Lengyelország: vámot azoknak, akik nem zárják el az orosz olajcsapot

GettyImages-1229695381
2022.11.25. 19:11
Lengyelország vállalta, hogy néhány héten belül függetlenedik az orosz kőolajtól. Varsónak azonban nehézségeket okoz a vállalás, ezért az Európai Uniónál lobbizik segítségért.

Az Európai Unió december 5-étől embargót vezet be az orosz kőolaj behozatalára, azonban ez csak a tengeri szállításokra vonatkozik, a Barátság vezeték mentesül a szankció alól.

Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök azonban még májusban ígéretet tett arra, hogy országa az év végéig függetlenedik a Barátság kőolajvezetéken érkező olajtól. Német kollégája, Olaf Scholz is hasonló vállalást tett, akinek az országa szintén függ a vezetéken érkező kőolajtól.

A terv szerint a lengyel és a német bejelentést követően csak a Barátság vezeték déli szakaszát használó országok – Magyarország, Szlovákia és Csehország – vásárolják tovább a vezetékes orosz nyersolajat.

Magyarország versenyelőnybe kerülhet

Lengyelország szankciók kivetését szorgalmazza a vezeték északi szakaszára, ami jogi indokot teremt Varsó számára az Oroszországgal kötött, meglévő szerződések felmondására. 

Varsó egy vámrendszer bevezetését is szorgalmazza azokkal szemben, akik a vezeték déli szakaszán keresztül továbbra is kapnak olajat

ismertette a Bloomberg.

Az ügyet ismerő, a Bloombergnek a nevük elhallgatásával nyilatkozó források szerint Lengyelország számára a tét az ország vezető finomítójának, a PKN Orlennek a versenyképessége is. 

Lengyelország első számú olajvállalata attól tart, hogy a magyar rivális Mol versenyelőnyre tesz szert vele szemben, mert olcsóbban juthat hozzá az orosz olajhoz

– fedték fel a Bloomberg forrásai.

A német kormány korábban azt mondta: vizsgálja és megvitatja a csővezetékes import megszüntetésére tett ígéretének végrehajtását. Hozzátették: a szankciókról szóló szabályozás megnyitja az utat az EU számára, hogy feloldja a csővezetékes importra vonatkozó mentességet, ha egy tagállam elegendő lépést tett az ellátási forrásainak diverzifikálására.

Oroszország tavaly napi mintegy 720 ezer hordó nyersolajat szállított Európába a Barátság vezetéken keresztül, ennek oroszlánrészét Lengyelországba és Németországba.

A vállalat az ukrajnai inváziót követően 30 százalékra csökkentette az orosz olajtól való hazai függőségét, és a nyersolajat más forrásokból, főként Szaúd-Arábiából és Norvégiából származó szállításaival helyettesítette. 

A lengyel klímavédelmi minisztérium közölte, hogy az ország többé nem importál tengeri nyersolajat Moszkvából.

Meghiúsulhat a leválás

Az uniós szintű megoldás elmaradása okot adhat a lengyel finomítónak arra, hogy az idei év végén túl is folytassa a Barátság vezetéken keresztüli importot. A szankciók vis maiornak számítanának, így elkerülhető lenne a szerződésszegés.

Lengyel tisztviselők úgy vélik, még mindig jó esély van arra, hogy országuk felfüggessze minden kapcsolatát Moszkvával, és politikai megoldást találjanak.

Míg a Barátság kőolajvezeték északi szakaszára vonatkozó szankciókhoz egyhangúságra van szükség, és azokat Magyarország ellenezni fogja, addig a vámokról szóló uniós döntéshez alacsonyabb küszöbértékre, a nemzeti kormányok minősített többségi támogatása is elegendő.

Az ügyet ismerő források szerint más eszközöket is fontolóra vesznek. A kérdést az uniós vezetők a december közepén tartandó csúcstalálkozójukon vitathatják meg, ahol Morawiecki és Scholz is jelen lesz – ismertette a Bloomberg.

(Borítókép: Andrey Rudakov / Bloomberg / Getty Images)