S.O.S., egy lakatlan szigeten ragadtam
További Külföld cikkek
- „A magyar kormányt nem nevezném a szövetségesünknek” – mondta Csehország külügyminisztere
- Leülnek vitázni az EP-listavezetők, de Deutsch Tamás biztosan nem lesz ott
- Az Európai Bizottság ujabb 68 millió euróval támogatja Gázát
- Olaf Scholz az emberi jogok tiszteletére szólította fel Azerbajdzsánt
- Joe Biden nem akar még nagyobb zűrzavart, Amerikának be kell avatkoznia
450 méter hosszú és 280 méter széles az a lakatlan kis csendes-óceáni sziget, ahol három férfi múlt pénteken partot ért.
Július 30-án indultak hajójukkal a Pulawat-szigetről, és a 43 kilométerre fekvő Pulap-atollra akartak eljutni. Eltévedtek, kifogyott az üzemanyag, és végül 190 kilométerre a kiindulási ponttól szálltak partra. Három napot töltöttek a lakatlan szigeten, pár madáron és teknősbékán kívül semmi nincs ott, csak fák és bozótos, körös-körül pedig a végeláthatatlan óceán.
Hogy mit csináltak a három nap alatt, nem tudni, de egy ősi trükk mentette meg az életüket.
belekarcolták a homokba, hogy S.O.S.
Ismerőseik még pénteken bejelentették az eltűnésüket, és a közeli, amerikai fennhatóságú Guamról indultak keresésükre, a földön és vízen is kutattak utánuk. Az egyik repülő már épp végzett vasárnap délután a kereséssel, és hogy elkerülje a közelgő vihart, visszafordult a bázisra. Ekkor vette észre a pilóta az apró szigetet az óceán közepén.
Lenéztünk, és láttunk egy szigetet. Gondoltuk, megnézzük, mi van ott. És ekkor vettük észre az S.O.S. feliratot a homokban, és mellette a kék-fehér hajót a parton
Később egy ausztrál katonai helikopternek sikerült leszállnia a sziget partján, előbb azonosították a három férfit, majd ételt, és italt adtak nekik.
Az eltévedt hajósok a beszámolók szerint szerencsésen megúszták, nem lett semmi bajuk.
Kalandos utuk hétfőn ért véget, egy mikronéziai járőrhajó jött értük, hogy hazavigye őket.
Nyolc napot töltött a pár a lakatlan szigeten
Nem ez volt az első eset, hogy szerencsétlenül járt hajósok így üzentek a külvilágnak. Négy éve egy másik mikronéziai szigeten, Kelet-Fajunon kötött ki egy eltévedt házaspár.
Az ötvenes éveikben járó Linus and Sabina Jacketet több mint egy hétig keresték a hatóságok.
Alig volt náluk étel, vagy bármi eszköz, ami segíthette volna a túlélésüket. A mostani történethez hasonlóan az övék is szerencsésen ért véget. Egy közeli brit hajós észrevette a tüzet a lakatlan szigeten, és szólt a hatóságoknak. Egy amerikai haditengerészeti repülőgép pedig látta a levegőből az óriási S.O.S. feliratot, amit sziget parti homokjába írtak, és le tudott szállni hozzájuk.
Komoly nemzetközi összefogás eredményeként sikerült megmenteni a párt. Az ausztrál és amerikai parti őrség hét nap alatt tizenöt hajóval és két repülőgéppel összesen 16 571 négyzetmérföldnyi (42 ezer négyzetkilométert, azaz majdnem egy fél magyarországnyi) területet kutatott át, mire meglettek.
2 boaters rescued after a plane saw the SOS they had written in sand at Micronesia beach. https://t.co/nSfZjBzNdN pic.twitter.com/XApBFv309h
— CNN (@CNN) August 27, 2016
Pálmalevelekből rakták ki az üzenetet
Ugyanebben az évben három másik férfi is egy lakatlan szigeten találta magát Mikronéziában, miután elárasztotta a víz a hajójukat, és felborult. Beszámolójuk szerint majdnem két mérföldet kellett úszniuk éjszaka, mire elérték a lakatlan szigetet. Az amerikai parti őrség szóvivője később azt mondta, a mentőmellénynek köszönhetik, hogy életben maradtak.
