerű sebességcsökkentés, én is több mindenre szeretnék kitérni.
Mi ez?
Radikális forgalomcsillapítási koncepciót fogadott el nemrég a főpolgármester, igaz a konkrét döntések majd csak az év végén jönnek. Több helyen 50-re csökkentenék a 70-es sebességhatárokat Budapesten, a nem főutakon egységesen 30 km/óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség, forgalomtechnikai beavatkozásokat terveznek. A gyalogosok, kerékpárosok biztonságosabban közlekedhetnének, az autósok meg valamivel lassabban. A koncepció nagy port kavart, ezért vitasorozatot indítottunk a pro és kontra véleményeknek. (A vitacikkek felsorolása a cikk alján.)
Budapesten közlekedési paradigmaváltásra van szükség. A járvány megváltoztatta a közlekedési szokásainkat: elfordultunk a közösségi közlekedés használatától, az egyéni közlekedési formákat kezdtük el keresni. Az autóforgalom lassan eléri a járvány előtti szintet, és ha a városvezetés nem tesz semmit, megállás nélkül fog tovább nőni. Ez viszont végeláthatatlan dugókhoz vezetne: Budapest nem bírná el, hogy autóval közlekedjen mindenki, akinek megvan rá a lehetősége. A járvány előtt is hatalmas dugók voltak a városban. A főváros vezetésének muszáj alternatívákban gondolkodni, ha biztosítani akarja, hogy közlekedni lehessen Budapesten.
Ez összetett feladat. Egyrészt fontos, hogy a közösségi közlekedés újra biztonságos és vonzó legyen a budapestiek számára, mivel enélkül a város meg fog bénulni. Ezt szolgálják az óvintézkedések, például a száj és az orr kötelező eltakarása a BKK járatain és a kihasználtnál jóval több busz és villamos indítása a zsúfoltság elkerülése érdekében. De alternatívát kell biztosítanunk az úgynevezett szelíd közlekedési módok (gyaloglás, biciklizés stb.) számára is – és itt megérkezünk a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási előterjesztés témájához.
A szelíd közlekedési módok jellemzően rövidebb távon, városias környezetben hatásosak és vonzóak. Tehát nem az autópályák bevezetők szakaszaira kell gondolni, hanem a belvárosra, a kertvárosi területekre, ahol egyébként sem a motorzúgást tekintenénk ideálisnak.
A városi utazások jelentős része 5 kilométernél rövidebb (Budapesten 28 százalékuk, az utazások több mint fele, pontosan 54 százaléka pedig 10 km alatti) ahol a kerékpározás vagy a gyaloglás reális alternatíva lehet. Már, ha erre alkalmas és vonzó környezetet biztosítunk. Az új közlekedési paradigma érvényesítésével azok az emberek, akik egyes utakon szívesen választanák a sétálást vagy a biciklizést erre reális lehetőséget kapnak, így csökken a nyomás a közúthálózaton is – és Budapest mozgásban maradhat.
Ami elméletben egyszerű, a gyakorlatban persze sokszor nem magától értetődő. Ahhoz ugyanis, hogy a szelíd közlekedési módok (gyaloglás, kerékpározás) vonzóak legyenek, változtatnunk kell a város kialakításán. Hiszen akármit mondunk, soha nem lesz vonzó egy városi autópálya mentén sétálni (lásd a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út tengelyt) vagy tömött közúti sávokon biciklizni. Ezért nyitunk meg minél több közteret a gyalogosok előtt (mint pl. a pesti alsó rakpart, vagy egyes kerületek belvárosi részei) és hozunk létre ideiglenes kerékpársávokat is. Csak akkor válhatunk autóközpontú városból emberközpontúvá, ha az utcák, terek is autóközpontúból emberközpontúvá válnak. Ez pedig helyenként szükségszerűen az eddigi közlekedési helyzet megváltoztatásával, ezzel együtt pedig érdeksérelemmel jár.
