Nincs biztosítva a BKV járműparkja, miközben milliárdos a baleseti kár

KARL2396 másolat
2023.02.03. 20:44
A múlt év sorozatos balesetei világítottak rá a problémára. A Nagykörút utasforgalmának biztosítása a két balesetes Combino villamos kiesése miatt csúcsidőben már csak nagyon nehezen teljesíthető, s a BKV-nál azt sem tudják, honnan lesz a javításukra pénz.

Óvatos becslések szerint is már több milliárd forintra rúghat a BKV-járművek baleseteiből összeszedett anyagi kár. A főváros közlekedési cége régóta nem köt casco jellegű biztosítást a járműparkjára, aminek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint az az egyszerű oka, hogy a sok száz jármű együttes biztosítási díja magasabb lehet, mint egy-egy jármű rekonstrukciójának a költsége. E stratégia hosszú éveken át jól működött, tavaly azonban három súlyos baleset is történt:

  • 2022 januárjában az M3-as metró Kőbánya-Kispest „kihúzó” szakaszán két szerelvény ütközött össze éjszaka. A szakértői becslés szerint a kár 500 millió és 1 milliárd forint közötti összegű;
  • 2022 novemberében a Hungária körúton, a Mogyoródi út sarkánál két Tátra villamos szenvedett úgynevezett utoléréses balesetet;
  • 2022 decemberében pedig a Boráros tér előtt, a Petőfi hídon két Combino villamos futott egymásra, a balesetben többen meg is sérültek. A villamosokban több százmilliós kár keletkezett.

A véletlenek ilyen együttes sorozata már megkérdőjelezi a döntés helyességét. A BKV részéről a biztosítás hiányát elismerve az Indexnek azt hangsúlyozzák, hogy ugyan

a járműveikben keletkezett károkra nincs biztosításuk, de van vasúti felelősségbiztosításuk, ami alapján a sérülést szenvedő utasok kártérítésre jogosultak.

A közösségi közlekedés biztonságában a legnagyobb kockázati elem a rendszert működésben tartó humán erőforrás, a tavalyi év balesetsorozata pedig a VEKE szerint arra utalhat, hogy a munkavállalók egyre rosszabb fizikai és pszichikai állapotban lehetnek.

Összelegózzák

A megrongálódott járművek jelenleg a BKV Hungária kocsiszínben állnak, köztük a Siemens által gyártott két súlyosan megrongálódott Combino villamos is. Mivel ezek darabja közel egymilliárd forintba kerül, s összesen 40 darab van csak belőlük, a leselejtezésük fel sem merülhet, javítani kell.

A Combino villamosok moduláris felépítésűek, ami azt jelenti,  hogy az egyes modulok az egyes villamosok között cserélhetők.

Az ütközés során mindkét érintett villamosnak maradtak ép moduljai, ezekből pedig ideiglenesen, a sérült részek javításáig összeépíthető egy villamos.

(A modulok mechanikus összeépítését követően elektronikusan és szoftveresen is össze kell őket illeszteni.) A BKV-nál úgy látják, hogy a Siemens szakembereit egyelőre nem kell bevonni a mechanikus összeszerelésbe, de az elképzelhető, hogy a szoftveres illesztés során vagy a villamos utasforgalomba helyezését megelőző tesztek, illetve a hatósági vizsga során szükség lehet a bevonásukra. Jelenleg a sérült részek bontása, állapotfelvétele zajlik.

A Nagykörút villamosforgalmának biztosításához csúcsidőben 36 járműre van szükség. A baleset miatt kettő kiesett, és mivel ezek többsége nem mai darab (az elsők 2006-ban érkeztek), a kötelező nagyrevízió miatt egyet-egyet mindig ki kell venni a forgalomból. Mindezeken felül szinte heti rendszerességgel történnek olyan kisebb balesetek is, amikor egy autó a villamos elé fordul, ilyenkor is egy-két hét, mire az új karosszériaelemeket megrendelik és felszerelik. 

A BKV számára nehézségeket okoz, hogy a kiesés miatt át kellett szervezni az üzemképes villamosok karbantartási, javítási munkáit.

Ezért is célunk a járműhiány mérséklése a folyamatban lévő összeépítéssel. Utasaink a kiesett két villamos miatt forgalmi változást nem tapasztalhatnak, a menetrend emiatt nem változott.

– írták. Intő jel lehet a VEKE szerint, ha a körúton megjelennek a csatolt Ganz ipari csuklósok. Ez jelzi ugyanis, hogy „elfogytak” a kiadható Combinók. Ezzel együtt is helyesebb megoldásnak gondolják a Ganz csuklós „bevetését” a Nagykörúton, mint hogy a kevesebb jármű miatt zsúfoltság legyen. Szerződés szerint azonban ez nem megfelelő megoldás. A BKV-tól a BKK rendelte meg a körúti alacsonypadlósvillamos-szolgáltatást, ez azonban a Ganz villamosokkal nem teljesíthető, így felmerülhet a kötbérfizetési kötelezettség.

A BKV fizetésképtelen

A BKV azonban nemhogy kötbért, de a saját köztartozásait sem képes időben fizetni. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes nemrég arról beszélt, hogy a közlekedési cég komoly forráshiánnyal küzd, ezért már a múlt év novemberi és decemberi tartozásának átütemezését kérte a NAV-tól. (Ezt most még tovább görgetnék.) Egyelőre a cég menedzsmentje is csak február végéig lát előre, hogy utána mi lesz, azt senki nem tudja megmondani. A két Combino végleges javításához szükséges új modulok gyártására ajánlatot kell kérni a Siemenstől, ennek ismeretében a megrendelésről majd a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat dönt.

A BKV-nál a járműjavítások miatt most megjelenő pluszköltségek kifizetéséről óvatosan fogalmazva csak annyit közöltek:

Várhatóan a felmerülő helyreállítási munkálatok el fognak húzódni, így a szükséges pénzügyi forrás rendelkezésre állását is ehhez ütemezetten kell majd biztosítani.

Arra, hogy ez milyen fizetési konstrukcióban történhet meg, egyelőre nem tudtak választ adni.

(Borítókép: Villamosbaleset a Boráros téren 2022. december 19-én. Fotó: Karip Tímea / Index)