Keszthelyi-hegység: a pancsolós menet

2019.07.25. 12:13
Tapolcától a Kék mehetne akár tovább észak felé, de miért hagyna ki olyan szép helyeket, mint Keszthely, Hévíz, vagy Rezi? Tesz inkább délnek egy öblös vargabetűt, hogy felfűzze őket egymás után, így alaposan bejárva a Keszthelyi-hegységet. Ezen a szakaszon fürödhetünk a legtöbbet.

Tapolca-Keszthely

Erre az útvonalra belógott egy korábban már részletezett videónk, amit Badacsonytördemic és Keszthely között vettünk fel. Itt a blogban Tapolcánál vesszük fel a fonalat, mint a Keszthelyi-hegység kapujánál.

Kéktúra, 25. rész: A Szent György-hegyi bazaltorgonák titka

Vállusig két, a szakaszra igen jellemző problémára ébredtünk rá: a Kék sokat megy aszfalton, normál szállás nyáron nemigen található. Tapolcán például egyáltalán nem találtunk olyan elérhető árú szállást, ahol a stáb elfért volna. Régi ismerősünk, Ádám Gábor borász fogadott be minket Sabar-hegyi présházának teraszára.

Indulás előtt természetesen lementünk a tavas barlangba, sőt Egri Csaba barlangász segítségével olyan ágba is eljutottunk, ahova más nem nagyon mehet be. Lesenceistvándnál helyi javaslatra nem a kéken, hanem egy panorámagazdagabb úton mentünk, nem bántuk meg.

Vállust elérve újból szállásgondunk akadt, de végül a vállusi polgármester azzal segített, hogy rendelkezésünkre bocsájtotta a falu pajtaszínházát. Mint mondta, hogy más kéktúrázók is sátrazhatnak amúgy mellette.

Másnap kipihenten indultunk tovább. Az erdőben, a hatlábú pajtánál áll a Ferencz József fája nevű vén bükk. A nemrég még az ország legnagyobb bükkfája címet viselő fára siralmas állapotban találtunk rá. 2011-ben az akkor fellelhető források összevetéséből ez a fa tűnt 2009. óta az ország legnagyobb bükkfájának. 2012. nyarán még zöldelltek élő részei, 2013-ban viszont már nem. Tehát 2013-ra, állva halt el végleg, de valószínűleg már előtte elvesztette az elsőséget, tán még a dobogót is.

A Balaton melletti hegyekről olyan szép a kilátás, hogy akkor is érdemes elmenni a kilátóig, ha kilométeres kerülőt kell tenni érte. Ezért mentünk el a Pad-kűi kilátóhoz is. A Keszthelyi-hegységtől a Varsás-heggyel, régebbi nevén a Kőmellel búcsúztunk. Mielőtt virgonc gondolatok bújnának elő, a régi elnevezés a dolomit kibúvás meleg, déli, köves lejtőjére, azaz a hegy mellére utal. A Kőmell tetején áll a Festetics-kilátó, ahonnan már jól láttuk Keszthelyt, és végcélunkat a balatoni strandot.

Keszthely-Rezi-Sümeg

Keszthelyről jól kiépített kerékpárúton, régi nevén a Festetics-allén át visz a kék jelzés Hévízre. Ottjártunkkor áradtak a közeli csatornák, és kétségbeesetten kapaszkodó folyami rákokkal árasztották el az utat. Az allé a gyógytónál látványos kettős mocsárciprus fasorban végződik.

Kéktúra, 26. rész: A Négycsöcsűtől a Tátikáig

A tó keletkezésére két verzió is van. Vénasszonyok szerint valamikor az ördög szántott ezen a tájon, s ekéje nyomán valahonnan a pokol mélyéről tört fel a tó vize. A tudományosabb változat szerint a termálvíz vulkáni utóműködés eredményeként, 20-22 ezer éve fakadt fel mai helyén, a Balaton kialakulásával egy időben. Vize gyógyhatású, az első feredő-ház 1795-ben épült a partján.