Bár az érdeksérelem is néha inkább vélt, mintsem valós. Aki hozzám hasonlóan minden reggel az Üllői úton közlekedik, ahol új kerékpársáv létesült, az tapasztalhatja, hogy a torlódások mindeddig nem a teljes szakaszon alakultak ki, hanem elsősorban a csomópontokban: a Nagyvárad téren, a Corvin-negyednél és a Kálvin téren. Azokon a helyeken, ahol érdemi keresztforgalom jelenik meg az Üllői út mentén. Ez is azt az – egyébként alapvető szakmai – állítást támasztja alá, hogy egy útvonal kapacitását nem egyedül a rendelkezésre álló sávok száma határozza meg, hanem a csomópontok áteresztőképessége is.
Tehát nem az Üllői út mentén található kerékpársávok léte vagy nem léte, hanem a csomópontok kialakítása a meghatározó.
Éppen ezért igyekszik a Budapest Közút a problémás csomópontokban igazítani a lámpák hangolásán és a sávok kialakításán, mert a közúti forgalom haladása nem a kerékpársávok megszüntetésével, hanem a kereszteződések finomhangolásával javítható.
Sokszor hangzik el az az – egyébként méltányolandó – elvárás, hogy az autózás lehetőségei csak a megfelelő alternatívák biztosításával párhuzamosan szűküljenek. Az elmúlt időszakban azonban hiába fejlődött érdemben a közösségi közlekedés Budapesten, ezt sajnos nem követték hasonló mértékben forgalomcsillapítási intézkedések – annak ellenére nem, hogy a 2008-2009-es válságot követően „magától is” drasztikusan csökkent a közúti forgalom, így lényegi érdeksérelem nélkül indulhatott volna el a város az emberközpontú közlekedés irányába.
Pedig 2010 óta – részben korábban indított fejlesztésekkel – tényleg fejlődött a közösségi közlekedés: 57 alacsonypadlós Solaris trolibusz, 47 alacsonypadlós CAF villamos és rengeteg modern busz érkezett, újraindult a budai fonódó villamosközlekedés, kétszer hosszabbodott az 1-es villamos, több mint 2500 P+R parkoló létesült és átadásra került egy komplett, új metróvonal (!). Ennek ellenére nem történt meg a belváros átfogó forgalomcsillapítása és bár jó néhány köztér újult meg igényesen, nem értek el (hiszen ez nem volt cél) átfogó változást Budapest közlekedési rendszerében. Az új városvezetés ezt, az egyébként légszennyezési mutatókban és baleseti statisztikákban kifejezhető adósságot törleszti most a budapestiek felé. A közösségi közlekedés fejlesztését az új városvezetés természetesen folytatja: új buszok álltak forgalomba, megkezdődött a pesti fonódó villamoshálózat kiépítése, megkönnyítettük a közbringarendszer használatát. Sajnos szükség is van erre, mivel 2014 és 2019 között az autóforgalom aránya másfélszeresére nőtt Budapesten.
A karantén jelentette közlekedési bezuhanás ebben teremtett új helyzetet. Most rajtunk múlik, hogy az újraindítás, a budapesti restart zöld és szelíd közlekedésre épít vagy csillapítatlan autóforgalomra. Arra szeretnénk kérni a budapestieket, hogy vegyenek részt a budapesti újraindítás folyamatában. A restart.budapest.hu oldalon megtalálják azokat a folyamatosan frissülő intézkedéseket, amelyeket a járvány utáni talpra álláshoz szükségesnek tartunk, és köztük azokat a felületeket is, ahol lehetőségük van elmondani a véleményüket. A BKK közzétételében elérhetőek az ideiglenes kerékpársávok véleményezési oldalai, valamint a nyár folyamán indulnak a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási eszközökkel kapcsolatos részvételi folyamatok is. A főváros 2027-ig érvényes Integrált Településfejlesztési Stratégiájának hamarosan induló társadalmi párbeszédében pedig Budapest általános jövőképét lesz lehetőségünk közösen alakítani.
Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke
Ezzel az írással az Index folytatja társadalmi vitasorozatát a témában, ahová várjuk a pro és kontra véleményeket. Eddigi cikkek a vitában:
- Kürti Gábor (Kerékpárosklub): Életünket vagy kényelmünket védjék a sebességhatárok?
