Indiában a metróhálózat már elérte az ezer kilométert, de tényleg kell ilyen hosszú?

További Külföld cikkek
-
Videón, ahogy egy férfi fejszével fejbe vág egy medvét Szlovákiában
- Több államban is erdőtűz pusztít az Egyesült Államokban
- Donald Trump megint a grönlandiak bajszát húzogatja, ami nem tetszik a szigetországiaknak
- 26 éve támadta meg a NATO a korábbi Jugoszláviát
- A gázai tűzszünetről és békéről tárgyaltak, de kevés előrehaladás történt
Narendra Modi miniszterelnök kormánya kijelentette, hogy hamarosan meg akarja előzni az Egyesült Államokat – havonta 6 kilométernyi új pálya üzembe helyezésével.
A modern és környezetileg fenntartható metrórendszerek Indiában kulcsfontosságú városi infrastruktúrát jelentenek a személygépkocsik használatának és vásárlásának megfékezésére, valamint a zsúfoltság és a környezetszennyezés problémáinak orvoslására a városokban, ahol az indiaiak mintegy 36 százaléka él.
Jelentős mérföldkőnek számít, hogy India metróhálózata 1000 kilométeres teljes hosszával a világ harmadik legnagyobb metróhálózatává nőtte ki magát. Ez a figyelemre méltó eredmény az új metróprojektek bejelentését és a Narendra Modi kormányfő vezetésével Delhiben megvalósuló Namo Bharat kezdeményezést követi.
A Namo Bharat egy olyan elektromos motorvonat, amelyet a RapidX (regionális gyorsvasút) számára építettek. A vonatot a francia Alstom cég tervezte, és a gudzsaráti Savliban gyártották. A vonat aerodinamikus kialakítású, ami csökkenti a légellenállást utazás közben, melynek következtében akár óránként 180 kilométeres sebességre is képes.
A kormány elkötelezett a metró fejlesztése mellett
India metróhálózatának építése 2002-ben kezdődött azzal, hogy Atal Bihari Vajpayee korábbi miniszterelnök elindította a modern metrót Delhiben. Az átalakulás és a bővülés példátlanul gyors volt Modi miniszterelnök vezetése alatt 2014 óta.
Az elmúlt évtizedben a metróhálózat a háromszorosára nőtt, és további 1000 kilométerrel bővült a hossza.
A metróval ellátott államok száma ötről tizenegyre nőtt, míg a metróösszeköttetésben részesülő városok száma ötről 23-ra emelkedett. A napi utasforgalom szintén exponenciális növekedésnek indult, a 2014-es 280 ezerről több mint egymillióra emelkedett, ami 2,5-szeres növekedést jelent. Továbbá a metrószerelvények által megtett teljes távolság megháromszorozódott, 86 ezer kilométerről 2,75 millió kilométerre emelkedett.
Modi víziója szerint a kormány továbbra is elkötelezett a zökkenőmentes, megfizethető és modern városi közlekedés biztosítása mellett, hogy az emberek millióinak tegye könnyebbé az utazást, és javítsa az életminőséget.
Ezen fejlesztések támogatására Modi miniszterelnök januárban személyesen utazott a Namo Bharat vonaton, a Sahibabad RRTS állomás és New Ashok Nagar RRTS állomás között. Ez az utazás egyben a Delhi–Ghaziabad – Meerut Namo Bharat folyosó 13 kilométeres szakaszának felavatását is jelentette. A 4600 millió rúpiára (55,2 millió dollár) becsült költséggel megépített folyosó jelentősen javítja a Delhi és Meerut közötti regionális összeköttetést, milliók számára biztosítva a nagy sebességű és kényelmes utazás lehetőségét.
India városai rohamosan fejlődnek, a metróhálózat bővítése pedig várhatóan pozitív hatással lesz a polgárok mindennapi életére, és mivel a kormány a világszínvonalú közlekedési rendszerek létrehozására összpontosít, a városi mobilitás jövője ígéretesnek tűnik Indiában.
