Új jelenség: így váltanak lefelé az autósok

2023.06.02. 14:32
A belépő áron kapható abroncsok forgalma nemhogy csökkent, de jelentősen emelkedett az év első négy hónapjában – mondta az Indexnek nyilatkozó szakértő. A közép- és hosszútávú trendet vizsgálva, cseppet sem meglepő az ázsiai márkák térhódítása.

Miközben az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) az áprilisi eladási számok alapján megkongatta vészharangot, egy új és erős jelenség tapasztalható a gumiabroncs-utánpótlás piacán. Pollák Péter, az Abroncs Kereskedőház (AKH) kereskedelmi és marketingigazgatója arra hívta fel az Index figyelmét, hogy

a hivatalos gyártói adatok alapján a magyar, a cseh és a román piacon is 30 százalék feletti visszaesésről beszélhetünk.

Árnyalja ugyanakkor a képet, hogy ez elsősorban a prémium szegmensű, nagy nevű márkák értékesítését érinti, az autósok nyári gumira való átállása pedig a vizsgált időszakban már több mint 80 százalék felett járt.

Trendforduló az abroncspiacon

A szakember szerint az inflációs válság hatására nem meglepő az új jelenség, amely szerint

az autósok lefelé váltanak és olcsóbb, de megbízható abroncsot keresnek.

Ennek hatására a belépő áron kapható abroncsok forgalma nemhogy csökkent, de jelentősen emelkedett az év első négy hónapjában. Pollák Péter kiemelte a közép és hosszú távú trendet vizsgálva, cseppet sem meglepő az ázsiai márkák térhódítása.

A japán, a dél-koreai, a tajvani, a kínai és az indiai gyártók az elmúlt években jelentős beruházásokat végeztek. A Nexen Tires Csehországban a Toyo Tires Szerbiában, míg a Hankook Tires és az Apollo Tires Magyarországon rendelkeznek jelentős gyártási kapacitásokkal

– tette hozzá az AKH kereskedelmi és marketingigazgatója. Kitért arra is, hogy más ázsiai importtermékekhez hasonlóan az említett márkák náluk is megtalálhatók, a jelentőségüket pedig hűen tükrözi, hogy nemrég a cég vendége volt a Toyo Tires elnöke, akivel az egymilliomodik eladott abroncsot ünnepelhették közösen, a tajvani Nankang képviselőivel pedig immár tízéves évforduló apropóján ráztak kezet.

Kínai partner Budapesten

Új csapásirány az „ázsiai úton", hogy az AKH közös szervizt is nyitott egy kínai gyártóval, a Triangle-lel Budapesten, az Árpád fejedelem útján. Pollák Péter a partnerről elmondta: Kína egyik legnagyobb gumiabroncsgyártója, amely jelentős szerepet tölt be a globális piacon. A cég a gyártásnál kiemelkedő minőségi szabványokat alkalmaz, emellett nagy hangsúlyt fektet kutatás-fejlesztési projektjeire.

A szakember kifejtette: már csak azért is érdemes nagyobb figyelmet szentelni a távol-keleti piaci szereplőkre, mert volt már rá példa, hogy a leggyakoribb, 205/55 r16 méretében csaknem 50 százalékkal kedvezőbb áron kínáltak gazdaságos alternatívát egy globálisan is dobogós, nagy presztízsű versenytárs termékével szemben. Miközben ennél a példánál maradva

a két gumiabroncs zajszintje megegyező, nedves fékezés terén az ázsiai termék csak eggyel ponttal maradt el jól ismert riválisától.

Pollák szerint az ázsiai abroncsok előnyei közé tartozik a kiváló tapadás és vezetési stabilitás száraz és nedves útviszonyok között.