Vennél villanyautót, ha nem számítana a pénz?

2022.09.14. 12:54

Két és fél év alatt négyszeresére nőtt a tisztán elektromos gépkocsik - autók, furgonok, teherautók, buszok - száma Magyarországon, a zöld rendszámosoké pedig a háromszorosára. Ezzel együtt továbbra is marginális szerepük van a teljes autóflottában. Ráadásul a magyarok mindössze ötöde venne villanyautót, ha szabadon választhatna - villanyautós körkép.

Lassan emelkedik a villanyautók száma

30 472 darab - ennyi tisztán elektromos gépkocsit tartottak nyilván Magyarországon augusztus végén a belügyminisztériumi adatok szerint, vagyis a villanyflotta átlépte a 30 ezres szintet. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2020 januárjához képest 294 százalékkal, azaz négyszeresére nőtt a számuk. Egyébként 2021 végéhez képest 41 százalékos a növekedés.

IMG 9111

A tisztán elektromosok mellett a többi zöld rendszámos gépkocsiból is sokkal több lett, ezek idén májusban léptek szintet, akkor hagyták el az 50 ezres határt, augusztus végén pedig 56 666 darabnál tartottak. Utóbbi 2020 elejéhez képest 226 százalékos pluszt jelent, 2021 végéhez viszonyítva pedig 33 százalékos a többlet. (A statisztikában nem szerepelnek külön az autók, furgonok, teherautók és buszok, de az egyszerűség kedvéért autókkal számolunk, a nagyságrendek így is jól láthatóak.) A teljes, 57 ezres "zöldflottán" belül folyamatosan növekedett a kizárólag villanyos kocsik részesedése: két és fél év alatt 44 százalékról 54 százalékra nőtt. A látványos növekedés ellenére csak apró szelet jut a tisztán elektromosoknak. A magyarországi személyautó-állományhoz mérve 2020 elején 0,7, egy évvel később 1, idén pedig 1,4 százalékos volt a részesedésük.

3EEFBABB-1B80-4A70-B4FC-DCAD47458E5E

Hátráltató tényezők

Bár a növekedés látványos mind a zöld rendszámosoknál, mind a tisztán elektromosoknál, ugyanakkor fontos látni, hogy a 2020 eleje óta eltelt időszak rendkívüli volt, torzítják a statisztikát a koronavírus-járványhoz és az Oroszország Ukrajna ellen indított háborújához köthető - sokat emlegetett - hatások: gyárleállások, chip-, alapanyag- és nyersanyaghiány, valamint ezek drágulása, ezzel összefüggésben pedig felborult a kereslet és a kínálat a piacon. Így nehéz megmondani, hogy mi vár a hagyományos és az elektromos autókra.

bmw 330e xdrive touring m sport 19

Vennéd vagy sem?

Sokan pedig még ódzkodnak tőlük. A Napi.hu megrendelésére a Pulzus Kutató által készített reprezentatív felmérés szerint ugyanis a magyarok 21 százaléka vásárolna tisztán elektromos autót, ha szabadon választhatna, azaz bármennyiért vehetne autót. 33 százalékuk hagyományos motorral szerelt autót venne, 31 százalékuk plug-in hibridet, 15 százalékuk pedig sima hibridet.

Forrás: napi.hu
Forrás: napi.hu

Azt pedig egyelőre nem lehet megjósolni, milyen irányba változik majd a magyar piac és a vásárlók magatartása.

Te milyen autót vennél, ha a pénz nem számítana?

Egyelőre a jövő is borúsnak mondható: a gazdasági kilátások kedvezőtlenek, az infláció egyre feljebb kúszik, emiatt sokan elhalasztják a nagyobb beruházásokat, például az autóvásárlást, akár elektromosról, akár hagyományosról, akár hibridről van szó. A kérdésre még visszatérünk.

5-ösök a forgalmikban: milyen autó kaphat zöld rendszámot

A statisztika négy kategóriát különböztet meg a zöld rendszámosok között

5E - tisztán elektromos gépkocsi

5N - növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi

5P - külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi, azaz plug-in hibrid

5Z - egyéb nulla emissziós gépkocsi, például a hidrogéncellás autó