A magyarok fele kevesebbet költ idén a karácsonyi ajándékra

BNAGZ20211218703
2022.12.05. 10:36
Egy reprezentatív kutatás szerint érdemben visszaeshet a karácsonyi költekezés. A felmérés szerint az ajándékozási kedvet a végzettség és lakóhely nem befolyásolja, ugyanakkor a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál jóval kisebb összeget, 10 ezer forintnál is kevesebbet fognak beosztani.

A MediaMarkt megbízásából készült reprezentatív felmérés szerint a magyarok 53 százaléka az idén kevesebbet költ majd ajándékokra karácsony előtt, mint szeretne. A felmérés szerint a megkérdezettek csaknem 80 százaléka vesz ajándékot idén, és az áremelkedés miatt a harmaduk még többet is költhet, mint tavaly.

A válaszadók 67 százaléka ugyanakkor 30 ezer forintnál kevesebbet fog kiadni az ünnepi időszakban.

A válaszadók 12 százaléka mondta azt, hogy csak a gyerekeknek fog ajándékot vásárolni, továbbá 9 százalékuk pedig biztos abban, hogy nem kerül meglepetés a fa alá, a válaszadók 15 százaléka ezt még nem döntötte el.

Az online megoldások vezetnek

A felmérés szerint az ajándékozási kedvet a végzettség és lakóhely nem befolyásolja, ugyanakkor a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál jóval kisebb összeget, 10 ezer forintnál is kevesebbet fognak beosztani.

A diplomások közel negyede 30–50 ezer, másik negyede még többet, 50–100 ezer forint között tervez költeni.

Akik nem ajándékoznak, azoknál jellemzően az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56 százalék), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40 százalék). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni.

Az ajándékok válogatásában ma már egyértelműen az online megoldások vezetnek, az idősebbek körében is. A személyes beszerzés ennek ellenére nem szorult háttérbe, hiszen majdnem minden negyedik válaszoló továbbra is szeret az áruházakban körülnézni, mielőtt vásárolna.

A MediaMarkt felkérésére az Opinio Institute közvélemény-kutató cég által végzett reprezentatív kutatás telefonos applikáció segítségével, több ezer ember bevonásával készült a 15–59 éves magyar lakosság körében, november utolsó hetében – az MTI közleménye alapján.

(Borítókép: Nagy Zoltán / MTI)