Veszélyes lehet a politikai állásfoglalás

2023.03.28. 18:33
A debreceni Csokonai Nemzeti Színház frissen megválasztott igazgatója nyilatkozott az Indexnek. Mátyássy Szabolcs szerint egy színháznak kötelessége reagálni az embereket érintő problémákra, és rezonálni akár a jelenünkre is. Ugyanakkor rendkívül veszélyesnek tartja, amikor valaki direkt politikai tartalommal és állásfoglalással tölti meg az előadásokat.

Mátyássy Szabolcs zeneszerzőt, színművészt, a Színház- és Filmművészeti Egyetem adjunktusát választotta meg a debreceni Csokonai Nemzeti Színház új igazgatójának a város közgyűlése egyhangú szavazással múlt csütörtökön – írta meg korábban az Index.

Mátyássy Szabolcs az Indexnek adott exkluzív interjúban elmondta, nem tartozik azok közé, akik már gyerekkoruk óta színházigazgatónak készültek, ilyen jellegű ambíciói korábban nem voltak. A pályázatából idézve elmondta, „[...] életem edukációs folyamatai (színész- és zeneszerző-diploma, művészetigazgatási papír, színházművészeti doktori fokozat) implicit módon olyan területre vezettek, ahol vélhetően nekem lennem kell.

Megfogalmazódott bennem, hogy képes vagyok és szeretnék is egy színházat vezetni. Egy olyan színházat, ahol én már nem művészként, nem alkotóként, hanem egyfajta szervezőként, ügyvezető igazgatóként / menedzser igazgatóként tevékenykedhetek. Ahol értem a belső működést, a PR-t, a HR-t, a bérletezési rendszer kihívásait, ugyanakkor értem a színészek, rendezők, operaénekesek lelkivilágát is, a mindennapi szakmai küzdelmüket.

Ahol tud esetleg tenni azért, hogy ne csak a „kirakatban” lévő művészek, hanem a háttérben folyamatosan dolgozó kollégák és munkatársak is megelégedéssel gondoljanak arra, hogy ez egy társulat, ide jó tartozni. Egy olyan szimbiotikus létezést generálni és fenntartani, ahol egymásért tenni akaró és tudó színházszerelmes fanatikusok közösen tudnak teremteni estéről estére – tette hozzá.

Alapvetően művész beállítottságú és identitású ember vagyok, a pályázatban mégis ügyvezető igazgatóként pozicionáltam magam – fogalmazott. Pályáját színészként kezdte az 1990-es évek végén Szegeden. Ekkor Szikora János művészeti vezető mellett Telihay Péter és Zsótér Sándor voltak az állandó, rezidens rendezők. Fiatal színészként hatalmas élmény volt számára a három különböző szakmai gondolkodó előadásaiban részt venni.

Szikora távozása után Korognai Károly került az igazgatói székbe, aki alatt olyannyira megerősödött a társulat, hogy talán a legjobb vidéki teátrum voltunk a kétezres évek elején – vélekedett.

Ezután három évre Veszprémbe szerződött, majd egy évre újra Szegedre, mielőtt külföldre költözött volna. Ebben a tizenkét évben megtapasztalta egy háromtagozatos színház külső és belső működését, a különböző tagozatok különálló és együttes formáit; a vidéki társulati – számára oly kedves – létezést.

A népszínházi struktúra számomra mindig is azt jelentette, hogy a nézőink választhatnak, hogy mit néznek meg, milyen stílusú és karakterű előadásra és rendezőre kíváncsiak. Alapvetően ez bérletezés kérdése. Egészen másra kíváncsi egy középkorú debreceni lokálpatrióta és egy Z generációs fiatal.

Éppen ezért szeretné megerősíteni az operatársulatot, valamint létrehozni és lépcsőzetesen felépíteni egy önálló tánctagozatot. A prózai tagozatot Szabó K. István, az operatagozatot Somogyi-Tóth Dániel, a tánctagozatot Nemes Zsófia fogja vezetni.