- Pető Attila (Kreszprofesszor): Az 50-es sebességkorlátozást nem hasraütésszerűen találták ki
- Vargha Márton (Levegő Munkacsoport): M iért legyen 30 km/óra a városi tempó?
- Bereczky Ákos (mikromobilitási szakértő): Észrevesszük-e a szélvédő mögül, hogy élhetetlen a város?
- Bodrog Zoltán (közlekedésmérnök): Ha autósszívatás, akkor legyen tömegközlekedés és P+R parkoló is
- Hetényi László: Magyarország 30 éve Nyugat-Európa gépkocsibontója
- Abelovszky Tamás (Bringaakadémia): Ha egy gyerek nem tud biciklizni a városban, autós lesz belőle
(Borítókép: A fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársáv. Fotó: Huszti István / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
A Trump–Putyin-szövetségnek a „gyenge Európa” terv is része
A Baltikum és Lengyelország fenyegetése orosz „történelmi misszió”.
március 13., 14:57
- Vélemény
Konok Péter: Trump úr klímapolitikájának margójára
A világvége kiváló árucikk, eladható, és saját keresletét is gerjeszteni tudja, így minél több világvégét adunk el, annál nagyobb lesz rá a kereslet.
március 19., 12:00
- Vélemény
Háború a deep state ellen: valódi összeesküvés vagy téveszme Trump mélyállam-teóriája?
A demokratikus ellensúlyokat szándékosan egy titkos, sötét összeesküvésként láttatják.
tegnap, 16:01
- Mindeközben
Előkerült egy férfi, aki jobban hasonlít a Harry Potter sztárjára, Rupert Grintre, mint maga Rupert Grint
32 perce
- Mindeközben
Emilión nevet a TikTok népe, aki hagyta, hogy a lánya megszépítse, minden az énekes arcára van írva
4 órája
- Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja
Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.
1 órája
- Mindeközben
Kiara Lord után egy másik versenyző is a Farm VIP feladását fontolgatja: „Lehet, hogy én is hazamegyek”
5 órája
- Címlapon
Figyelmeztetés érkezett Zelenszkijnek, veszélyesebb lehet a Putyin utáni világ Kijev számára, mint gondoljuk
12 órája
- Vélemény
Szónokok, poloskák, ígéretek
Téves irány a szabadság- és alkotmányos jogaink szűkítése. Fodor Gábor írása.
március 17., 11:01
- Vélemény
Mintapolgár nem kábítózik
Mostantól a rendet a törvényi elrettentés és a bulvárba csomagolt szadizmus garantálja.
március 17., 07:00
- Vélemény
Mráz Ágoston Sámuel: Jogállam-e még Németország?
Ha mindez nálunk történne, hogyan vélekednének a magyar jogállamiságról?
március 18., 05:58
- Vélemény
Latorcai Csaba: Ki és mi lesz a következő a füstgyertya után?
Gondolatok a véleménynyilvánításról és az erőszakról.
március 20., 05:39
- Vélemény
Mire készül az Orbán-kormány? Miben sántikál a Fidesz?
A törvénymódosítási csomag tanulmányozására már nem jutott idő.
március 15., 18:08
- Címlapon
Bordélyházat üzemeltetett a kecskeméti ügyésznő, a vád képviselőjéből lett vádlott
A jogi képviselő prostituáltakat foglalkoztató panziót működtetett a városban.
7 órája
- Címlapon
Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát
Szerinte teljesen átalakulhat a gazdaság.
3 órája
- Vélemény
Nagy Attila Tibor: Repedés keletkezett Magyar Péter és a fiatalok kapcsolatán
Óvatoskodásával próbára teszi szavazói lojalitását.
március 20., 14:29
- Vélemény
Az irányt vesztett óriás: merre tart Amerika Donald Trump irányításával?
A Trump-féle külpolitikai felfogásban, úgy tűnik, Amerika saját, külön autósztrádáján halad egy meg nem nevezett irányba.
március 13., 07:59
- Vélemény
Képes-e közös ejtőernyős ugrásra Macron, Merz és Starmer?
