Olyan szintre emelkedett az élelmiszerinfláció, hogy a leginkább az élelmiszeren spórolnak a magyar fogyasztók. Csökkentettük a fogyasztásunkat, megváltoztattuk étkezési szokásainkat, sőt, bizonyos termékekről teljesen lemondtunk megfizethetetlen ára miatt.

A termékek alapján elkülönül, kinek mi fájt a legjobban: van, aki a kenyér árán nem tud dűlőre jutni, másoknak a kávé vagy a joghurt áremelkedése fáj a leginkább. A Pénzcentrum felmérést készített, amiből kiderült, hogy a legrosszabbul a többséget a sajtdrágulás érintette.

Decemberben 44,8 százalékos volt az élelmiszerinfláció, ezen belül leginkább a sajt (83,2 százalék), a tojás (82,7 százalék), a kenyér (81,1 százalék), a vaj és vajkrém (79,4 százalék), a tejtermékek (79,2 százalék), az édesipari lisztesáru (71 százalék), a száraztészta (70,8 százalék), a margarin (58 százalék), a péksütemények (57,2 százalék), a tej (52,1 százalék) és a baromfihús (51,5 százalék) drágult a leginkább.

KSH átlagárai alapján a trappista tömbsajtot külön nézve 108 százalékos áremelkedés mérhető. A félbarna kenyér 105, a fehér kenyér 100, a zsemle 91 százalékkal drágult. A tejföl átlagosan 88-89 százalékkal drágább, a friss tej ára 81-87, a tojásé 84, a háztartási kekszé 76 százalékkal nőtt. Elhúzott a rizs 74 százalékkal, a banán és a kávé 60-60 százalékkal, a húsok, felvágottak pedig mind legalább másfélszeres drágulást mutatnak.

Ez a termék messze a legfájdalmasabb

A magyar fogyasztók első helyen a sajtdrágulást emelték ki, pedig nem a trappista sajt az egyetlen alapvető élelmiszer, melynek ára több mint duplájára nőtt egy év alatt.

A válaszadók 27,2 százaléka a sajtra szavazott, második lett a több mint 10 százalékkal lemaradó kenyér 16,3 százalékkal, pedig az majdnem olyan szinten drágult, mint a sajt. A zsemleárakat csak 1 százalék ítélte nehezen elviselhetőnek.

A csirkehús drágulása zavaróbb (8 százalék), mint a sertéshúsé (6,8 százalék), de a felvágottak ára még kevesebbeket vágott mellbe (2,5 százalék).

A kávé drágulása többeknek (7,2 százalék) fájdalmasabb, mint a sajton kívüli tejtermékeké (friss tej (7 százalék), a tejföl 6,8 százalék, a vaj/margarin 5 százalék, vagy a joghurt 0,7 százalék.

Szubjektív, hogy kinek mi fáj a legjobban, de a felmérésben résztvevők nem emelték ki a tojás, a burgonya, vagy száraztészta drágulását, kevesebb mint 5 százalék szavazott ezekre. A sertészsír, banán, gyümölcslé, üdítő pedig még a 2 százalékot sem érte el. A lista végén helyezték el a kekszet, amire 0,3 százalékban választottak.