Az élet ízirájder, és öcsém…

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Van az a kör, átmérője hét méter. Azon belül egyszer jobbra, máskor balra kell fordulni. Kétszer is. Nem bonyolult, az oktató mutatja, hogyan kell köríven haladni. A motor – ráadásul – alapjáraton önmagától képes erre a mutatványra. A gond ezek szerint ott lehet, amikor én is a motoron ülök. A motor ugyanis ilyenkor rendszerint átgázol közlekedési bójákon, és úgy viselkedik, mint rexben a golyó, amelyik folyton a gombát találja el.

Alapvetően kétféle fordulási technika létezik. Az egyik nettó fizika, a másik meg bruttó. A nettó lényege, hogy a motor fordulás közben kissé megdől, s ha a nyeregben ember is ül, módosulnak, pontosabban felerősödnek az erőátvitel törvényszerűségei: ezért a vezető kiül a nyeregből, hogy az ívkülső oldalon testének tömege a kerekek tapadási pontja fölé kerüljön, és a motor szépen fordul. A másik technika az, amikor a vezető marad a nyeregben, csuklója a belső íven lévő kormányvégen pihen lazán, s miközben tekintetével a kör középpontja felé tekinget, a motor szépen fordul.

Elméletben ez rendben is volna. Jól hangzik. S mivel ezen a vizsgaponton minden jogosítványt szerzett motoros sikerrel átjutott, bármelyik technikát alkalmazva is, aligha lehet nehéz feladat.

Esetemben mégis a körözéseknél dőlt el, hogy belőlem aligha lesz ördögmotoros. De nem azért, mert négy sikertelen vizsgapróbálkozás után elment volna a kedvem az egésztől. Számomra a motorozás lényege az, hogy egy ötven köbcentis kismotorhoz képest egy A kategóriás paripán gyorsabban eljuthassak ából bébe. Ráadásul ha belegondolok abba, hogy az elmúlt évtizedben hányszor kellett egy hétméteres átmérőjű körben megfordulnom kismotorral, egyetlen ilyen alkalmat nem tudnék felidézni.

Ez a játék azonban olyan, mint a parszek pontos definíciója. Jószerivel azt is csak egyszer kell tudni, az érettségi vizsgán, aztán – hacsak nem lesz tudományos az egyetem vagy főiskola – akár el is lehet felejteni örökre, vagy addig, mígnem a gyerek egyszer meg nem kérdezi, hogy apa, mi az a parszek…

Ezek a vizsgakörök ráadásul olyanok, hogy a motorozás istenei – mert azt tuti, hogy ilyenek is vannak – gyakorlás közben jóságosak. Vagyis amikor nincsen semmi tétje annak, hogy leteszed-e a lábad, elviszel-e egy-két bóját, kitörsz-e a körből, simán hagyják, hogy megfordulj. Csont nélkül, könnyedén. Szinte nevetve. Ilyenkor már alapjáraton pöfögve is azt érzed, hogy a táj suhan, lágy szellő simogatja arcodat, az élet ízirájder, és öcsém, ilyenkor olyan büszke vagy magadra, hogy csak azt sajnálod, hogy ezt rajtad kívül senki nem látja, de nem is érzi.

Bezzeg a vizsgabiztos. Amikor minden tétre megy. Az bezzeg sasol, figyeli minden mozdulatodat, és az első komoly hibázásnál már emeli is a kezét, hogy köszönjük, ez most ennyi volt, talán majd legközelebb, sok gyakorlással, hiszen a piramisokat sem egyetlen nap alatt hordták hegyesre.

Pedig, ha esetleg úgy is lehetne, hogy egy vizsgán három próbálkozásból elegendő volna csak egyszer hibátlanul teljesíteni, akkor… De ilyen nincs. Akkor sem, ha amúgy simán lehetne. Csak mégse.

Nos, ezért nem leszek én ördögmotoros. S ha valamiért úgy alakulna, hogy a motor tétidőben mégis hibátlanul fordulna meg alattam és velem a hét méter átmérőjű körben, megígérem, az is csak ahhoz segít hozzá, hogy gyorsabban jussak el ából bébe. Amúgy meg a parszek az a távolság, ahonnan a Földpálya sugara (fél átmérője, fél nagytengelye) merőleges rálátás esetén egy ívmásodperc szög alatt látszik.

