A CIA speciális étrenden tartotta a kémrepülők pilótáit, hogy ne kelljen odafenn vécére menniük

2018.11.11. 07:52

Az U–2 a harci repülés történetének egyik leghíresebb gépe, a hidegháború ikonikus fegyvere, és a maga nemében igazi technikai csoda. A kémrepülőt az ötvenes években fejlesztették ki, és néhány darab a mai napig hadrendben van belőle (ezek persze sokszorosan továbbfejlesztett, a nyolcvanas években gyártott modellek). A gépek elsősorban a Szovjetunió és Kína felett repkedtek óriási magasságban, nem ritkán 20 ezer méter felett. A gép csupán egyszemélyes volt, a pilóta a gép vezetése mellett kezelte a kamerát is. Ami szintén világraszóló mérnöki bravúr volt volt: 18 ezer méteres magasságból tudott olyan képeket készíteni a felszínről, amiken 70 centis objektumok már láthatók voltak.

Az U–2-t a világ legnehezebben vezethető repülőgépek között szokás számon tartani, az extrém hosszú küldetések (egy felderítő bevetés akár 15 ezer kilométeres és több mint 10 órás is lehetett) a pilóták képességeit a végletekig feszegették. Több szempontból is: hamar kiderült ugyanis, hogy ilyen távú küldetéseken az embernek olykor vécére kell menni. Ami egy kis tartállyal addig még megoldható, amíg csak pisilni kell, de másra az agyonzsúfolt kémrepülőben egyszerűen nem volt hely. A CIA fejesei nem estek kétségbe, kiadták a parancsot:

tartsa vissza!

Aztán orvosokkal és élelmiszermérnökökkel kidolgoztak  egy olyan speciális étrendet a pilóták számára, amivel egy bő tízórás repülést át lehet vészelni anélkül, hogy az emberre rájöjjön a szükség. Másodlagos célként pedig a széklet mellett a minimumra kellett szorítani a szellentést is – ez egyszerűbbnek tűnt, mint a pilótafülke szellőzésének megoldása. 1962-re megszületett a pilóták étrendje, "sok protein, kevés salakanyag" mottóval, azon nyomba rá is ütötték a szigorúan titkos pecsétet, de aztán ezt 2001-ben feloldották, így ma bárki számára elérhető a kémrepülő-diéta. (Innen tölthető le az archív dokumentum PDF-ben.)

A szigorú szabályzat szerint a pilóták 15 és fél órával a bevetés előtt kaptak enni, aztán egy gyors eligazítás következett, majd 10 óra alvás. Ezután egy újabb, könnyű étkezés, orvosi vizsgálat, részletes eligazítás, és lehetett is beöltözni, aztán felszállni. A pilóták étrendje olyan összetevőkből állt, amik magas energiatartalmúak, és nagyon hatékonyan tudnak felszívódni az emésztőrendszerben. Engedélyezett volt a kávé, a tea, a tojás, a rizs, a tészta, és a hús (marha, hal, csirke), korlátozott mennyiségben zöldségek, gyümölcsök (csak hámozott, konzerv) és édesség. Tilos volt viszont a tej és mindenféle tejtermék, a kenyér, a müzli, levesek, zsíros húsok, és úgy általában a zsíros ételek, minden fűszer, olajos magvak és savanyított dolgok. Egy tipikus, szabályos repülés előtti menü így nézett ki:

menu.png

Azaz:

  • 1,2 deci narancslé
  • 11-14 deka marhasteak (sovány)
  • rántotta 2 tojásból
  • 2 szelet pirítós, 2 teáskanál vajjal, 1 evőkanál szamócadzsemmel
  • kávé cukorral, tej nélkül

Meglepő módon az alkohol nem volt tilos: a bevetés előtti vacsorához lehetett fogyasztani kb. fél deci 50 %-os, vagy kb. egy deci 43 %-os töményet, jellemzően whiskeyt. A sör viszont szigorúan tiltott kategória volt a gázképző hatása miatt.

Hogy mindez mennyi ideig volt érvényben, nem tudni, de egy 2010-es interjú szerint már bőven a hidegháború vége után is speciális étrendet kaptak az U-2 pilótái, hogy ne legyenek vécéproblémáik bevetés közben (bár már a légierő kötelékébe tartoznak, nem a CIA-hez).

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM