Miért hódít még mindig az egyszerű Gucci cipő?

GettyImages-1252694522
2023.06.08. 20:35
A lapos sarkú, egyszerűnek tűnő, de rafinált darab népszerűsége újra a régi. Hordják celebritások, üzletemberek és lázadó fiatalok is. De miből is nőtt ki a cipő?

A Gucci loaferje, vagyis az a típusú bőrcipő, amelynek a felsőrésze és a talpa két különálló elem, alacsony, szögletes sarokkal rendelkezik, és még egy kis dekoratív részlet is van a minimalista darab tetején, már évtizedek óta ott van a divat nagyágyúinak lábán. Hol ritkábban látni, hol sűrűbben, de véglegesen sosem tűnik el.

Elnök, színésznő, rapper

Mi lehet a közös George H. W. Bush néhai amerikai elnökben, a hippi színésznő Jane Birkinben és a rapperben, Wiz Khalifában? Mind Guccit viseltek – olvashatjuk a CNN-en.

Az idén 70. születésnapját ünneplő lapos sarkú a divattörténelem részévé vált. 1984-ben a Metropolitan Museum of Art állandó gyűjteményébe is bekerült.

Június közepén, a milánói divathét férfiruházati bemutatóival egy időben, a Gucci kiállítást rendez, amit jellegzetes cipőjének szentel.

1953-as megalkotása óta a cipőt hordták a Fehér Házban (Bush, 1974-ben), a cannes-i sétányon (Jane Birkin, 1969) és még vörös szőnyegen is (Wiz Khalifa 2016-ban a Golden Globe-díj-átadón). De a státuszszimbólummá vált surranót nem vetette meg Francis Ford Coppola, Sophia Loren, a monacói hercegség sarja, Charlotte Casiraghi, Madonna (1995-ben), Jodie Foster, Brad Pitt (a Harcosok klubjában), napjaink sztárjai közül pedig Zoe Kravitz lábán és Gigi Hadid modellen is látták.

A lapos sarkú meséje

Az 1890-es évek végén Guccio Gucci, az olasz divatház alapítója hordárként kezdte karrierjét a londoni Savoy szállodában. Itt tanulmányozta alaposan a társadalom felső rétegeit, és ledöbbent a szállóban megszálló arisztokraták pénzköltési szokásain. 1906-ban nyitotta meg kis bőráruboltját Firenzében, hogy útiládákat és egyéb, később ikonikussá váló darabokat kezdjen gyártani. 

Gucci 1953-ban halt meg, néhány héttel azután, hogy fiai, Aldo, Rodolfo és Vasco megnyitották a márka első üzletét New Yorkban. Ugyanebben az évben – apja szeretett lovas motívumaitól inspirálva – Aldo megalkotta a loafert. A cipő már az 1950-es években népszerű lábbeli volt hétköznapi alkalmakra.

A sokáig lappangó darab a márka 2015-ös őszi-téli kollekcióján robbant be újra, az akkori kreatív igazgató, Alessandro Michele néhány csavarral újra a divatőrültek elé tárta a klasszikus darabot.

A NAGY ÚJÍTÁS A A CIPŐ HÁTSÓ, SARKAT FEDŐ RÉSZÉNEK HIÁNYA VOLT.

Létezett kenguruszőrmével bélelt változat (amit gyorsan lecseréltek bárányprémre), babarózsaszín bőr, gyapjúval kiegészített és hímzett kendős variáció is. Egyesek ugyan tiltakoztak a szőrmedísze ellen, de sokan így is 2015 legmenőbb cipőjének kiáltották ki.

A siker titka talán abban áll, hogy a cipő egyszerre lezser és elegáns, kényelmes, de erőt sugárzó. Jó lehet egy látszólag slampos modell lábán bevásárlás közben, de akár egy rangos díjkiosztón is. Ma az üzletemberek a loafert öltönnyel hordják, a fiatal lázadó lányok hawaii ingekkel, aranyláncokkal és bő farmerrel – stíluskeveredések stíluskeveredések hátán, de hát ma már minden menő.

(Borítókép: A Gucci loafer cipője. Fotó: Streetstyleshooters / Getty Images)