Reagálni az embereket érintő problémákra

Művészeti vezetőnek Szabó K. Istvánt kérte fel, aki számos darabot rendezett már a budapesti Nemzeti Színházban. Arra a kérdésre, hogy terveznek-e valamilyen együttműködést a Nemzetivel, különösen, hogy annak jelenlegi vezérigazgatója, Vidnyánszky Attila is Debrecenben volt ezt megelőzően színidirektor, tehát kötődik a városhoz, így felelt:

„Szabó K. Istvánt azért kértem fel művészeti vezetőnek, mert rendezői világlátása nagyon inspiráló és hasonlatos az enyémmel. Nem az számít, hogy ki, mikor, hol volt rendező vagy színidirektor, hanem hogy a szakmai elképzelései egyeznek-e a miénkkel. Ebből fakadóan szívesen dolgozunk együtt mindenkivel, aki partnerként tekint a Csokonai Nemzeti Színházra” – hangsúlyozta.

Nagy örömnek tartja, hogy a pályázatuk végére csatolt szakmai együttműködő nyilatkozatok között a külföldi és hazai nemzeti színházak vezetői mellett magyarországi független társulatok is megtalálhatók.

A művészeti kérdésekről – így a darabválasztásokról és rendezők hívásáról is – Szabó K. István fog dönteni. Személyes véleményem, hogy egy színháznak kötelessége reagálni az embereket érintő problémákra, és rezonálni akár a jelenünkre is. Ugyanakkor rendkívül veszélyesnek tartom, amikor valaki direkt politikai tartalommal és állásfoglalással tölti meg az előadásokat

– felelte arra a kérdésre, mennyire tervezi, hogy az egyes előadások a világban zajló eseményekre is reflektáljanak, mint például az Ukrajnában zajló háborúra.

Ez egy akut probléma

Elmondta, hogy a pandémia, valamint a rezsiválság rendkívül mélyen és rosszul érintette a színházakat és az egész művészvilágot. Rengeteg pályaelhagyó színházi dolgozó próbál most máshol boldogulni. Nemcsak a művészállományból, hanem a műszaki kollégák közül is. Alapvetően a színházi létezés nem a meggazdagodásról szól, hanem elhivatott, fanatikus színházszeretetről.

Miután a 2023-as, színházra vonatkozó költségvetést nem láttam, így érdemben még nem tudok konkrét dolgokat mondani, de az látható, hogy ez egy akut probléma. Színházvezetőként természetesen a társulatom érdekeit fogom képviselni mindenhol.

Egy felelős színházi vezető ott él, ahol a társulata van – mondta. Bár a kinevezése 2023. július 1-jétől hivatalos, már belevetette magát a debreceni lakáskeresésbe. Mátyássy Szabolcs egyébként a Színház- és Filmművészeti Egyetem adjunktusa, a Magyar Művészeti Akadémia köztestületi tagja, a Magyar Zeneszerzők Egyesületének tagja. „A szeptemberben induló egyetemi óráim összeállításánál fontos szempont volt, hogy el tudjak helyezni mindent egy napra, így még kétlakinak sem mondanám magam. Az elkövetkező öt évben Debrecenben fogok élni.”

A pályázatban is szerepel, hogy olyan hazai és nemzetközi térbe kívánjuk a jövőben pozicionálni a Csokonai Nemzeti Színházat, ahol a debreceni és nemzetközi fesztiválok szervezése és az azokon való részvétel mellett – a város kulturális és oktatási intézményeivel való szoros együttműködés keretében – nemcsak a térség színháza lennénk, hanem a város geopolitikai elhelyezkedésének köszönhetően a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben, határokon átívelően tudnánk jelen lenni a kulturális térképen – mondta.

Mostantól heti rendszerességgel Debrecenbe látogat, ahol már komoly előkészületi munka zajlik az önkormányzattal és a színház vezetésével. „Hálás vagyok Gemza Péter igazgató úrnak, aki minden segítséget megad, hogy a – színház működése, valamint a társulatot érintő esetlegesen felmerülő – feladatok gördülékenyen történjenek” – fogalmazott Mátyássy Szabolcs.