
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEMAnnyira kevesen beszélnek arról, hogy apának lenni szívás, hogy a hangjukat hamarabb szívja be az orrszívó-porszívó, mint a fül meg az agy, hogy fogalmunk sincs arról, hogy mekkora sz*pás, miért az, hogyan lehetne ezt kezelni és a mértékét csökkenteni.
Pedig emellett apának lenni egyben szuper is.
És ha már szuper, nem lehetne jól csinálni? Nem ártana, az biztos, de ki meséli el, hogyan lehetsz jobb apa, hogyan szívhatsz kevesebbet apaként, hogyan viseld el a nehézségeit, és hogyan kezeld azokat a traumákat, amelyek apaként érnek – hát nem sokan.
És főleg nem röviden, kompakt módon, érthetően és gyorsan adaptálhatóan – mégiscsak egy túlkommunikált világban élünk, amiben a napi energiánk 80-85 százalékát a zajszűrésre fordítjuk, arra, hogy el tudjuk kerülni a számunkra felesleges információt (nem tudjuk).
Apának lenni talán azért a leginkább szívás, mert amitől az, annak a nagy része az ismeretlenből érkező váratlan probléma, amire persze hogy nem vagyunk felkészülve.
Az apasághoz nem adnak használati útmutatót.
A bölcsészet egy békés műfaj, vidáman eltűri, hogy száműzzék a mekik pultjai mögé, mindez semmit sem változtat azon, hogy az emberiség legerősebb összetartó ereje a történetmesélés (bölcsészkedés) – a mítoszoktól a TikTokig minden egyes történet egy-egy probléma megoldását felfejtő kézikönyv.
Ha pedig ez a kultúra szabálya, akkor valahol mégiscsak ott kell lennie az apasági kézikönyvnek, csak lehet, hogy mi nem látjuk, lehet, hogy rejtőzik, más funkcióban létezik, mint ahogy várnánk, és nincs ráírva, hogy „hé haver, na ez az apasági kézikönyv, ezt olvasgasd”.
Ettől jók a jó reklámfilmek: az lenne ugyan a dolguk, hogy adjanak el egy telefont, és arról kellene szólniuk, hogy jó a kamerája, veszi az ötgét, elég hangos, ha kihangosítod, és nagy a kijelzője meg jó színes – de a jó reklámok mégsem erről szólnak.
Nem a telefon köt össze minket, hanem az, amit a telefon mesél.
Pont úgy, ahogy régen nem a templom épülete kötött össze minket, hanem az, amit az épületben meséltek.
A jó reklámok arról szólnak, hogyan oldj meg egy univerzális, emberi problémát. Olyat, ami neked is probléma. Akár a telefonod segítségével, akár nem, de az adott problémára, a telefon apropóján vagy azon keresztül érkezik egy megoldóképlet. Egy gyorstalpaló, egy rövid user manual.
A jó reklámokat is bölcsészek írják, akik nemcsak a mekiben etetnek meg, de táplálnak érzelmileg, szellemileg, és képeznek funkcionálisan is, keretrendszert adva az életednek – olyan bölcsészek, akik megszállottan szeretnének olyan történetet mesélni, amit érdemes legalább egyszer megnézni, végighallgatni, vagy elolvasni.
A jó bölcsészek, mint ahogy a jó márkák, a figyelmedet keresik. Téged meg nem nem fog érdekelni egy huszonharmadik telefon, főleg, hogy közben a gyerekedet is kéne etetned almapürével.
De ha teszem azt a háromhónapos gyereked etetése mellé kapsz egy reklámfilmet a Google Pixel telefonjáról, ami az apaság mintázatát mutatja meg neked, lehet, hogy mégis érdekelni fog ez az egyperces film.
Ami egy olyan apáról szól, aki rengeteget foglalkozott a lányával, mire az felnőtt és elköltözős korba lépett, mindezt úgy, hogy az apa egy interjúra készül fel azokból az álszent közhelyekből, amik egy valós interjún amúgy rettenetesen unalmasak.
Az, hogy valaki jó multitaszkingban, szuper csapatjátékos, jó kompromisszumokat tud találni és az a motivációja, hogy mások számíthatnak rá, egy interjún nem sokat jelent. Viszont ha ezek a mondatok olyan képek alatt hangzanak el, amelyek egy apa életéről szólnak, ahogy a saját gyerekét neveli, az életében részt vesz, ahogy gondoskodik róla vagy csak vele van, rögtön érdekessé teszi a közhelyfőzeléket.
És a film megható tud lenni, a végén némi könnyezéssel a szétköltözésnél, ami alátámasztja a kézikönyvvel vagy kézikönyv nélkül végül is egyaránt érvényes igazságot, hogy apának lenni szívás. Még jó, hogy két szívás között van egy rakás szuper élménnyel megpakolt, kerek élet is.
(Borítókép: YouTube / Dream Job | Google Pixel SB Commercial 2025)
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEMA színház hivatalosan is bejelentette az első öt művészt, aki színpadra lép.
április 11., 16:07
Tűz ütött ki a laborban.
április 11., 14:57
49 perce
3 órája
A jövőért folyik a világjátszma: az USA lépett, Kína követel, a többiek figyelnek és mérlegelnek.
4 órája
Meglepetések is akadnak a sorban.
3 órája
Az Időmérték – 70 vers című kötet bemutatóján jártunk.
április 12., 06:10
Torokrákkal is küzdött, azért ment el a hangja.
április 12., 06:12
Versek a peronon.
április 11., 16:06
Véget ért a Főhős Te vagy! sorozat az Indexen, a regényfolyam utolsó epizódját olvashatják.
április 10., 13:09
Olyan előadókra hatott munkájuk, mint Al Di Meola, Herbie Hancock vagy a Muse.
április 12., 08:52
A nyelvész alig várja, hogy felébredjen az ország.
április 12., 10:00
A szertartáson Kövér László és Áder János is részt vett.
tegnap, 19:20
Zoboki Gábor beszélt attól is, miért lett ilyen drága az Oszakai Világkiállításra készült magyar pavilon.
április 12., 10:00
Reménytelenül reménytelen sors várt rá.
április 12., 09:21
tegnap, 19:22
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
52 perce
Április 11-én ünneplik a Város Napját.
április 11., 05:55
Kedvesek, normálisak, mégis jól áll nekik a rock and roll.
április 10., 18:16
MS mester személye eddig ismeretlen volt.
április 10., 20:48
A tudósok a K2-18 b bolygót a Naprendszeren kívüli legélhetőbb ismert világnak nevezték.
2 órája
Mutatjuk a tíz legkiválóbbat.
április 11., 07:00
A háború elleni tiltakozás örök.
április 11., 09:07
tegnap, 18:20
tegnap, 17:15
Az M1-es autópályán munkavégzés miatt torlódásra kell számítani.
3 órája
3 órája
A híres költőpáros története szokatlanul indult, a vége tragédiába torkollt.
1 órája
Közleményben indokolta meg a bíró döntését az európai szövetség.
42 perce