Utoljára a Szovjetunió európai visszavonulása idézett elő olyan változást az európai térségben, mint a mostani.
március 10., 13:34
- Mindeközben
Matt Damon nagy szakállal, Zendaya fehér ruhában látható az Odüsszeia forgatási fotóin
9 órája
- Címlapon
Keményen beleszállt Dániába J. D. Vance, megérkezett a reakció
A dán külügyminiszter elfogadhatatlannak nevezte az alelnök hangnemét.
2 órája
- Vélemény
Hont András: Káosz közeleg az új világban, ahol Trumpék a punkok
Az a dúvadság, ahogy a populista provokáció rárúgja az ajtót a fennálló Rendre, neuraszténiás rohamokat vált ki a technokrata középszerből.
március 24., 07:02
- Vélemény
Nyomjunk satuféket a cinizmus és a politikai pofátlanság lejtőjén
Gyúrhatjuk egymást, de nem gyilkolhatjuk meg. Ez a felfogás az igazi szuverenitás alapja.
március 24., 14:28
- Mindeközben
Besurranó tolvaj lett egy kutyából, mire rájött a sintér, mit akar, bolondot csinált mindenkiből
10 órája
- Mindeközben
Sydney Sweeney csobbant egyet a medencében, és ezzel robbantotta is a lájkbombát
tegnap, 22:00
- Címlapon
Mészárlásra készült egy magyar gimnazista, politikusokkal és diáktársaival számolt volna le
Célja az volt, hogy annyi embert végezzen ki, amennyit csak lehetséges.
7 órája
- Mindeközben
Varga Viktor durva videóval jelentkezett be Baliról: „Halálközeli élményünk volt az óceán közepén”
tegnap, 21:22
- Mindeközben
Demcsák Zsuzsa egy mondattal beoltotta új frizurája miatt Nagy Zsolt Leót, aki csak pislogni tudott a beszóláson
tegnap, 20:20
- Vélemény
A Pride-ról, egyáltalán nem egyszerűen
A Pride ma már nem forradalmi megmozdulás, inkább (felső-)középosztályi dzsembori, identitáspolitikai jófejfesztivál, corporate, multicéges imázsparádé.
február 27., 09:00
- Vélemény
Ki vezette Európát? Trump, a beteg állat Putyin, vagy a magyar miniszterelnök?
A progresszív hadállások megszólalásaiból a tehetetlen düh árad, mert az a helyzet, ami.
március 4., 09:28
- Vélemény
Tévedések végjátéka – a Pride jóemberkedés, vagy a jogegyenlőség kiterjesztése?
Barkóczi Balázs válasza Schiffer Andrásnak.
március 6., 09:27
- Vélemény
Schiffer András: Büszkeség és jobbítélet
Orbán nem putyinista, hanem egy fordított woke, aki keresztény-nemzeti „safe space”-ek alapításával igyekszik alátámasztani jóemberségét.
március 3., 07:28
- Vélemény
Hogyan állhat fel a Trump–Putyin-alkuval földre vitt Európa?
Ha a globalizációként promózott amerikanizáció alternatívája a kicsinyes nacionalizmus lesz, újraélhetjük a második világháború borzalmait.
március 1., 14:12
- Vélemény
Fodor Gábor: Az erőpolitika kora
Tévedés és kettős mérce ünnepelni a Trump–Vance-párost, amikor nagyhatalomként leckéztetik Zelenszkijt.
március 3., 14:55
- Vélemény
Ujhelyi István: Mikor kiáltjuk hangosan végre: not in my name; az én nevemben ne?!
A Fidesz 2009-es EP választási programjában olvasható téziseit ma már hazaárulásnak és háborúpártiságnak nevezik.
március 7., 06:14
- Mindeközben
Elizabeth Moss köpni-nyelni nem tudott, olyan bizarr dolgot kértek tőle A szolgálólány meséjének forgatása után
tegnap, 19:19
- Mindeközben
Pumped Gabo heves szóváltásba keveredett Lukács Mikivel: „Arra van szükségem, hogy bekussolj végre, tesóm!”
tegnap, 18:32
- Címlapon
Ismerősei ma is értetlenül állnak az egykori jegybankelnök rejtélyes halála előtt
A rendőrség szerint öngyilkosság történt, de volt, aki szerint nem önkezével vetett véget az életének.
5 órája