A metrófejlesztés árnyoldalai
Az ország legnagyobb metróhálózatával rendelkező fővárosban, Új-Delhiben az utasok száma a tervezettnek mindössze 47 százaléka. Mumbaiban 30 százalék, Bengaluruban pedig alig 6 százalék. A második szintű városok, például Lucknow, Kanpur és Dzsaipur, ahol a metrórendszerek kisebbek, a tervezett utasszámnak mindössze 2-3 százalékát érték el.
Ez elsősorban a buszokon, kerékpárutakon és gyalogos utakon keresztüli átfogó első és utolsó mérföldes összeköttetés hiányának, valamint a metróáraknak tudható be,
amelyek messze meghaladják azt, amit az indiaiak többsége megengedhet magának – vélekednek a szakértők.
Az indiai városok ideális tömegközlekedési rendszere a buszokat és a metrószerelvényeket kombinálná. Viszont azáltal, hogy India pusztán a metróvonalakra összpontosít, még azokban a városokban is, ahol azok feleslegesek, problémát okozott.
„Az indiai városfejlesztési minisztérium költségvetésének csaknem 46 százaléka a metrók finanszírozására ment el, de ezeknek nincs elég ingázójuk ahhoz, hogy megtérüljenek. Ez azért van, mert az utolsó mérföldön közlekedő buszokat és gyalogos utakat nem finanszírozzák, mivel az államok többet fektetnek a metrókba” – fejtette ki véleményét Geetam Tiwari, a Delhi Indiai Technológiai Intézet Közlekedéskutatási és Sérülésmegelőzési Programjának tanszékvezető professzora.
Megjegyezve, hogy Delhi elektromos és földgázüzemű buszai a metró beruházásának 5 százalékával 40 százalékkal több utast szállítanak, Tiwari szerint majdnem kétszer annyi ember részesülhetett volna előnyben, ha a városi metró számára biztosított adómentességeket és kamatmentes kölcsönöket a buszrendszerre is kiterjesztik.
Bengaluruban ma mindössze 6769 busz közlekedik a 13 milliós nagyvárosban. Ezek napi 3,2 millió utast szállítanak, míg a metró napi 900 ezret. A buszflotta mérete azonban nagyrészt statikus maradt.
Az indiai városok legtöbb metrórendszerét a szövetségi és az állami kormányzat közösen finanszírozza, nemzetközi pénzügyi intézmények nyújtotta kölcsönökkel együtt.
A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.
(Borítókép: Újdelhi, India, 2020-ban. Fotó: Shutterstock)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Külföld
Videón, ahogy egy férfi fejszével fejbe vág egy medvét Szlovákiában
Az állat meg is sérülhetett a támadásban.
1 órája
- Külföld
Szijjártó Péter: Brüsszel odadobná a kárpátaljai magyar közösséget áldozatnak Ukrajnáért
A tárcavezető szerint már tíz éve zajlik a kárpátaljai magyarság szisztematikus megsértése.
március 17., 17:03
- Külföld
Kövér László: Magyarország osztozik Észak-Macedónia gyászában és fájdalmában
A szombat éjjeli klubtűzben 59 ember veszítette életét.
március 17., 19:25
- Címlapon
Dr. Csernus Imre: Menjenek a p*csába
Megérintette a halál szele, mégsem változtatott az életvitelén.
35 perce
- Címlapon
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél
Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.
2 órája
- Címlapon
Megváltoztatta a rendőrség a keddi tüntetés helyszínét, nem lehet demonstrálni az Erzsébet hídon
Hadházy Ákos számolt be a részletekről.
47 perce
- Külföld
Az AstraZeneca akár 1 milliárd doollárt is fizethet egy belga biotechnikai cégért
A cég rákellenes immunterápiákra specializálódott.
március 17., 16:44
- Külföld
Miért szántja be Donald Trump az amerikai Oktatási Minisztériumot?