Családjuk jelezte a hatóságoknak, hogy nem érkeztek meg a tervezett időpontban, ismét elindult a nemzetközi hajsza, hogy megtalálják őket.
Nekik az segített, hogy a pálmafák leveleivel kirakták a parton, hogy HELP (Segítség).
A hajótörött férfiak aztán narancsszínű mentőmellényeikkel integettek a repülőgép pilótájának, aki észrevette segélykérésüket, és alig két óra múlva meg is érkezett a mentőhajó, amely kórházba szállította őket.
Egy sziklára húzódva várták a segítséget
Egy szimpla búvárkodásnak indult a túra 2014-ben, amikor az ötfős társaság csónakjukkal egy homokzátony közelében lehorgonyzott Ausztrália partjainál.
Pechjükre a horgony eltört, a csónak pedig sodródni kezdett. Ketten ugyan megpróbáltak utána úszni, de nem érték el, ezért inkább visszahúzódtak a közeli sziklákra.
Mindenük a hajón maradt, élelem, víz és napernyő sem volt náluk, így kellett túlélniük, amíg megérkezett a segítség.
Azt a taktikát választották, hogy megkeresik a legmagasabban fekvő sziklát a környéken, és egy hatalmas S.O.S. feliratot karcoltak a homokzátony felületére, hogy azt ne öntse el a víz.
Szerencsére a búvárok otthon maradt barátai pár órával később már be is jelentették az eltűnésüket. Egy mentőhelikopter megtalálta őket. A búvároknak nem lett semmi bajuk, csak egy kicsit megégtek a tűző napon.
Azt látta, hogy valaki segítséget kér a földjén
Denorah Pilgrim nem az óceánon, hanem egy hatalmas bozótosban tévedt el tavaly ősszel, amikor barátaival kempingezni ment Ausztrália déli részére. Egyszer csak elkavarodott a többiektől, és napokig nem talált ki a bozótosból. Miután rájött, hogy sehogy se fog tudni egyedül kijutni, addig járkált, amíg talált egy elhagyatott házat.
Elkeseredettségében nagy betűkkel a földbe karcolta, hogy S.O.S.
Mint kiderült, nagy ötlet volt, mert a házra felszerelt egy kamerát a tulajdonos. Neil Marriott ugyanis 70 kilométerrel arrébb lakik, de biztonsági okokból néha ránéz a földjére. Amikor meglátta a vészjelzést, rögtön hívta a rendőrséget.
A nőt így nemsokára kimentették a bozótosból, teljesen épen és egészségesen. Deborah annyira megörült az őt megtaláló rendőröknek, hogy először összeesett örömében, aztán gyorsan fölkelt és szó szerint a megmentői karjaiba rohant.
Honnan jött az S.O.S.?
Bár az S.O.S. jelzés a Titanic katasztrófája után lett világszerte ismert, valójában már évekkel azelőtt kitalálták. Miután 1899-ben egy hajó legénységét a rádiótávírón leadott jelzés mentett meg Anglia délkeleti partjainál, felmerült, hogy szükség lenne egy egyezményes jelzésre, amit ilyen esetben alkalmazni lehet.
Évekig tartó vita kezdődött a távírászok között, hogy mi legyen ez az egyezményes jel.
A brit távírászok a „CQ”-t ajánlották, ezt használták ugyanis, ha valamilyen különleges, minden állomásnak szóló üzenetet akartak továbbítani. Az olaszok az „SSSDDD” jelsort javasolták a vészhelyzet általános kódjának, míg rádiótávírók többségét üzemeltető Marconi vállalat a két korábbi jelet összevonva a CQD jelzést rendszeresítette a célra.
Végül mégsem ez lett a nemzetközi jel, az 1906-os berlini konferencián az S.O.S. jelzést fogadták el, amit a német távírászok már korábban is használtak. Később több megfejtése is született a jelsornak (Save Our Ships, Save Our Souls – Mentsétek meg hajóinkat, illetve lelkeinket), azonban ezek mind utólagos magyarázatok, a jelzést valójában egyértelműsége miatt fogadták el, mivel ez az egyetlen hárombetűs kód, amely 9 jelből (…---…) áll a Morze-ábécében, így ezt a legnehezebb összekeverni más üzenetekkel. A jelet 1908-tól vezették be egységesen, és a mai napig is használják, ha baj van.
(Borítókép: U.S. Coast Guard Hawaii Pacific / facebook)