Roma nők beszélnek cigányságukról a Romani Design roma napi kampányában
Az április 8-i nemzetközi roma nap alkalmából a Romani Design divatmárka négy roma nőt kért fel, hogy kedvenc Romani darabjaiba öltözve álljon modellt, és meséljen arról, mit jelent számára saját cigány és női identitása.
A kampányban szereplő nők: Dinók Henriett jogász, a Romaversitas középiskolás és egyetemista roma fiatalokat segítő alapítvány vezetője, Varga Helena, roma népismeret oktató, táncos és énekes, a Romani táska és mintatervezője, Lakatos Ibolya, hagyományos oláh cigány családban élő nagymama és Varga Erzsébet, fiatal egyedülálló anya, aki sikeres manikűrös vállalkozást vezet és sok szakmában kipróbálta már magát.
"Szeretném, ha a roma nőkről kialakult kép radikálisan megváltozna a magyar társadalomban. Ha meg is jelennek a médiában, a róluk szóló hírek sokszor sztereotípiákra épülnek: a roma nőket gyakran ábrázolják egy férfiközpontú társadalom áldozataiként vagy mélyszegénységben élő kiszolgáltatott emberként. Ritka, hogy maguk a roma nők mesélnek saját történetükről, úgy ahogyan szeretnének" - mondja Varga Erika, a Romani Design ötletgazdája és vezető tervezője.
A kampány egyik szereplője, Varga Helena, a márka társtervezője hozzáteszi: "Fontos, hogy az emberek megismerjék a különböző hátterű roma nők helyzetét, természetes, emberi méltóságukban teljes ábrázolásban. Legyünk akár hagyományőrző vidéki roma közösségben élő vagy modern városi nők, vállalkozók, művészek, egyedülállók vagy házasok, családjukat teljes állásban ellátó nők, ugyanazon jogokért küzdünk mint nem-roma nőtársaink: családunk elismeréséért, gyermekeink jövőjéért, megfelelő oktatásért és munkánk megbecsüléséért."