Már majdnem pénzüknél vannak az Index tőzsdecápái

2013.08.01. 13:29 Módosítva: 2013.08.01. 16:01

––

Magyar idő szerint szerdán este a Facebook részvényárfolyama néhány percre túllépte a 38 dolláros szintet a New York-i tőzsdén, és egészen 38,27-ig szaladt, mielőtt visszaesett volna az elmúlt pár napban szokásos, 36-37 dollár közötti sávba. Ez pedig óriási hír, hiszen a tavaly májusi részvénykibocsátás óta ez volt az első alkalom, hogy a Facebook papírjai a nyitó árfolyam fölé emelkedjenek, vagyis azok a befektetők, akik anno felszívták a piacról a közösségi oldal részvényeit, elméletileg nyereséget könyvelhessenek el.

Tavaly ilyenkor süllyedt 20 dollár alá a részvényárfolyam, sőt, 18 alatt is volt szeptemberben, ami azt jelentette, hogy a tőzsdei belépés után négy hónap alatt elveszítette a cég az értéke felét, kb. 50 milliárd dollárt. Ekkoriban szokás volt kárörvendő módon röhögni a cégen (és főleg a befektetőin), illetve kijelenteni, hogy az értelmetlenül túl van értékelve, egy új dotkomlufi az egész őrület körülötte. Ebben a hangulatban jött novemberben a rettegett halálnap, amikor 1,9 milliárd részvénynél (akkori áron nagyjából 40 milliárd dollárnyi részesedés a cégből) járt le a lockup periódus, vagyis az az idő, amíg a részvényesek – ebben az esetben jellemzően a cég korai alkalmazottai, akik a fizetésük mellé kaptak részvényopciókat – vállalták, hogy nem dobják piacra a papírjaikat.

Valahogy mégis csak sikerült elkerülnie a Facebooknak a katasztrófát, nem kis mértékben azért, mert időközben teljes erejével ráfeküdt a mobilos fejlesztésekre, elsősorban arra, hogy mobilplatformokon is megjelenjenek hirdetések, és abból pénzt lásson a cég. Az idei évet sorozatos nagy bejelentésekkel indította az oldal, az amerikai média szinte hetente járt Menlo Parkba pogácsázni: jött a Graph Search kereső, a megújult hírfolyam, az áttervezett felület, a Home androidos szolgáltatás, a hashtagek. A háttérben pedig sikerült a reklámokkal utolérni a tömegesen mobilra költöző felhasználókat. Kevesebb mint egy év alatt a nulláról 656 millió dollárig (per negyedév) sikerült felhozni a mobil platformok hirdetési felületeinek értékesítését, derült ki a legutóbbi pénzügyi jelentésből. Ahogyan tavaly májusban az indulás után beszakadt az árfolyam, úgy táltosodott meg erre a hírre. Aki a legsötétebb időkben is hitt a Facebookban, és tavaly novemberben, a halálnap környékén vett részvényt, alig kilenc hónap alatt megduplázta a pénzét.

Bár azok a befektetők, akik induláskor szálltak be, pár percre nyeregben érezhették magukat (persze ez sem igaz teljesen, elvégre volt időközben infláció is) az Index önjelölt tőzsdecápái, akiknek kalandjait a Facebook-papírokkal az Őszinte részvényem blogban követhették az olvasók, még nincsenek pénzüknél, csak majdnem. Egyrészt nekünk a nyitás utáni káoszban csak 38,32 dollárért jutott részvény, azt pedig nem érte el, csak öt centre megközelítette meg a tegnapi árfolyamcsúcs, de ennél is nagyobb gond, hogy 235 dolláros forintárfolyamon szálltunk be tavaly májusban, most pedig csak 226-ért tudnánk visszaváltani. Mindenesetre ennél közelebb sosem voltunk az elmúlt 434 napban ahhoz, hogy pozitívan jöjjünk ki az év tőzsdei eseményeként beharangozott, aztán az év bukásává vált üzletből. Persze akkor se szálltunk volna ki, ha netán elérjük a nullszaldót, töretlenül bízunk Mark Zuckerbergben, és hosszú távra tervezünk a két darab részvényünkkel, és az azzal járó 0,00000008 százalékos tulajdonrészünkkel a közösségi oldalban.

A Facebook kilátásai ugyanis jobbak, mint valaha. A felhasználószám még mindig nő, bár ennek a növekedésnek a motorja már rég nem a sok reklámbevételt hozó Amerika és Európa, hanem Ázsia és Dél-Amerika. Robbanásszerűen nő viszont a mobilról bejelentkezők száma, és ez húzza felfelé az oldalon átlagosan eltöltött időt is. Bár ezt a növekedési ütemet egy-két negyedévnél tovább aligha lehet tartani, év végéig csak ebből, és az ezáltal hajtott mobilos reklámbevételből vidáman meglesz a Facebook növekedése. Az egy felhasználóra eső reklámbevétel is szépen növekszik, az átlagos hirdetési ár is, és mindkettő még külön meg szokott ugrani év vége felé, a karácsony előtti nagy vásárlási és hirdetési dömpingben.

A tőzsde most hitte el a gyorsjelentés és az abban szereplő számok hatására, hogy a Facebook valóban ér annyit, amilyen áron tavaly belépett a piacra, most megnyílt az út a további emelkedés előtt – mondta el kérdésünkre a brókerünk, Kovács Péter a Budacashtől, aki annak idején segített beszerezni a részvényeinket. Pezsgőt azért még nem bontottunk, és a szakértő külön óvatosságra is intett: ha egy részvény egy hír hatására egyik napról a másikra 26 dollárról 38-ig tud ugrani, az képes lehet hasonló esésre is ugyanilyen hirtelen. Mindenesetre a nagy brókercégek többsége most vételre ajánlja az ügyfeleinek a Facebookot, Kovács szerint reális lehet, hogy év végére az árfolyam 40-45 dollárig kússzon fel.

A következő fél évben tehát a Facebook aránylag nyugodtan, annak tudatában dolgozhat, hogy szalad a szekér. És ha abból indulunk ki, hogy döcögő szekérrel milyen ügyesen tudott navigálni Zuckerberg, igazán kíváncsiak vagyunk, mit fog úgy összehozni, hogy a befektetők cseszegetés helyett elégedetten hátradőlnek.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM