Különös eljárásrenddel szűkítik egyes ferencvárosi ügyek átláthatóságát

df2e8e54-13e7-4d51-a392-f2775df9ebff
2025.04.09. 09:10
Már egyes baloldali képviselők is úgy látják, a IX. kerület vezetése trükkökkel próbál fedő alatt tartani több feszítő ügyet is. A kulcsszó: különös eljárásrend. A kormányhivatal több észrevételt is tett a kerületi SZMSZ-szel kapcsolatban.

Különös eljárásrend szerint, azaz késleltetett megismerhetőséggel vesz napirendre Ferencváros Önkormányzata három fontos témát is bizottsági munkája során, illetve csütörtöki ülésén. A városházi ellenzék jelzése szerint a különös eljárásrend miatt a képviselők csak a hivatali zárás előtt 15 perccel tudhatták meg, miről is tárgyalnak majd a másnapi (keddi) bizottsági üléseken. Ebből arra következtetnek, hogy ezzel a megoldással próbálja a kerület vezetése kivédeni, hogy nagyobb nyilvánosságot kapjanak a feszültséggel teli ügyek. A csütörtöki testületi ülés napirendjének eddig zárolt előterjesztései három napja férhetőek hozzá.

Az első a Semmelweis Egyetemmel történő megállapodás, mely a Szentágothai János tér átépítését takarja. A kerületben élő érintettek márciusban tiltakozó demonstrációt is tartottak, mivel a sűrűn fásított zöldfelület egy pihenőpark, amelynek háta mögött a Semmelweis Egyetem a 2013-ban megvásárolt épülettömbjében egy újabb egyetemi szárnyat szeretne létesíteni. A probléma ezzel az, hogy az egyetem az építés felvonulási területének épp ezt a parkot nézte ki, ahol ma fás, bokros terület van.

Itt néhány hónap múlva többtonnás munkagépek fognak dolgozni, majd a munka végeztével a fák egy részét zöldkazettákba telepített cserjékre cserélik, és a teret szürke árnyalatos téglaburkolattal lekövezik.

A Semmelweis Egyetem lapunkhoz eljuttatott közleménye viszont arról ír, hogy „a látványterven is szereplő 14 db előnevelt fát terveznek telepíteni, amelyek egy innovatív faátültető német technológiának köszönhetően döntő részben a jelenleg is a téren álló koros fák."

Bár nem sok szó esett róla, az önkormányzat már tavaly februárban fakivágási engedélyt tervezett kiadni a parkra. A tiltakozás hatására később a fák átültetéséről kommunikált a kerület (noha Kovács Orsolya kerületi főkertész szerint ezeknek a fáknak az esetében a kiemelés és átültetés nem opció). A Semmelweis Egyetem látványtervein azonban az látszik, hogy a jelenlegi zöldfelületi mutatót úgy kívánják a helyszínen fenntartani, hogy – bár a park zöldkazettákon kívüli részét lekövezik és a födémen lévő zöldfelület is csökken – a határoló tűzfalra futónövényt futtatnak fel. 

A Semmelweis Egyetem EOK-2 Szentágothai János tér felújítása - látványterv
A Semmelweis Egyetem EOK-2 Szentágothai János tér felújítása - látványterv
Fotó: Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata 

Az Indexnek nyilatkozó egyik baloldali kerületi képviselő szerint összességében 23 százalékkal több szilárd burkolat fedi majd a teret. A különös eljárásrendre utalva úgy fogalmaz: „ezzel a trükkel próbálják meg a nyilvánosságot korlátozni” és elkerülni a civilek újabb tiltakozását, azaz megsértik a sokat emlegetett „Semmit rólunk, nélkülünk” elvét. A Semmelweis-építkezés már elkezdődött, jelenleg az épület tetejét bontják. Az Egyetem lapunkhoz eljuttatott közleménye ugyanakkor azt állítja, hogy szó nincs a tér teljes lekövezéséről, a zöldfelület tervezett aránya pontosan megegyezik a jelenlegivel, 34 százaléknyi.

Baranyi Krisztina polgármester másik, különös eljárásrend szerint tárgyalandó előterjesztése a Főváros Kormányhivatala törvényességi felhívására adandó válasz. Előzetesen ennek részleteiről sem tudhattak meg sokat a képviselők. A havi frakcióvezetői TV műsorban a fideszes Gyurákovics Andrea korábban annyit mondott, hogy beadvánnyal fordult a kormányhivatalhoz. Abban egyetértettek, hogy az SZMSZ súlyosan korlátozza az átláthatóságot, (a különös eljárásrend miatt) a nyilvánosságot és a képviselői jogokat is.

Kérdésünkre a kormányhivatal közölte, március 17-én adtak ki törvényességi észrevételt, melyben leírták, hogy Ferencváros Önkormányzata szervezeti és működési szabályzatáról (SZMSZ) szóló rendeletével számos gondjuk akadt. Ezek között említi a képviselő-testület rendes ülései számának meghatározását, de problémája volt az interpellációval, a megismételt szavazás helyi szabályozásával, a nem képviselő bizottsági tag vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével és a vagyonnyilatkozat nyilvántartására jogosult bizottság hiányával is. 

Kellene egy igazgató

A képviselők zárt ülésen tárgyalják a személyi kérdéseket, így a Ferencvárosi Egészségügyi Szolgálat gazdasági igazgató munkakör ellátására vonatkozó pályázat elbírálását is, ráadásul ezt is különös eljárásrendben. A kényes helyzet itt abból adódhat, hogy az egészségügyi szolgálatot 1998 óta szakmai alapon működtető, később vezető Mechler Andrást nagyobb sajtóvisszhangot kiváltó módon menesztette a városvezetés. A helyére megválasztott (ám a szerződést még nem kötő) Rékassy Balázs azonban visszavonta a pályázatát, így februárban végül az Újpesti Egészségközpontból érkező Ungár Klárát választotta meg a testület a ferencvárosi egészségügyi szolgáltató igazgatójának.

A gazdasági igazgatói tisztség azonban még mindig betöltetlen, noha a IX. kerület már januárban el akarta bírálni az anyagokat. Azonban az akkor beérkező három pályázat mindegyikét érvénytelenítette a testület, úgy tudjuk, a megfelelő személy jelentkezésére vártak, aki most megérkezett. A tisztségre ezúttal négyen pályáztak, róluk a háttérben, különös eljárásrendben, fedő alatt zajlott az egyeztetés. A helyi politikai viszonyokat ismerők szerint Ungár Klára újpesti szakrendelős csapatában már korábban feltűnt fejlesztési igazgató lehet végül Ferencvárosban a befutó.

(Borítókép: Baranyi Krisztina a fővárosi Csarnok téren tartott sajtótájékoztatón 2019. július 4-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)