1950. január 1. Motoros salakverseny résztvevője a kanyarban.
1950. január 1. Motoros salakverseny résztvevője a kanyarban.
Fotó: Bolgár György / MTI Nemzeti Fotótár
Nyíregyháza, 1951. november 26. A rajthoz készülnek a Szabolcs-Szatmár megyei motorverseny 125 köbcentiméteres kategóriájának résztvevői Nyíregyházán. A győztes Nemes Antal (Nyíregyházi Építők) lett.
Nyíregyháza, 1951. november 26. A rajthoz készülnek a Szabolcs-Szatmár megyei motorverseny 125 köbcentiméteres kategóriájának résztvevői Nyíregyházán. A győztes Nemes Antal (Nyíregyházi Építők) lett.
Fotó: Tóth László / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1951. február 1. Csala Csilla 100 kcm-es Csepel gépével az OTSB (Országos Testnevelési és Sportbizottság) kezdő motoros terepversenyén a Rákosi (Rákosmező) gyakorlótéren. A verseny az OTSB – és a magyar motorsport szövetség – fővárosi motorosainak első versenyszerű terepedzése, 289 indulóval.
Budapest, 1951. február 1. Csala Csilla 100 kcm-es Csepel gépével az OTSB (Országos Testnevelési és Sportbizottság) kezdő motoros terepversenyén a Rákosi (Rákosmező) gyakorlótéren. A verseny az OTSB – és a magyar motorsport szövetség – fővárosi motorosainak első versenyszerű terepedzése, 289 indulóval.
Fotó: MTI Nemzeti Fotótár
Magyarország, 1953. február 8. Motorkerékpáros résztvevő az országos terepbajnokságon. A felvétel készítésének pontos helyszíne ismeretlen.
Magyarország, 1953. február 8. Motorkerékpáros résztvevő az országos terepbajnokságon. A felvétel készítésének pontos helyszíne ismeretlen.
Fotó: Bojár Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1956. augusztus 20. Mihai Pap (Románia, 23), Petró András (Csepel, 52) és Venczel Mihály (Csepel) versenyeznek a 125 kcm-es kategóriában a nemzetközi egyéni terepgyorsasági motorversenyen a Normafánál.
Budapest, 1956. augusztus 20. Mihai Pap (Románia, 23), Petró András (Csepel, 52) és Venczel Mihály (Csepel) versenyeznek a 125 kcm-es kategóriában a nemzetközi egyéni terepgyorsasági motorversenyen a Normafánál.
Fotó: Komlós Tibor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1954. június 6. Frantisek Bartos (Csehszlovákia) Zetka típusú motorjával versenyez a Városligetben megrendezett nemzetközi gyorsasági motorkerékpár-versenyen a 125 kcm-es géposztályban.
Budapest, 1954. június 6. Frantisek Bartos (Csehszlovákia) Zetka típusú motorjával versenyez a Városligetben megrendezett nemzetközi gyorsasági motorkerékpár-versenyen a 125 kcm-es géposztályban.
Fotó: Aradi Tibor / MTI Nemzeti Fotótár
1959. július 30. Királyföldi László, Cserkuti László és Pásztor István motorversenyzők (b–j) szerelik motorkerékpárjaikat, hogy felkészüljenek a vasárnap megrendezésre kerülő Grand Prix-versenyre. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen.
1959. július 30. Királyföldi László, Cserkuti László és Pásztor István motorversenyzők (b–j) szerelik motorkerékpárjaikat, hogy felkészüljenek a vasárnap megrendezésre kerülő Grand Prix-versenyre. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen.
Fotó: Petrovits László / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1960. augusztus 14. Versenyzők a Magyar Motorsport Szövetség által rendezett Grand Prix Nemzetközi Motor- és Autóverseny egyik futamában, az új, háromezer méteres népligeti versenypálya avatórendezvényén.
Budapest, 1960. augusztus 14. Versenyzők a Magyar Motorsport Szövetség által rendezett Grand Prix Nemzetközi Motor- és Autóverseny egyik futamában, az új, háromezer méteres népligeti versenypálya avatórendezvényén.
Fotó: Mikó László / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1966. május 14. Versenyzők oldalkocsi-motorkerékpárral a Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) Nemzetközi és Bajnoki Gyorsasági Motorversenyén a Népligetben.
Budapest, 1966. május 14. Versenyzők oldalkocsi-motorkerékpárral a Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) Nemzetközi és Bajnoki Gyorsasági Motorversenyén a Népligetben.
Fotó: Szebellédy Géza / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1976. március 18. Drapál János, a Magyar Motorsport éllovasa / Ikarus / a 250 köbcentiméteres géposztály versenyzője készül a vb-futamokra.
Budapest, 1976. március 18. Drapál János, a Magyar Motorsport éllovasa / Ikarus / a 250 köbcentiméteres géposztály versenyzője készül a vb-futamokra.
Fotó: Balaton József / MTI Nemzeti Fotótár
Ajka, 1979. június 24. A 250 cm3-es géposztály harmadik helyezettje, az Ajkáról érkező Somogyi József versenyez a Motocross Országos Bajnokság második fordulójában június 24-én az ajkarendeki pályán.
Ajka, 1979. június 24. A 250 cm3-es géposztály harmadik helyezettje, az Ajkáról érkező Somogyi József versenyez a Motocross Országos Bajnokság második fordulójában június 24-én az ajkarendeki pályán.
Fotó: Branstetter Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Mogyoród, 1986. június 15. Motorversenyző és a rajtzászlós a Drapál János motoros emlékversenyen a Hungaroringen, melyet a motorversenyt követően avatott fel Urbán Lajos közlekedési miniszter.
Mogyoród, 1986. június 15. Motorversenyző és a rajtzászlós a Drapál János motoros emlékversenyen a Hungaroringen, melyet a motorversenyt követően avatott fel Urbán Lajos közlekedési miniszter.
Fotó: E. Várkonyi Péter / MTI Nemzeti Fotótár