A USAID, az FBI és sok más után most az oktatásért felelős kormányhivatal átalakítása van soron.
március 17., 19:48
- Külföld
A boszniai rendőrség elfogatóparancsot adott ki Milorad Dodik ellen
Rajta kívül két másik magas rangú tisztviselő ellen is elfogadóparancsot adtak ki.
március 17., 20:41
- Külföld
CNN-felmérés: rekordalacsonyra esett a Demokrata Párt népszerűsége
Nem egységes a párt szavazótábora.
március 17., 05:59
- Külföld
Óriási támadás történt a Gázai övezetben, legalább 413-an meghaltak egy izraeli légicsapásban
A Hamász szerint a túszok sorsa így bizonytalanná vált.
március 18., 06:24
- Címlapon
A volt honvédelmi miniszter szerint nem szabadott volna civil kézbe éles fegyvert adni Újdörögdön
Szerinte nagy hibát követett el a minisztérium.
4 órája
- Külföld
A Fehér Ház megerősítette: Oroszország beleegyezett a korlátozott tűzszünetbe
március 18., 06:11
- Külföld
Felgyújtotta feleségét egy német férfi
A rendőrség a villamos vezetőjének és több utasnak is pszichológiai segítséget ajánlott fel.
március 17., 06:00
- Mindeközben
Nagy Feró A Nagy Duettről: Hál’ istennek, hogy kiestünk, csak egy nyűg volt a nyakamon, Szabó Zsófi szabályosan utált engem
3 órája
- Külföld
Elkezdték felkészíteni a német kórházakat egy esetleges háborúra
Judith Gerlach bajor egészségügyi miniszter országos programot sürget.
március 17., 11:41
- Külföld
A Virgin most a Csalagúton indított szerelvények ötletével kacérkodik
A brit társaság mellett egy spanyol cég is bejelentette, hogy nagy sebességű szerelvényekkel kötné össze Londont és Párizst.
március 17., 11:34
- Külföld
Mesterséges intelligenciát fognak tanulni Pekingben már a kisiskolások is
Ősztől lesz kötelező tantárgy.
március 17., 06:41
- Külföld
Ötven autó rohant egymásnak – halálos tornádók söpörnek végig az Egyesült Államokban
A heves szél a légi közlekedést is megnehezíti, több repülőtéren szünetel a forgalom.
március 17., 07:02
- Külföld
Feltámadt az Iszlám Állam? Tavaly megint ők követték el a legtöbb merényletet a világon
Ez a fegyveres csoport kapta tavaly „a világ leghalálosabb terrorszervezete” címet.
március 17., 09:25
- Címlapon
Megnyerte a keresetét Bródy János fia, Dániel
Meghekkelte volt munkahelye számítástechnikai rendszerét.
1 órája
- Külföld
Elvesztette szlovák állampolgárságát, mégis ő a felvidéki magyarok vezetője
Gubik László azt is elmondja, miért fontos nekik Orbán Viktor gatyamadzagja.
március 17., 07:57
- Külföld
Szigorítások a Fudzsi-hegyen: díjemelés és időbeli korlátozások lépnek életbe
A szabályozás célja a túlzsúfoltság csökkentése és a környezet védelme.
március 17., 07:10
- Címlapon
Az egyik török lap botrányosnak minősítette a magyar szurkolók viselkedését Budapesten
A vendégek zokon vették a hazai drukkerek reakcióját.
35 perce
- Címlapon
Elindult Magyar Péter konzultációja
Volt minden a rendezvényen, ami kell: éneklés, skandálás, valamint kötözködés a Hír TV tudósítójával.
2 órája
- Mindeközben
Fekete Pákó súlyosan megsérült a Farm VIP-ban: „Nem tudtam, hogy mekkora bajt okoztam”
7 órája
- Címlapon
Orbán Viktor hétfő reggel eligazítást tartott
A miniszterelnök a Külügyminisztériumban találkozott a nagykövetekkel.
1 órája