1898-ban trópusi lótuszvirágokat hozattak a tóba Indiából és Afrikából. Közülük a kelet-indiai vörös tündérrózsa honosodott meg és vált Hévíz jelképévé. Virága késő éjjel nyílik és másnap délelőtt csukódik be. Rokona, a hazai fehér tündérrózsa őshonos a tóban. Rekordtartó növényünk: levélnyele 3 méterre is megnő, virága pedig a legnagyobb méretű Magyarországon.

Hévíz mellett 1925-ben találtak rá véletlenül egy 4. századi, II. Constantinus római császár korában eltemetett gazdag római katona sírjára. Mintegy 50 méterre a Kéktúra vonalától áll egy kis üvegajtós téglasírhely, ahol katona csontváza most is megtekinthető. Estefelé értünk be Rezibe, ahol az asszonykórus énekelt kameránknak helyi népdalokat, majd a falu kiskocsmájában mértük össze biliárdtudásunkat a fiatalsággal. A Laky Demeter turistaházban töltöttük az éjszakát.

A Meleg-hegy 418 méter magas dolomitgerincén álló Rezi vár az ország egyik legszebb kilátásával büszkélkedhet. 1300 körül épülhetett a magja. Falainál csatázott utoljára a Fekete sereg, amikor Kinizsi Pál vezetésével visszafoglalták a várat a Habsburgoktól. A törökök által lerombolt épületet az elmúlt években kezdték el rendbe hozni.

Zalaszántón először a műemlék Kotsy vízimalomhoz mentünk. Nem messze az épülettől futottunk össze Kotsy Nándorral, akinek családjáé volt egykor a vízimalom. Hosszan elbeszélgettünk vele. Zalaszántó a település feletti hegyen álló buddhista sztúpáról is ismert. Épp akkor érkeztünk a sztúpához, amikor tanítási és beavatási rendezvény volt. A buddhisták ételt osztottak a látogatóknak, ami jól jött nekünk, mert elég éhesek voltunk.

A Tátika-hegy sziluettje messziről felismerhető a rajta levő középkori várrommal együtt. Nevét nem a Tátika virágról kapta, hanem honfoglalás kori birtokosairól, a Tátika nemzetségről. Ők építették még a tatárjárás előtt az alsó várat, de mivel az nem volt túl jól védhető, később, 1250 körül a hegy tetején megépült a mai is látható felső vár. Sarvaly egy középkori falu volt a nem messze a Tátikától, az 1530-as években pusztult el. Most egy forrás melletti pihenő és vadászház áll a helyén. Itt van a Kéktúra pecsét is. Innen már egész közel volt a sümegi befutó.

Adatok: Tapolca-Sümeg

A forgatások időpontjai: 2018. július (Tapolca-Keszthely), szeptember (Keszthely-Rezi-Sümeg).

Hossz, szint: 73 km, 1430 m felfelé

Nehézség: mindenképpen két szakaszban érdemes, ha hétvégét szánunk rá. Nem nehéz, sok szép rész van benne, Keszthelyen és Hévízen jól esik a fürdő. Viszont a forgalmas, aszfaltút-menti részek miatt néhol veszélyes. Kisebb darabokban 7-8 éves gyerekeknek is ajánlható, mert rengeteg a látnivaló, és ott van persze a Balaton is.

Ne menj el mellette:

• Tátika várrom
  • Sümeg vára

Képgaléria:

Szállás, kaja: A Tapolca-Keszthely szakaszról írtam, hogy nem találtunk, Keszthelyen azért vannak panziók, mi a Nussbaumban szálltunk meg, korrekt helynek találtuk. Zalaszántón sem nehéz szállást találni. Keszthelyen, Zalaszántón, Reziben, Sümegen nem probléma az étkezés, a vállusi szakaszt viszont át kell hidalni hideg élelemmel, vagy liofilezett étellel. Nekünk a Travellunch expedíciós kaját a Trexpert túrabolt szolgáltatta.